Vanliga frågor om småbarnspedagogiken
Den nya lagen om småbarnspedagogik trädde i kraft i september 2018. Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om småbarnspedagogiken.
Rätten till till småbarnspedagogik
Varje barn har rätt att delta i småbarnspedagogik 20 timmar per vecka. Rätten ska anpassas efter barnets och familjens faktiska behov. Bedömningen görs alltid från fall till fall utgående från familjens omständigheter. Barnets rätt till småbarnspedagogik är oförändrad.
Småbarnspedagogik ska ordnas på heltid (huvudsakligen högst 10 timmar per dag) om barnets alla föräldrar eller andra vårdnadshavare arbetar på heltid eller studerar på heltid eller verkar som företagare eller är sysselsatta i eget arbete på heltid. Om en förälder blir arbetslös kvarstår rätten till småbarnspedagogisk heldagsverksamhet i två månaders tid.
Barnet har rätt till mer omfattande småbarnspedagogisk verksamhet än 20 timmar i den omfattning det behövs på grund av att barnets föräldrar eller andra vårdnadshavare är deltids- eller tillfälligt anställda, deltar i en arbetsmarknadsåtgärd, rehabilitering eller av någon annan motsvarande omständighet. Inte heller får omfattningen av barnets rätt till småbarnspedagogik vara sådan att den gör det svårare för en förälder att ta emot eller utföra ett arbete, eller för denne att delta i sysselsättningsfrämjande tjänster, rehabilitering eller annan motsvarande service.
Mer omfattande småbarnspedagogik ska ordnas tillfälligt och vid behov t.ex. då en förälder som annars är hemma får ett kortvarigt anställningsförhållande, och barnet därför har behov av mer omfattande småbarnspedagogik.
Dessutom har barnet rätt till heldagsvård inom småbarnspedagogiken, om det behövs med tanke på barnets utveckling, behov av stöd eller på grund av familjens omständigheter eller om det i övrigt är i enlighet med barnets bästa.
Kommunen beslutar om småbarnspedagogikens verksamhetstider och förfaranden. Kommunerna ansvarar för att småbarnspedagogik erbjuds enligt familjernas behov, antingen så att kommunerna ordnar verksamheten eller så att de övervakar den.
En dagvårds- eller familjedagvårdsplats söks från den egna kommunen senast fyra månader före deltagandet i verksamheten. Man kan få en plats på två veckor om föräldrarna oväntat får en arbets- eller studieplats.
Den egna kommunen ger mer detaljerad information om de småbarnspedagogiska tjänsterna och ansökan till dem.
Ja, lagen om småbarnspedagogik gäller även privata aktörer.
Ja, i lagen föreskrivs om ordnande av skifteomsorg. Enligt 13 § i lagen ordnas skiftesomsorg på kvällstid, nattetid, veckoslut och söckenhelger och andra helger på daghem eller i familjedagvård. Skiftesomsorg ska ordnas i den utsträckning det är nödvändigt för barn som behöver detta på grund av en förälders eller annan vårdnadshavares arbete eller studier.
Inte direkt. En plötslig flytt till en annan kommun på grund av arbete eller studier ger dock rätt att söka en plats enligt påskyndat förfarande ( 2 veckors ansökningstid). Lagen betonar också närserviceprincipen, som strävar efter att styra kommunerna i planeringen av servicen.
I lagen ingår inga nya bestämmelser som gäller servicesedlar utan på småbarnspedagogiken tillämpas tills vidare fortfarande lagen om servicesedlar inom social- och hälsovården. För småbarnspedagogiken bereds en egen servicesedellag innan den nuvarande servicesedellagen upphör att gälla.
Även om klientskap inom småbarnspedagogiken inte längre i sig är sekretessbelagt finns det fortfarande i lagstiftningen bestämmelser om vilka arbetsrelaterade ärenden som personalen inom småbarnspedagogiken får prata om. Uppgifter som är sekretessbelagda är fortfarande bland annat uppgifter om en persons inkomster och förmögenhet, hälsotillstånd och handikapp och levnadssätt samt andra uppgifter som gäller personliga förhållanden.
Barnets plan för småbarnspedagogik är också sekretessbelagd. Uppgifter om barnet och dess familj får även i övrigt behandlas endast i den omfattning som behövs för att ordna småbarnspedagogiken. Kommunikationen mellan bl.a. hemmet och daghemmet blir dock lättare när ärendena inom småbarnspedagogiken inte längre är sekretessbelagda till alla delar. Uppgifter som är nödvändiga för att ordna stödet till barnet och en trygg småbarnspedagogik kan lämnas mellan myndigheter som behöver dem och daghemmet eller familjedaghemmet.
Ministeriet tar inte ställning till enskilda kommersiella produkter. Behandlingen av sekretessbelagda personuppgifter ska även framöver ske mycket omsorgsfullt och säkert så att utomstående inte ser, hör eller får tillgång till dem.
I den nya lagen ändrades dock sekretessbestämmelserna så att klientskap inom småbarnspedagogiken och uppgifter som anknyter till det inte längre till alla delar är sekretessbelagda. I detta avseende har småbarnspedagogiken närmat sig den grundläggande utbildningen. Det som fortfarande är sekretessbelagt är, liksom exempelvis inom den grundläggande utbildningen, åtminstone uppgifter om hälsan och stödbehovet, barnets personliga förhållanden och personlig bedömning av barnet.
Frågor om personalen
Dimensioneringen av personalen kvarstår som förut både på daghem och inom familjedagvården. Enligt lagen ska grupperna inom småbarnspedagogiken bildas och lokalerna planeras och användas så att de syften som föreskrivs för småbarnspedagogiken kan uppnås.
En daghemsgrupp får samtidigt ha högst ett antal barn närvarande som motsvarar tre anställda i fostrings-, undervisnings- och vårduppgifter. Personaldimensioneringen regleras inte mer specifikt i lagen, utan i förordningen om småbarnspedagogik.
Relationstalet mellan barnen och personalen är 1/4 för barn under 3 år och 1/7 för barn över 3 år.
Bestämmelser om avvikelser från dimensioneringen av personalen vid daghemmet finns i 36 § i lagen om småbarnspedagogik. Daghemmet får göra undantag från relationstalen enligt 35 §, om det genomsnittliga antalet dagar som barnen deltar i småbarnspedagogiken kontinuerligt är avsevärt lägre än antalet verksamhetsdagar. Undantag får göras genom att antalet barn på daghemmet endast kortvarigt överstiger det antal som anges enligt respektive relationstal. Dessutom får daghemmet tillfälligt och kortvarigt avvika från de relationstal som avses i 35 § när omfattningen av småbarnspedagogiken för ett barn utvidgas på det sätt som avses i 17 § 4 mom. Avvikelser från det relationstal som avses i 35 § får inte göras av orsaker som beror på frånvaro inom personalen.
På daghemmen arbetar lärare inom småbarnspedagogik, socionomer inom småbarnspedagogik, barnskötare inom småbarnspedagogik, speciallärare inom småbarnspedagogik och daghemsföreståndare. Dessutom finns på daghemmen också annan personal, vars uppgiftsbenämningar eller behörigheter inte anges i lagen, såsom till exempel assistenter och kökspersonal. Även familjedagvårdare är en uppgiftsbenämning som definieras i lagen.
Från och med år 2030 ska minst två tredjedelar av daghemspersonalen som arbetar i fostrings-, undervisnings- och vårduppgifter ha behörighet som lärare eller socionom inom småbarnspedagogik, och minst hälften av dem ska ha behörighet som lärare inom småbarnspedagogik. De övriga ska minst ha behörighet som barnskötare inom småbarnspedagogik.
Fram till år 2030 ska minst en tredjedel av personalen i fostrande uppgifter ha behörighet som lärare eller socionom inom småbarnspedagogik.
Barnträdgårdslärarna har kunnat vara antingen pedagogie kandidater eller socionomer (YH) till utbildningen. De har också kunnat avlägga högre högskoleexamen utöver detta.
Framöver ska lärare inom småbarnspedagogik ha avlagt minst pedagogie kandidatexamen som innehåller eller har kompletterats med studier som ger yrkesfärdigheter för uppgifter inom småbarnspedagogik.
Alla som hade behörighet som barnträdgårdslärare när lagen trädde i kraft har behörighet i uppgifter som lärare inom småbarnspedagogik till slutet av sin arbetskarriär. De är även behöriga att verka som socionomer inom småbarnspedagogik. Från och med den nya lagens ikraftträdande finns det en särskild uppgiftsbenämning för dem som avlagt socionomexamen (YH), socionom inom småbarnspedagogik.
I nuläget finns det uppskattningsvis 14 000 personer som är behöriga som lärare och socionomer inom småbarnspedagogik.
Antalet behöriga lärare respektive socionomer inom småbarnspedagogik som krävs på grund av den förändrade personalstrukturen uppskattas uppgå till sammanlagt 18 000 personer. När man beaktar pensionsavgången, karriärmobiliteten, övrig avgång samt personalökningen som de nya examina för med sig, uppskattar man att det år 2030 kommer att finnas tillräckligt med behöriga lärare och socionomer inom småbarnspedagogik för en personalstruktur där en anställd har avlagt kandidatexamen, en annan socionomexamen och en tredje person är behörig som barnskötare. Detta förutsätter att antagningen till universitetens pedagogie kandidatutbildning är 1 000 studerande per år från år 2020 och att utbildningens genomströmning är 80 procent.
Personalens behörighetsvillkor och uppgiftsbenämningar
Lagen föreskriver om respektive behörigheter. Alla behöriga barnträdgårdslärare (med kandidat- eller socionomexamen), barnskötare och daghemsföreståndare som haft respektive uppgift före lagens ikraftträdande behåller sin behörighet för sin nuvarande uppgift och för motsvarande uppgifter. Även de som redan studerar inom branschen får behörighet, om mer specifika krav uppfylls.
Lagen föreskriver om uppgiftsbenämningarna. Syftet med lagen är att göra uppgiftsbenämningarna enhetliga, men arbetsgivarna beslutar om benämningarna och ändringar av dem.
Benämningen lärare inom småbarnspedagogik har använts vid vissa daghem redan innan lagen trädde i kraft. Framöver ska lärare inom småbarnspedagogik ha avlagt pedagogie kandidatexamen som innehåller eller har kompletterats med studier som ger yrkesfärdigheter för uppgifter inom småbarnspedagogik. I praktiken ska utbildningen innefatta minst 60 studiepoäng teoretiska studier i småbarnspedagogik.
Behöriga för uppgifter som lärare inom småbarnspedagogik är även de som avlagt magisterexamen eller en ännu högre högskoleexamen inom pedagogik och vars examen innehåller eller har kompletterats med de studier som krävs.
Alla som är behöriga som barnträdgårdslärare när lagen träder i kraft är dock också efter att lagen trätt i kraft behöriga för uppgifter som lärare inom småbarnspedagogik oavsett om de är socionomer eller pedagogie kandidater.
Behörighet för lärare som ger förskoleundervisning föreskrivs i förordningen om behörighetsvillkoren för personal inom undervisningsväsendet (986/1998) 7 §.
Studieinnehållet i en yrkeshögskoleexamen och en universitetsexamen i pedagogik är inte identiskt. Lagens syfte är att uppgifterna för personal med olika vetenskaplig och kompetensmässig bakgrund tydligt ska framgå, och de nya uppgiftsbenämningarna stöder detta syfte.
Samtidigt strävar man efter att trygga ett multiprofessionellt samarbete så att det på alla daghem finns yrkespersoner med olika utbildningsbakgrund. De nya uppgiftsbenämningarna lyfter bättre fram personalens multiprofessionella kompetens.
Behörighetsvillkoret för uppgifter som speciallärare inom småbarnspedagogik är behörighet för uppgifter som lärare inom småbarnspedagogik. Dessutom krävs studier som ger yrkesfärdigheter för uppgifter inom specialundervisning, vilka regleras genom statsrådets förordning. Studierna som ger yrkesfärdigheter omfattar minst 60 studiepoäng.
Därtill kan man uppnå behörighet för uppgifter som speciallärare genom att avlägga pedagogie magisterexamen med specialsmåbarnspedagogik som huvudämne.
En socionom som är behörig för uppgiften som lärare inom småbarnspedagogik är behörig för uppgiften som speciallärare efter att ha avlagt de tilläggsstudier som universitetet kräver.
(Uppdaterat 16.11.2023)
Före år 2030:
Den som när den nya lagen trädde i kraft (1.9.2018) eller fem år innan dess har varit anställd i tjänste- eller arbetsavtalsförhållande i yrkesmässiga eller administrativa ledande uppgifter för vilka han eller hon ansetts uppfylla de behörighetsvillkor som anges i 10 § i lagen om behörighetsvillkoren för yrkesutbildad personal inom socialvården (*se gamla paragrafer i slutet av svaret), är behörig för uppgiften som daghemsföreståndare såväl 1.9.2018 som efter år 2030. (Lagen om småbarnspedagogik 75 §)
En person med behörighet som lärare inom småbarnspedagogik (oavsett om han eller hon har en bakgrund som kandidat eller socionom) är berättigad att tjänstgöra som daghemsföreståndare fram till år 2030, även om han eller hon inte omfattas av övergångsbestämmelsen (ovannämnda 75 §), alltså till exempel då han/hon har börjat uppgiften som föreståndare först efter 1.9.2018. Från och med början av år 2030 krävs dessutom pedagogie magisterexamen. (Lag om småbarnspedagogik 74 §)
Personer som har antagits till att avlägga socionomexamen (YH) ett år efter lagens ikraftträdande, dvs. senast den 31.8.2019, ska utöver socionomexamen (YH) också avlägga pedagogie magisterexamen för att få behörighet som daghemsföreståndare redan före år 2030. (Lag om småbarnspedagogik 74 § och 75 §)
Fr.o.m år 2030:
Från år 2030 är behörighetsvillkoren för daghemsföreståndare behörighet som lärare eller socionom inom småbarnspedagogik och minst pedagogie magisterexamen samt tillräcklig ledarförmåga. (Lag om småbarnspedagogik 31 §)
Den som vid den nya lagens ikraftträdande (1.9.2018) eller fem år innan dess har varit anställd i tjänste- eller arbetsavtalsförhållande i yrkesmässiga eller administrativa ledande uppgifter inom småbarnspedagogik för vilka han eller hon ansetts behörig enligt de behörighetsvillkor som anges i lagen om yrkesutbildad personal inom socialvården 10 § (*), är behörig för uppgiften som daghemsföreståndare även efter år 2030. (Lagen om småbarnspedagogik 75 §)
(* Upphävd lag som nämns: Enligt 10 § 1 mom. lagen om behörighetsvillkoren för yrkesutbildad personal inom socialvården (272/2005, upphävd, nedan behörighetslag), är behörighetsvillkoret för huvudsakligen administrativa ledningsuppgifter inom socialvården eller social- och hälsovården i kommuner eller samkommuner, behörighet som krävs av socialarbetare eller för uppgiften lämplig högre högskoleexamen och kännedom om branschen samt dessutom tillräcklig ledarförmåga. Enligt 10 § 3 mom. i behörighetslagen är behörighetsvillkoret för yrkesmässiga ledningsuppgifter inom barndagvården behörighet enligt 7 § samt tillräcklig ledarförmåga.
Enligt 7 § i behörighetslagen är behörighetsvillkoret för uppgifter som barnträdgårdslärare minst pedagogie kandidatexamen i vilken ingår utbildning till barnträdgårdslärare, eller yrkeshögskoleexamen inom social- och hälsovård, i vilken ingår studier med inriktning på småbarnspedagogik och socialpedagogik i den omfattning som närmare föreskrivs genom statsrådets förordning.
Lagen om småbarnspedagogik 75 § 5 mom. tryggar behörigheten som daghemsföreståndare för person som inom den nämnda tidsgränsen på fem år har arbetat i yrkesmässiga eller administrativa ledaruppgifter för vilka han eller hon ansetts behörig enligt de behörighetsvillkor som anges i lagen om behörighetsvillkoren för yrkesutbildad personal inom socialvården 10 §. Titeln biträdande föreståndare kan indikera att uppgiften i fråga inte har omfattat alla uppgifter och ansvarsområden och följaktligen inte heller de behörighetsvillkor som man anser att en yrkesmässig eller administrativ föreståndare omfattas av. En lämplig skriftlig dokumentation bör finnas för uppgift som biträdande föreståndare där behörighet som yrkesmässig eller administrativ föreståndare krävs.
Se även fråga: Vad är behörighetskravet för en daghemsföreståndare?
Om du har varit vikarie för en daghemsföreståndare under de fem år som nämns i 75 § 5 mom. i lagen om småbarnspedagogik och uppgiften har krävt behörighet enligt 10 § i lagen om behörighetsvillkoren för yrkesutbildad personal inom socialvården, omfattas du av övergångsbestämmelsen. En lämplig skriftlig dokumentation bör finnas för uppgift som vikarie där behörighet krävs. Om en person som inte har uppfyllt nämnda behörighetskrav har varit vikarie, omfattas han/hon inte av övergångsbestämmelsen.
