Stöd för lärande och skolgång

Bestämmelser om principerna för och genomförandet av stödet för lärande och skolgång i förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen finns i lagen om grundläggande utbildning. Genomförandet av stödet styrs av grunderna för läroplanen för förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Utgångspunkten är att säkerställa att eleverna får de konkreta stödåtgärder som de behöver 

Avsikten är att eleven ska få stöd för sitt lärande i ett så tidigt skede som möjligt och med låg tröskel. Utgångspunkten är att säkerställa att eleverna får de konkreta stödåtgärder som de behöver och att skolorna har tillräckliga resurser för att genomföra stödet. 

Förutsättningarna för lärande stöds genom undervisningsarrangemang. Detta innebär till exempel att undervisningsgrupper bildas så att undervisningens mål kan nås och så att läraren kan beakta gruppens behov tillräckligt väl. 

De primära stödformerna, som alla elever har rätt till, är gruppspecifika. Dessa inkluderar: 

  • allmän stödundervisning
  • stödundervisning i undervisningsspråket 
  • undervisning som ges av en speciallärare i samband med annan undervisning.

Om de gruppspecifika stödformerna inte är tillräckliga, får eleven elevspecifika stödåtgärder som är regelbundna och ges utifrån individuella stödbehov. Dessa inkluderar: 

  • undervisning som ges av en speciallärare delvis i smågrupper och i samband med annan undervisning
  • undervisning som ges av en speciallärare eller specialklasslärare i smågrupper
  • undervisning som ges av en specialklasslärare i en specialklass
  • tolknings- och biträdestjänster som ges en enskild elev.

Målet är att förtydliga beslutsfattandet kring stödåtgärder och att minska lärarnas skyldighet att föra in uppgifter i stödhandlingarna. Antalet pedagogiska handlingar för stödet har minskats och beredningen av dem förenklats, dock på ett sätt som gör det möjligt att identifiera, bedöma och planera stödbehoven på ett ändamålsenligt sätt.

Reformen av stödet för lärandet inom den grundläggande utbildningen ingår i regeringsprogrammet för statsminister Orpos regering. Lagen om ändring av lagen om grundläggande utbildning (1090/2024) trädde i kraft den 1 augusti 2025. Utbildningsstyrelsen har uppdaterat grunderna för läroplanerna så att de överensstämmer med den reviderade lagstiftningen.

Ytterligare information

Merja Mannerkoski, specialsakkunnig 
undervisnings- och kulturministeriet, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ) Telefon:0295330325   E-postadress:


Erja Vitikka, opetusneuvos 
undervisnings- och kulturministeriet, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ) Telefon:0295330058   E-postadress: