Digitaliseringen stöder välfärden, främjar innovationer och förbättrar konkurrenskraften. 
Digital kompetens och bildning är en förutsättning för jämlik delaktighet i samhället. Interoperabla digitala tjänster som baserar sig på tillförlitliga datalager gör det däremot möjligt att uträtta ärenden smidigt.

Digitaliseringens möjligheter och förändringar inom ansvarsområdet

Undervisnings- och kulturministeriet vill att var och en ska ha beredskap för lärande, aktivt medborgarskap, kritisk läskunnighet och användning av digitala verktyg. Digitala färdigheter är grundläggande färdigheter, vars centrala innehåll är källkritik, identifiering av syften samt säker verksamhet på nätet.

Digitaliseringen möjliggör nya inlärningsmiljöer och nya läromedel. Möjligheterna att lära sig oberoende av tid och plats utvidgas. Samtidigt krävs nya kunskaper och färdigheter för att tillämpa och utnyttja teknologin. 

I olika uppgifter kräver digitaliseringen olika färdigheter eller spetskompetens. Genom att satsa på digital kompetens kan Finland locka experter, forskare och investeringar. Utvecklingen av artificiell intelligens samt den ökade rollen av data och beräkning medför förändringar för vetenskapsområdena och innovationsverksamheten. Inom kreativa branscher förändrar digitaliseringen affärsverksamheten inom branschen och möjliggör utveckling av nya tjänster, vilket också får konsekvenser för upphovsrätten.

Digitaliseringen gör kultur- och bibliotekstjänster mer jämlikt tillgängliga för alla. Högklassigt innehåll stöder medieläskunnighet och ansvarsfull verksamhet på webben. Undervisnings- och kulturministeriet stöder uppbyggnaden av den digitala bildningen genom att satsa på bevarandet, tillgången till och användbarheten av det digitala kulturarvet samt på kulturorganisationernas digitala tjänster.

Digitala tjänster och kunskapsunderlag utvecklas genom samarbete

Undervisnings- och kulturministeriet utvecklar ansvarsområdets kunskapsunderlag som stöd för kunskapsbaserad ledning och beslutsfattande. Ett högklassigt och omfattande informations- och statistikmaterial behövs bland annat för forskning, prognostisering, utvärdering, planering och informationsledning.

Digitala tjänster utvecklas genom samarbete. Undervisnings- och kulturministeriet främjar utnyttjandet av digitaliseringen även genom utvecklingsprojekt.

Främjandet av digital bildning är ett av målen även i de nationella riktlinjerna för digitaliseringen. Redogörelsen om den digitala kompassen som överlämnades till riksdagen är en strategisk utvecklingsplan som sträcker sig fram till 2030 och som omfattar utveckling av kompetens, infrastruktur, företag och offentliga tjänster. Finlands digitala kompass grundar sig på EU:s digitala kompass som färdigställdes 2021 och på dess programförslag.