Se även fråga: Vad är behörighetskravet för en daghemsföreståndare?
Lagen om småbarnspedagogik innehåller från och med den 1.9.2018 inte längre några bestämmelser om behörighetsvillkoren för administrativa ledningsuppgifter inom småbarnspedagogiken på kommunal nivå, utan beslut om detta fattas på lokal nivå. Detta motsvarar praxis inom andra sektorer i kommunen.
Du måste komplettera din magisterexamen i pedagogik så att du kan arbeta som lärare i småbarnspedagogik eller som daghemsföreståndare.
Enligt 26 § i lagen om småbarnspedagogik är behörighetsvillkoren för uppgifter som lärare inom småbarnspedagogik minst pedagogie kandidatexamen som innehåller sådana studier som ger yrkesfärdigheter för uppgifter inom småbarnspedagogik och om vilka närmare bestämmelser kan utfärdas genom statsrådets förordning eller som har kompletterats med nämnda studier.
Du kan alltså få behörighet som lärare i småbarnspedagogik genom att komplettera din examen. Du ska utföra studier som ger yrkeskunskaper för uppgifter inom småbarnspedagogik. Studierna som ger dessa yrkeskunskaper ska omfatta minst 60 studiepoäng.
Du kan också få behörighet som daghemsföreståndare genom att komplettera din examen. Du ska utföra studier som ger yrkeskunskaper för uppgifter inom småbarnspedagogik (minst 60 studiepoäng). Dessutom måste du skaffa dig tillräckliga ledaregenskaper för uppgiften.
Se även andra frågor om behörighet som daghemsföreståndare.
Enligt 28 § i lagen om småbarnspedagogik är behörighetsvillkoret för uppgiften som barnskötare inom småbarnspedagogik grundexamen i pedagogisk verksamhet och handledning, en grundexamen inom social- och hälsovård eller någon annan motsvarande lämplig examen där det ingår eller som kompletterats med tillräckligt omfattande examensdelar i vård, fostran och undervisning av barn. Enligt paragrafens 2 moment utfärdas närmare bestämmelser om lämpliga examina och tillräckligt omfattande examensdelar genom statsrådets förordning.
Enligt förordningen om småbarnspedagogik (753/2018) 3 §:
- grundexamen i pedagogisk verksamhet och handledning ska innehålla eller kompletteras med obligatoriska examensdelar som ger kompetens i småbarnspedagogik och familjeverksamhet eller med obligatoriska examensdelar som ger kompetens i kommunikation och teckenspråkshandledning.
- grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen ska innehålla eller kompletteras med obligatoriska examensdelar som ger kompetens i pedagogisk verksamhet och vård av barn och unga, småbarnspedagogik och familjeverksamhet eller i kommunikation och teckenspråkshandledning. För den som avlagt obligatoriska examensdelar som ger kompetens i arbete med personer med funktionsnedsättning räcker det dock med att avlägga den examensdel som gäller främjande av barns utveckling, välbefinnande och lärande.
Med stöd av förordningen om småbarnspedagogik 3 § 3 mom. uppnås behörighet till barnskötares arbetsuppgifter inom småbarnspedagogiken även av: examen för barnskötare, examen för dagvårdare, grundexamen i teckenspråkshandledning, grundexamen i barn- och familjearbete eller grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen som har avlagts enligt utbildningsprogrammet för vård och fostran av barn och unga enligt de examensgrunder som trätt ikraft före 1.8.2018.
Se fråga om fortsatt behörighet och gamla examina: Kvarstår behörigheten för barnskötare?
Ja, om de, i enlighet med övergångsbestämmelsen i lagen om småbarnspedagogik (75 §), har varit behöriga i tjänste- eller arbetsavtalsförhållande i vård- och fostringsuppgifter inom småbarnspedagogiken när lagen träder i kraft eller 5 år innan lagens ikraftträdande.
Behörighet till uppgift som barnskötare inom småbarnspedagogik har även person som högst 5 år innan denna lags ikraftträdande (1.9.2018) har utfört studierna som krävs eller när lagen träder i kraft har påbörjat krävda studier på andra stadiet och studierna har slutförts senast 31.12.2021.
