Frågor och svar om försöket med tvåårig förskoleundervisning
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om den tvååriga förskoleundervisningen.
Försökslagen (1046/2020) innehåller kriterier för valet av verksamhetsställen: avsikten är att få verksamhetsställen från socioekonomiska områden och grupper med olika språk.
Forskarna kommer på uppdrag av ministeriet för att plocka ut cirka 40 procent av verksamhetsställena i stora kommuner, s. 1), för anordnande av tvåårig förskoleundervisning. Betoningen på positiv diskriminering är också möjlig i större kommuner.
I kommuner med få verksamhetsställen som ordnar förskoleundervisning, s. 2), deltar alla barn födda 2016 och 2017 i försöket.
I kontrollgruppen, s. 3, ordnas inte tvåårig förskoleundervisning utan småbarnspedagogik enligt lagen om småbarnspedagogik (540/2018) och ettårig förskoleundervisning enligt lagen om grundläggande utbildning (628/1998).
- Kommuner med stort antal ställen som deltar i försöket med tvåårig förskoleundervisning (sid. 1)
- Kommuner med färre antal ställen som deltar i försöket med tvåårig förskoleundervisning (sid. 2)
- Kontrollgruppskommuner för försöket med tvåårig förskoleundervisning (sid. 3)
- Programmeringskommandon för urvalet av försökskommuner
Förskoleundervisningen kan ordnas på daghem, i skolor eller på någon annan lämplig plats. För att dela i försöket ska verksamhetsstället uppfylla följande kriterier:
- Verksamhetsstället ordnar förskoleundervisning
- Barnet kan fortsätta dagen med kompletterande småbarnspedagogik på samma verksamhetsställe (dimensionering av småbarnspedagogiken heldag).
- Femåringar som inte tidigare deltagit i småbarnspedagogik kan erbjudas en plats inom den för två år.
- Verksamhetsstället ska kunna genomföra läroplanen för försöket.
Privata verksamhetsställen kan delta om de uppfyller ovan nämnda kriterier och om den kompletterande småbarnspedagogiken kostar lika mycket för familjen som inom den kommunala småbarnspedagogiken. Tvåårig förskoleundervisning får inte skaffas hos en utbildningsanordnare som avses i 7 eller 8 § i lagen om grundläggande utbildning, dvs. en privat eller statlig skola. Kommunen ansvarar för att bedöma vilka verksamhetsställen som uppfyller kriterierna.
Kommunen kan också ordna försöksverksamhet inom familjedagvården, om det på verksamhetsstället ordnas 1-årig förskoleundervisning och de övriga kriterierna för ett behörigt verksamhetsställe uppfylls. Enligt ministeriets uppfattning ordnas det dock oftast ingen förskoleundervisning inom familjedagvården.
I försöket med tvåårig förskoleundervisning eftersträvar man att barnen anvisas till det verksamhetsställe där de i vilket fall som helst skulle delta i den ettåriga förskoleundervisningen. I allmänhet, men inte alltid, handlar det om det verksamhetsställe som ligger närmast barnets hem. Utöver avståndet mellan hemmet och verksamhetsstället kan även andra omständigheter tas i beaktande, såsom ett tillräckligt antal platser på verksamhetsstället.
Försöket framskrider på följande sätt:
- Försökskommunerna utarbetar en lokal plan för försöksundervisningen utifrån Utbildningsstyrelsens grunddokument.
- Forskarna bildar utifrån registermaterialet en förteckning över de verksamhetsställen som kvalificerar för försöket och listorna granskas tillsammans med varje kommun.
- Forskarna sammanför enligt uppgifterna i registret barn födda 2016 med verksamhetsställena och kontrollerar uppgifterna med varje kommun. Ett barn kan kombineras med ett verksamhetsställe antingen så att barnet redan nu deltar i småbarnspedagogik där eller ifall barnet bor i närheten av verksamhetsstället, men ännu inte har någon plats inom småbarnspedagogiken.
- I mindre kommuner som ordnar försöket bildas försöksgrupperna genom att kombinera barn och verksamhetsställen med varandra. I större försökskommunerna uppskattas ca 40% av alla verksamhetsställen delta i försöket. Vilka barn som ska delta i vilken försöksgrupp fastställs via dessa verksamhetsställen.
Upplägget för försöket baserar sig på ett urval som görs enligt försökslagen, och med det som grund har undervisnings- och kulturministeriet fattat beslut om de försökskommuner som ska delta i försöket med tvåårig förskoleundervisning och om de verksamhetsställen i dessa kommuner som ska delta i försöket samt om de kommuner som ska ingå i kontrollgruppen där det inte ordnas tvåårig förskoleundervisning. Utifrån dessa beslut har ministeriet fastställt de preliminära förteckningar över barn för försöks- respektive kontrollgrupper som sänts till kommunerna.
Försökskommunerna beslutar om försöks- och kontrollgrupperna enligt 5 § i försökslagen, och familjerna kan underrättas om försöket i detta sammanhang. Barnets deltagande i den tvååriga förskoleundervisning som ordnas på försöksverksamhetsstället baserar sig på familjens ansökan. Kommunen ger familjerna anvisningar om hur man ansöker om försöksverksamhet, och ifall familjen ansöker om att delta i försöket, är det kommunen som fattar beslut om barnets deltagande i försöksverksamheten.
