PISA-resultaten 2022
PISA 2022 -undersökningens resultat publicerades den 5 december 2023. Den här gången låg fokus på matematik. I samband med OECD:s PISA 2022-undersökningen utreddes också ungas förmåga till kreativt tänkande (creative thinking). I utvärderingen deltog 64 olika länder. Resultaten av detta delområde publicerades den 18 juni 2024.
Matematik
Enligt PISA-resultaten 2022 har de finländska elevernas kunskaper i matematik försämrats. I den senaste undersökningen var medelvärdet för kunskaperna i matematik hos finländska ungdomar 484 poäng, vilket är 64 poäng lägre än toppåret 2006 (548 poäng). Finland placerade sig dock fortfarande klart ovanför OECD-medelvärdet (472).
I Finland har antalet elever med svaga kunskaper i matematik ökat och antalet med toppkunskaper minskat. I PISA 2022 hade var fjärde elev svaga kunskaper i matematik (under prestationsnivå 2).
Inlärningsresultaten verkar ha försämrats i ett ovanligt stort antal länder. I jämförbara länder sjönk poängmedelvärdet i matematik i rentav 41 länder eller regioner, av vilka 35 länder tillhörde OECD.
Läskunnighet
Nivån på läskunnigheten hos finländska ungdomar (490 poäng) ligger fortfarande över OECD-genomsnittet (476). Jämfört med resultaten i PISA 2018, där läskunnighet var huvudområde, har Finlands poängmedelvärde däremot sjunkit med hela 30 poäng. Liksom kunskaperna i matematik har även läskunnigheten försämrats i de flesta deltagarländer.
Naturvetenskaper
I Finland var även medelvärdet för kunskaperna i naturvetenskaper bättre än i OECD-länderna i genomsnitt, 511 poäng. Det naturvetenskapliga kunnandet hos unga i både Finland och hela OECD har dock försvagats sedan toppåren 2006 och 2009. Den sjunkande trenden har framskridit snabbare i Finland än i OECD-länderna i genomsnitt.
Kreativt tänkande
I samband med OECD:s PISA 2022-undersökning utreddes också ungas förmåga till kreativt tänkande (creative thinking). I utvärderingen deltog 64 olika länder. Resultaten av detta delområde publicerades den 18 juni 2024.
I Finland presterar unga i åldern 15 år högt när det gäller kreativt tänkande, och medelvärdet är högre än i OECD-länderna i genomsnitt. Nästan hälften av flickorna presterade på toppnivå i kreativt tänkande. Bland pojkarna låg kunskaperna närmare den allmänna nivån i OECD.
Exceptionell PISA-omgång
Coronapandemin flyttade PISA-undersökningen framåt ett år från den ursprungliga tidsplanen och inverkade åtminstone indirekt på skolgången under nästan hela högstadietiden för de elever som deltog i undersökningen.
För första gången hade man också i flera länder svårt att uppfylla kriterierna för undersökningens urvalsförfarande eller svarsgrad. Detta innebär att antingen skolornas eller elevernas svarsgrad inte uppfyllde standarderna för PISA-undersökningen. Till dessa länders resultat bör man därmed förhålla sig med viss reservation.
PISA-undersökningen 2022 i Finland genomfördes i samarbete mellan Pedagogiska forskningsinstitutet vid Jyväskylä universitet och Centret för utbildningsevaluering vid Helsingfors universitet.
I undersökningen 2022 deltog 81 länder/regioner.
Aktuellt
Kunnandet hos unga med invandrarbakgrund i PISA 2022-undersökningen
Ungdomar i Finland i OECD-toppen i PISA 2022-undersökningens innehållsområde för kreativt tänkande
Undervisningsminister Henriksson: Elevernas grundfärdigheter ska stärkas genom att öka antalet undervisningstimmar och förnya stödet för lärande
PISA 2022: Försämrade kunskaper i Finland och nästan alla andra OECD-länder
Ytterligare information
Tommi Karjalainen, opetusneuvos
undervisnings- och kulturministeriet, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ), Strategiaryhmä Telefon:0295330140 E-postadress: [email protected]
Eeva-Riitta Pirhonen, överdirektör
undervisnings- och kulturministeriet, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ) Telefon:0295330258 E-postadress: [email protected]
Arto Ahonen, universitetsforskare, nationell koordinator för PISA (Institutionen för utbildningsforskning vid Jyväskylä universitet), 040 839 4209, [email protected]
Jenna Hiltunen, projektforskare (Jyväskylä universitet), 040 805 4273
Mari-Pauliina Vainikainen, forskningskoordinator (Centret för utbildningsutvärdering / Helsingfors universitet), 050 318 2188