Med stöd av förordningen om småbarnspedagogik (obs. ändring av förordning 1177/2018) 3 § uppnås behörighet genom följande examina, trots att personen inte skulle omfattas av övergångsbestämmelsen: examen för barnskötare, examen för dagvårdare, grundexamen i teckenspråkshandledning, grundexamen i barn- och familjearbete samt grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen som har avlagts enligt utbildningsprogrammet för vård och fostran av barn och unga enligt de examensgrunder som varit ikraft före 1.8.2018.
Behörighetsvillkoren för familjedagvårdare förblir i stort sett som förut. Enligt 29 § i lagen om småbarnspedagogik är behörighetsvillkoret för familjedagvårdaren en lämplig yrkesexamen för uppgiften eller annan utbildning som lämpar sig för branschen.
Familjedagvårdare har möjlighet att vidareutbilda sig till uppgifter som barnskötare inom småbarnspedagogik genom att utföra de studier som anges i förordningen om småbarnspedagogik 4 §.
Eftersom det inte alltid finns tillgång till personer som uppfyller behörighetsvillkoren, finns det en möjlighet att tillfälligt avvika från kraven för att kunna ordna verksamheten.
Person som inte uppfyller behörighetsvillkoren kan sköta uppgiften i högst ett års tid. Därefter ska platsen alltid utlysas på nytt. Personen som skött uppgiften tidigare och som inte uppfyller behörighetsvillkoren kan utses på nytt för viss tid på ett år endast om det inte finns någon som uppfyller behörighetsvillkoren bland de övriga sökande.
Lagen om småbarnspedagogik 75 § andra momentet föreskriver om behörighet för högskolestuderande som har sökt till den småbarnspedagogiska branschen efter lagens ikraftträdande. Enligt det nämnda 2 momentet ska "den som vid denna lags ikraftträdande har antagits till ett universitet eller en yrkeshögskola för att studera till barnträdgårdslärare i sådana studier som avses i 7 § i lagen om behörighetsvillkoren för yrkesutbildad personal inom socialvården eller som inom ett år från denna lags ikraftträdande har godkänts till ett universitet eller en yrkeshögskola för studier som ger behörighet enligt 26 eller 27 § i denna lag är, sedan han eller hon slutfört studierna, behörig för uppgifter enligt 26 eller 27 § under förutsättning att studierna slutförs senast den 31 juli 2023."
Lagens 26 och 27 § (lärare och socionom inom småbarnspedagogik) gör det möjligt att uppnå behörighet genom att komplettera examen, dvs. småbarnspedagogiska studier måste inte ingå i den ursprungliga examenshelheten. Även kompletterande studier är behörighetsgivande studier som avses i lagens 75 §. Om en person alltså godkänns inom ett år efter det att lagen har trätt i kraft (dvs. senast den 31.8. 2019) för kompletterande studier i enlighet med lagens 26 eller 27 § och slutför dem senast den 31.7.2023, får han eller hon därför behörighet både till uppgift som lärare och socionom inom småbarnspedagogik i enlighet med 75 §. Studerande som antagits till studier efter 1.9.2019 får inte längre så kallad dubbel behörighet, utan de är behöriga att arbeta antingen som lärare eller socionom inom småbarnspedagogik.
Frågor av dem som genomgått socionomutbildning
Behörighetsvillkoren för personalen på ett steinerpedagogiskt daghem är i princip desamma som på andra daghem. På ett daghem där småbarnspedagogiken ordnas enligt steinerpedagogiska principer är behörig att arbeta, utöver lärare och speciallärare inom småbarnspedagogik, socionomer inom småbarnspedagogik och barnskötare inom småbarnspedagogik, även en person som har utfört sådana steinerpedagogiska studier med inriktning på småbarnspedagogik som föreskrivs i lagen om småbarnspedagogik. Lagen föreskriver att omfattningen av studier som ger behörighet ska motsvara studier som ger behörighet till uppgift som lärare i småbarnspedagogik och att studierna i fråga ska ha fullgjorts i enlighet med den läroplan som Utbildningsstyrelsen godkänt. Utbildningsstyrelsen godkände 9.7.2019 läroplanen som ger behörighet.
Personer som har utfört sina steinerpedagogiska studier inom småbarnspedagogik tidigare kan få behörighet enligt den nya lagen om småbarnspedagogik genom att utföra tilläggsstudier som avses i lagen (se nästa fråga). Utbildningsstyrelsen har 8.10.2019 utfärdat en mer specifik bestämmelse om tilläggsstudier. En person som har fullgjort de steinerpedagogiska studier inom småbarnspedagogik som beskrivs ovan är alltså behörig att arbeta på ett daghem där småbarnspedagogiken ordnas enligt steinerpedagogiska principer i uppgifter som kräver behörighet enligt 26 § (lärare inom småbarnspedagogik).
