Undervisnings- och kulturministeriet har tillsatt en expertgrupp för att säkerställa elitidrottens kvalitet, kontinuerliga utveckling och oberoende ställning. Expertgruppen ska aktivt följa utvecklingen inom elitidrotten, upprätthålla den internationella nivå som krävs för verksamheten och föra en kontinuerlig dialog både med de operativa aktörerna inom elitidrotten och med ministeriet.
Undervisnings- och kulturministeriet har berett ett program som ska främja likabehandling och jämställdhet inom småbarnspedagogiken och vid skolor och läroanstalter. Åtgärderna i utvecklingsprogrammet genomförs 2025–2027.
Undervisnings- och kulturministeriets bildningsöversikt för 2025 visar att en hög utbildningsnivå spelar en allt viktigare roll när det gäller att säkerställa ekonomisk hållbarhet i takt med att befolkningsstrukturen förändras. I översikten framkommer också att unga fortfarande sätter stort värde på utbildning, att den akademiska friheten håller på att inskränkas globalt och att uppskattningen för lärare och vårdare har ökat. Bildningsöversikten publiceras årligen och ger en helhetsbild av ministeriets förvaltningsområde och utvecklingen inom det.
Det stiftas en ny lag om servicesedlar inom småbarnspedagogiken och inom den privata småbarnspedagogiken börjar man tillämpa ett registreringsförfarande. Statsrådet lämnade torsdagen den 22 maj regeringspropositioner om detta.
Vi lever i en omvälvande tid. Sedan industrialiseringen tog fart i slutet av 1700-talet har mänskligheten tagit enorma steg framåt. Nu befinner vi oss mitt i den digitala revolutionen, som började på 1970-talet och vars fart bara ökar. Särskilt den snabba framväxten av artificiell intelligens skapar nu både möjligheter och utmaningar för oss på helt nya sätt. I denna omvälvning står de som värnar om bildning och arbetar inom utbildningssektorn inför stora frågor.
Hösten 2024 och vintern 2025 genomförde Nuorten Akatemia på uppdrag av undervisnings- och kulturministeriet ett samråd med barn och unga i årskurs 3–9 om språkundervisningen i skolorna. Huvudbudskapet i samrådet är att barn och unga förhåller sig positivt till språkstudier och är intresserade av att lära sig flera olika språk. En utmaning ansågs dock vara språkstudiernas belastning. Många önskade också ett bredare utbud av språk i skolan.