Centrala digitaliseringsprojekt och -tjänster

På sidan har man samlat centrala datalager, tjänster och utvecklingsprojekt inom undervisnings- och kulturministeriets ansvarsområde i anslutning till digitaliseringen och utnyttjandet av den.

Fostran och utbildning

Smidigare användning av information om fostran och utbildning
Anordnarna av fostran och utbildning behandlar olika typer av information, och den primära grunden för behandlingen är skyldigheten att anordna fostran och utbildning. Genom utredningsarbetet identifieras utmaningar i anslutning till praxis för insamling och utnyttjande av information samt i anslutning till lagstiftningen och tolkningen av den och man söker lösningar för att utveckla utnyttjandet av information.  

Digitaliseringsprogrammet och servicehelheten för kontinuerligt lärande
Olika möjligheter till kontinuerligt lärande ska göras lättillgängliga för alla. För att hitta information och lämpliga tjänster utvecklas elektroniska tjänster. Servicehelheten kombinerar utbildningsutbud, handledningstjänster och information om arbetsmarknaden. 

Det huvudsakliga målet för den digitala servicehelheten för kontinuerligt lärande är att bygga upp en tjänst som beaktar individens olika livsskeden och livssituationer för att stödja smidiga övergångar mellan utbildning och arbetsliv.  

Digivision 2030
Kärnan i högskolornas gemensamma projekt Digivision 2030 är kontinuerlig utveckling av digital pedagogik och möjligheter att lära sig och samla kompetens. 

Utveckling av identitetshanteringen inom undervisnings- och utbildningssektorn
Målet är att lägga fram ett förslag till en lösning på hanteringen av identiteten och de egna uppgifterna samt identifieringen inom undervisningen och utbildningen, fastställa de åtgärder som behövs för genomförandet samt delta i annan utveckling av identitetshanteringen inom den offentliga förvaltningen. 

Ramverk för digitalisering i småbarnspedagogik, förskoleundervisning, grundläggande utbildning och fritt bildningsarbete
I skapandet av referensramen fastställer undervisnings- och kulturministeriet, Utbildningsstyrelsen och verksamhetsfältet i samarbete styrande principer, en vision och åtgärder för olika delområden av digitaliseringen.

Nätverket av digitaliseringsnätverk inom förskola och grundläggande utbildning (på finska)
Målet med det gemensamma nätverket för kommunernas nätverk, staten, företag och andra centrala aktörer är att främja digitaliseringen. 

DigiOTA-projektet
I utvecklingsprojektet genomförs ett digitalt system som stöder utvärderingen av inlärningsresultaten. Den digitala tjänsten tas i bruk i början av 2025 och ersätter den tidigare KODA-tjänsten.  

Utveckling av digitaliseringskompetens och ledning inom yrkesutbildningen (Digiosaava.fi, på finska)
I projektet skapas en utvecklingshelhet för digital ledning och kompetens för anordnare av yrkesutbildning och en stig för kompetensutveckling som ingår i helheten. Dessutom planerar projektet en utbildningshelhet i anslutning till detta.

Helhetsarkitektur för yrkesutbildning (KARKKI-projektet)
Målet med projektet är att definiera och producera övergripande arkitekturbeskrivningar för anordnare av yrkesutbildning. 

Lärandeanalytik inom yrkesutbildningen (OA-projektet)
I projektet utarbetas en helhetsutredning av lärandeanalytikens möjligheter inom utvecklingen av yrkesutbildningen. I utredningen beaktas resultaten från tidigare projekt inom lärandeanalytik och motsvarande resultat från andra utbildningsstadier. 

Projektet Utveckling av informationsledning (Informationskunnig)
Projektet Utveckling av informationsledning svarar på behovet av att förbättra processerna i anslutning till produktion, mätning, utvärdering och utnyttjande av information via ett riksomfattande nätverk av anordnare av yrkesutbildning. Dessutom förbättras identifieringen av informationsbehoven mellan utbildningsanordnarna och utbildningsfinansiären.  

Vetenskap och forskning

Datalagret för vetenskap och forskning har som mål att stödja vetenskapens öppenhet och sänka hindren för att hitta och utnyttja befintlig forskningsinformation. Datalagret för forskningsinformation för samman information om forskning med forskare och delar information med aktörer inom forskning och andra som vill utnyttja forskningsdata.

Statistik om högskolor finns att tillgå bland annat via ministeriets egna, Statistikcentralens och Finlands Akademis tjänster samt ur internationella källor. 

I utbildningsförvaltningens datatjänst Vipunen samlas information om bl.a. befolkningens utbildningsstruktur. Det är viktigt att följa karriärerna för utbildade forskare med tanke på den kvantitativa prognostiseringen för doktorsutbildningen och utvecklingen av innehållet. 

Kulttuuri

Idrott och motion

Mångsidiga digitala verktyg och tjänster stöder såväl motion, idrott och elitidrott som verksamhetsförutsättningarna för idrottsbranschen samt kunskapsbaserad ledning. 

LIPAS är en riksomfattande geodatabas över motionsplatser, friluftsleder och rekreationsområden. I databasen samlas uppgifter om offentliga idrottsanläggningar, i synnerhet kommunala. I databasen finns också platser som förvaltas av privata företag och föreningar. (administratör: Jyväskylä universitet) 

På webbplatsen aviavustukset.fi finns information om regionförvaltningsverkens motionsunderstöd och deras effekt. (administratör: regionförvaltningsverken)  

Föreningsdatabasen samlar information om föreningsverksamhet. I föreningsdatabasen finns medlemsföreningar från grenförbund som fått undervisnings- och kulturministeriets allmänna understöd samt uppgifter om mottagare av utvecklingsstöd för föreningsverksamhet (administratör: Likes vid Jyväskylä yrkeshögskola)

Kunta-Virveli sammanställer nyckeltal för främjande av motion och idrott som kommunerna kan utnyttja i beslutsfattandet. (administratör: Likes vid Jyväskylä yrkeshögskola) 

Bedömningen av nuläget för småbarnspedagogiken är ett avgiftsfritt verktyg för de enheter som deltar i Småbarnspedagogiken i rörelse för att planera, utveckla och utvärdera verksamheten. Utvärderingsverktyget hjälper enheterna inom småbarnspedagogiken att välja rätt utvecklingsobjekt. (administratör: Likes vid Jyväskylä yrkeshögskola) 

Bedömningen av nuläget för skolor är ett pedagogiskt verktyg för planering, utveckling och utvärdering av skolans fysiskt aktiva verksamhetskultur. (administratör: Likes vid Jyväskylä yrkeshögskola) 

Bedömningen av nuläget för läroanstalter är ett verktyg för läroanstalter som deltar i Studier i rörelse för att planera, utveckla och utvärdera verksamheten. (administratör: Likes vid Jyväskylä yrkeshögskola) 

Liikuntaindikaattorit.fi samlar och visualiserar kommunspecifik forskningsinformation om barns och ungas motion och rörelse från olika undersökningar, bl.a. kommunspecifika Move!-mätningsresultat. (administratör: undervisnings- och kulturministeriet/Likes vid Jyväskylä yrkeshögskola) 

Webbenkäten om fysisk aktivitet för barn och unga (på finska) ger respons om motionsvanorna och ger tips för mångsidig fysisk aktivitet. (administratör: UKK-institutet) 

Suomisport är en digital tjänst för motion och idrott som används av motionärer, idrottsföreningar och grenförbund. Tjänsten är Finlands Olympiska Kommitté rf:s medlemstjänst för dess medlemsförbund och föreningar som lyder under förbunden. (administratör: Finlands Olympiska Kommitté) 

I uppföljningsdatabasen för lokala utvecklingsprojekt inom idrott har man samlat information om fördelningen av lokala understöd för utveckling av idrott samt om projektens resultat och effekter lokalt, regionalt och nationellt. (administratör: Likes vid Jyväskylä yrkeshögskola) 

Webbtjänsten Utflyktskarta.fi innehåller statens och kommunernas naturutflyktsmål, leder samt konstruktioner som byggts för vandrare såsom eldplatser, vindskydd och ödestugor. På kartan finns också fiske- och jaktområden. (administratör: Forststyrelsen) 

I tjänsten Utinaturen.fi finns information om tjänsterna i nationalparkerna och Forststyrelsens övriga utflyktsmål. Vid sidan av webbplatsen publiceras en mobilapplikation. (administratör: Forststyrelsen) 

Unga 

Digitaliseringen utmanar ungdomsarbetet med nya verktyg, innehåll och nya verksamhetsmiljöer. Undervisnings- och kulturministeriet utvecklar och stöder systematiseringen och digitaliseringen av webbtjänster och informationsproduktion inom ungdomssektorn. 

På webbplatsen aviavustukset.fi finns information om ansökningsprocesserna för statsunderstöd som regionförvaltningsverken beviljar ungdomssektorn samt om redan beviljade understöd och deras effekt. På webbplatsen finns också en visualisering av understödda projekt. (administratör: regionförvaltningsverken)  

Nuorisotilastot.fi samlar in och visualiserar statistik om unga och ungdomsarbete. Statistiken, visualiseringarna och rapporterna kan fritt användas som stöd för det praktiska ungdomsarbetet och beslutsfattandet. Statistikuppgifterna uppdateras årligen för varje databas, dessutom publiceras mindre uppdateringar och nya databaser varje månad (administratör: regionförvaltningsverken) 

yhteysetsivaan.fi är ett riksomfattande kontaktsystem för uppsökande ungdomsarbete. Med hjälp av systemet är det datasäkert och smidigt att elektroniskt lämna ut den ungas identifierings- och kontaktuppgifter till det uppsökande ungdomsarbetet i den ungas hemkommun. (administratör: regionförvaltningsverken) 

Kompetenscentret för digitalt ungdomsarbete Verke har till uppgift att öka den pedagogiska kompetensen inom ungdomssektorn i anslutning till digitaliseringen samt att stödja ungdomssektorn att utveckla tjänster och verksamhetsformer där digitala medier och teknologi utnyttjas. (administratör: Verke) 

nuodo.fi Det kommunala ungdomsarbetets avgiftsfria system för informationsproduktion, med hjälp av vilket det kommunala ungdomsarbetet kan beskrivas mer mångsidigt och informationen kan utnyttjas i beslutsfattandet.  (administratör: Kommunförbundet) 

Järjestin – ett avgiftsfritt verktyg för informationsproduktion för organisationer inom ungdomssektorn stöder behoven av informationsproduktion för organisationer inom ungdomssektorn och underlättar datainsamlingen och -hanteringen. Sidan lanseras hösten 2023 (administratör: Humak & Kompetenscenter Kentauri). 

Nuoperis insamlare av ungdomsarbete har sedan 2002 samlat in och sparat minnesinformation och material om det finländska ungdomsarbetet (administratör Nuoperi) 

Webbtjänsten E-panelen erbjuder unga en möjlighet att göra sin röst hörd i samhällsfrågor. I E-panelen diskuterar deltagarna ett på förhand överenskommet ämne i 2–3 veckor och målet är att skapa ett slututtalande som förmedlas till beslutsfattarna och publiceras i tjänsten. Paneler kan arrangeras av t.ex. ministerier, kommuner, välfärdsområden, andra myndigheter eller frivilligorganisationer. (administratör: justitieministeriet)