Endast studenter som studerar i enlighet med ovannämnda nya läroplaner som uttryckligen godkänts av Utbildningsstyrelsen kommer att vara behöriga utan tilläggsstudier. Paketet med tilläggsstudier gäller alla andra som har utfört steinerpedagogiska studier inom småbarnspedagogik, oavsett att studierna har gett och fortsätter att ge behörighet att ge förskoleundervisning som grundas på steinerpedagogik för en förskolegrupp som inte inkluderar elever inom den grundläggande utbildningen. Även de som påbörjat steinerpedagogiska studier inom småbarnspedagogik innan lagen om småbarnspedagogik trädde i kraft 1.9.2018 och slutför sina studier före 31.7.2022 ska också utföra nämnda tilläggsstudier. Alternativt möjliggör lagen också att studenter som har börjat studera i enlighet med den gamla läroplanen under pågående studier övergår till att utföra dem i enlighet med den nya läroplanen som godkänts av Utbildningsstyrelsen, om utbildningsanordnaren erbjuder en sådan möjlighet. Då måste utbildningsanordnaren se till att studentens studier täcker innehållet i den nya läroplanen och uppfyller målen i enlighet med den.
Före 2030:
Behörighetsvillkoren för uppgiften som ansvarig föreståndare för daghemmets verksamhet är behörighet som krävs enligt lagen om småbarnspedagogik 26 § (lärare inom småbarnspedagogik) samt tillräckliga ledaregenskaper. Ovanstående svar (Vilka uppfyller behörighetskraven på ett steinerpedagogiskt daghem och vilka omfattas av tilläggsstudier) beskriver hur behörighet uppnås för en uppgift som avses i 26 § på ett steinerpedagogiskt daghem.
Fr.o.m 2030:
Från och med 1.1.2030 är behörighetsvillkoret för uppgiften som ansvarig föreståndare för daghemmets verksamhet behörighet för uppgift som lärare inom småbarnspedagogik som avses i 26 § samt tillräckliga ledaregenskaper. Ovanstående svar beskriver hur man uppnår behörighet till uppgift som avses i 26 § på ett steinerpedagogiskt daghem. Från och med 1.1.2030 ska föreståndaren på ett steinerpedagogiskt daghem dessutom ha en pedagogie magisterexamen, på samma sätt som på andra daghem.
Den som enligt lagens övergångsbestämmelse när den nya lagen om småbarnspedagogik trädde i kraft (1.9.2018) eller fem år innan dess har varit anställd i tjänste- eller arbetsavtalsförhållande i yrkesmässiga eller administrativa ledande uppgifter för vilka han eller hon ansetts behörig enligt de behörighetsvillkor som anges i lagen om yrkesutbildad personal inom socialvården 10 §, är behörig för uppgiften som daghemsföreståndare även efter år 2030. Denna bestämmelse garanterar behörighet att arbeta som föreståndare för ett steinerpedagogiskt eller annat daghem även efter år 2030, till exempel för en daghemsföreståndare som har arbetat i en yrkesmässig ledande uppgift på ett steinerpedagogiskt eller annat daghem under tidsperioden 1.8.2013–1.8.2018 och som har haft behörighet som barnträdgårdslärare vid valet till föreståndare (t.ex. kandidatexamen i småbarnspedagogik eller socionom) samt tillräckliga ledaregenskaper. Man bör notera att studier i steinerpedagogisk småbarnspedagogik inte har gett behörighet att arbeta i yrkesmässig eller administrativ uppgift som föreståndare för småbarnspedagogik. (För mer information om övergångsbestämmelsen för föreståndare, se svaren på frågorna vilken behörighet har en daghemsföreståndare och svaren på frågor om behörighet i situationer där man har arbetat som biträdande föreståndare eller vikarie för föreståndare).
Ytterligare information
Kirsi Alila, opetusneuvos
undervisnings- och kulturministeriet, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ) Telefon:0295330365 E-postadress: [email protected]
Tarja Kahiluoto, opetusneuvos
undervisnings- och kulturministeriet, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ) Telefon:0295330386 E-postadress: [email protected]