Undervisnings- och kulturministeriet främjar likabehandling och jämställdhet i hela utbildningssystemet

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 28.5.2025 7.00
Typ:Pressmeddelande

Undervisnings- och kulturministeriet har berett ett program som ska främja likabehandling och jämställdhet inom småbarnspedagogiken och vid skolor och läroanstalter. Åtgärderna i utvecklingsprogrammet genomförs 2025–2027.

Utvecklingsprogrammet för likabehandling och jämställdhet inom utbildningen har beretts som en del av statsrådets meddelande om främjande av likabehandling, jämställdhet och icke-diskriminering i det finländska samhället.

Ett syfte med programmet är att ge aktörerna inom småbarnspedagogiken, skolorna, läroanstalterna och högskolorna verktyg för att bekämpa all slags mobbning, diskriminering och trakasserier, till exempel sådana som hänför sig till personliga egenskaper, såsom kön, utseende, världsåskådning, sexualitet, etnisk bakgrund, tillhörighet till nationella minoriteter, funktionsnedsättning eller sjukdom.

– Genom utvecklingsprogrammet stärks kunskapsunderlaget samt kunnandet om likabehandling och jämställdhet hos personalen inom fostran och utbildning. Programmet främjar barnens, ungdomarnas och studerandenas delaktighet på alla nivåer av utbildningssystemet. Alla barn och unga har rätt till jämlik och jämställd fostran och utbildning utan diskriminering. Mångfald är en rikedom, påminner undervisningsminister Anders Adlercreutz.

De konkreta åtgärderna i programmet:

1. Genom fortbildning stärker vi personalens kunnande inom likabehandling och jämställdhet.

Det ordnas fortbildning för att öka lärarnas och pedagogernas kunnande i att främja likabehandling och jämställdhet och motverka rasism.

2. Vi bryter könssegregeringen inom gymnasieutbildningen och yrkesutbildningen.

Det utarbetas och genomförs ett konkret åtgärdsprogram för att bryta könssegregeringen inom skola och utbildning. Elev- och studiehandledningen stärks på alla utbildningsstadier, med särskilt fokus på övergångsfaser inom utbildningen, fortsatta studier och etablering på arbetsmarknaden.

3. Vi utarbetar kvalitetskriterier och utvärderingsverktyg som stöder likabehandling och jämställdhet inom småbarnspedagogiken.

För personalen, anordnarna och privata serviceproducenter inom småbarnspedagogiken utvecklas utvärderingsverktyg som kan användas för att kritiskt granska den egna småbarnspedagogiken samt för att utveckla pedagogiska verksamhetsmodeller som främjar likabehandling och jämställdhet.

4. Vi skapar en verksamhetsmodell som kan användas som stöd vid diskussion om likabehandling, jämställdhet och antirasism med barn och unga.

Det skapas en verksamhetsmodell som kan användas som stöd för att inom småbarnspedagogiken och i skolorna ta upp till exempel mångfald, rasism, samhörighet och delaktighet med barn och unga, utifrån deras ålder och mognadsnivå. Temana behandlas med hjälp av konst och kultur och ungdomsarbetets metoder, i synnerhet funktionella metoder och diskussion.

5. Vi sprider information som stöder programmets mål för att öka de ungas välbefinnande och kunskap.

Det informeras om betydelsen av likabehandling och jämställdhet i samhället. Det lyfts fram att alla har rätt till en trygg lärmiljö utan diskriminering.

6. Vi utreder praxis och skapar verksamhetsmodeller för att bryta könsstereotypa mönster och ingripa i trakasserier.

Utredningen ska stödja förmågan hos vuxna som arbetar i skolor och vid läroanstalter att upptäcka och bli medvetna om trakasserier och diskriminering i skolorna och vid läroanstalterna. Även läromedlen granskas med avseende på hur de bidrar till jämställdhet och likabehandling.

7. Vi utreder barns och ungas erfarenheter av likabehandling och jämställdhet.

Erfarenheter av likabehandling och jämställdhet utreds, och då hörs i synnerhet barn och unga som löper risk för diskriminering.

8. Vi inkluderar studerande inom det fria bildningsarbetet i läroanstalternas jämställdhets- och likabehandlingsarbete.

I denna åtgärd utvecklas studeranderåd och metoder genom vilka kurs- och utbildningsdeltagare inkluderas i att fortgående och rutinmässigt ge respons samt informeras om jämställdhets- och likabehandlingsfrågor.

9. Vi stärker åtgärderna mot mobbning inom den grundläggande utbildningen för att minska negativa fenomen och konsekvenser.

Likabehandling och jämställdhet beaktas i åtgärderna mot mobbning i skolan, eftersom bland annat personer med invandrarbakgrund och hbtqi-personer utsätts för mer mobbning och diskriminering än andra.

10. Vi stärker möjligheterna för föräldrar med invandrarbakgrund att stödja sina barns skolgång.

Målet är att samla goda exempel på hur föräldrar med invandrarbakgrund kan nås och göras mer delaktiga och hur ett fungerande samarbete mellan hem och skola kan skapas i det finländska skolsystemet.

Utvecklingsprogrammet för likabehandling och jämställdhet inom utbildningen

Information om utvecklingsprogrammet på ministeriets webbplats

Mer information:

  • Maija Mielonen, specialsakkunnig, tfn 0295 330 026
  • Anssi Pirttijärvi, undervisningsråd, tfn 0295 330 029
     
Allmänbildande utbildning Högskoleutbildning och forskning Småbarnspedagogik Utbildning Yrkesutbildning