Bestämmelser om att underrätta familjerna och om beslut om deltagande i försöksverksamhet finns i 6 § i försökslagen. Eftersom det är vårdnadshavarna för barnen som ingår i försöksgruppen som är skyldiga att se till att barnet uppnår målen för den tvååriga förskoleundervisningen, ska kommunen se till att familjen får ta del av försöksgruppsbeslutet. Kommunen kan säkerställa detta t.ex. genom att beslutet om vilken försöksgrupp barnet ska delta i delges familjen mot mottagningsbevis eller genom att familjen ska kvittera delfåendet av beslutet på något annat sätt, som t.ex. genom att kräva att ansökningsblanketten ska returneras till kommunen.
Enligt ministeriets uppfattning är respektive kommuns beslut om försöksgrupper och kontrollgrupper (5 §) och beslut om barnets deltagande (6 §) beslut som fattas av en tjänsteinnehavare, och därmed ska den allmänna lagstiftningen iakttas. Mallarna utgår dessutom från att kommunen fattar beslut om försöks- och kontrollgrupper där vilka barn som hör till respektive grupp har specificerats. Eftersom det handlar om många barn i synnerhet i de större försökskommunerna, anser ministeriet att kommunen kan fatta beslut om en försöks- och en kontrollgrupp, och till beslutet foga en förteckning över vilka barn som ska ingå i respektive grupp, t.ex. i en bilaga till beslutet. I så fall är det viktigt att se till att uppgifterna om barnen skyddas på behörigt sätt.
Enligt grundlagen får ingen utan godtagbart skäl särbehandlas. Grundlagsutskottet har i sin praxis ansett att utveckling av undervisningen och utbildningen ändå är en godtagbar orsak för anordnande av försök.
Försöket syftar till att stärka jämlikheten i utbildningen, att utveckla förskoleundervisningens kvalitet och genomslag, att utreda kontinuiteten mellan förskoleundervisningen och den inledande utbildningen, att utreda familjernas serviceval samt att få information om hur tvåårig förskoleundervisning påverkar barns förutsättningar för utveckling och lärande samt deras sociala färdigheter och utvecklingen av en sund självkänsla. Därmed har försöket som syfte att främja de kulturella rättigheterna enligt 16 § i grundlagen.
Genom försöket eftersträvas information som grund för beslutsfattandet. Grunderna för valet av deltagare i ett försök får inte vara diskriminerande. Försöksgrupperna för tvåårig förskoleundervisning bildas utifrån de enhetliga kriterier som anges i lagen om tvåårig förskoleundervisning (1046/2020). Med tanke på den föreslagna försökslagstiftningens godtagbarhet och proportionalitet är det av betydelse att barnets deltagande i försöket baserar sig på samtycke.
I de kommuner som deltar i försöket kan de familjer som hör till försöksgruppen välja om en 5-åring deltar i förskoleundervisning enligt försökslagen eller om han eller hon uppnår målen för förskoleundervisningen på annat sätt, till exempel inom småbarnspedagogiken eller hemma. Om ett barn inte som 5-åring deltar i förskoleundervisning i enlighet med försökslagen, kan barnet fortfarande delta i småbarnspedagogik och i förskoleundervisning året före läroplikten, i enlighet med gällande lagstiftning. När barnet deltar i försöket som 5-åring har barnet rätt att få småbarnspedagogik som kompletterar förskoleundervisningen i enlighet med gällande lagstiftning. Barnets deltagande i försöket med tvåårig förskoleundervisning kan också återkallas.
Behörighetsvillkoren för personalen inom försöket med tvåårig förskoleundervisning är desamma som för ettårig förskoleundervisning (förordningen om behörighetsvillkoren för personal inom undervisningsväsendet 986/1998, 7 § Behörighet för lärare som meddelar förskoleundervisning):
- Behörig att ge förskoleundervisning är den som enligt denna förordning är behörig att ge klassundervisning. (3.11.2005/865)
Behörig att ge förskoleundervisning för en undervisningsgrupp i vilken inte ingår elever som får grundläggande utbildning är även den som
- har avlagt lämplig pedagogie kandidatexamen och i examen eller fristående har slutfört antingen de studier som avses i 19 § 1 mom. 1 punkten i statsrådets förordning om universitetsexamina eller de 35 studieveckors studier enligt 11 § i förordningen om examina och lärarutbildning på det pedagogiska området som ger yrkesfärdighet, eller
- har avlagt barnträdgårdslärarexamen.
Lagen om ett försök med tvåårig förskoleundervisning tar inte ställning till på vilka grunder grupperna bildas ur pedagogisk synvinkel. Läroplanen för försöket omfattar dock endast de barn som ingår i försöksgruppen. I fråga om dessa barn som deltar i försöket är det viktigt att den verksamhet som riktas till dem baserar sig på grunderna för läroplanen för försöket och den lokala plan som utarbetats utifrån den.
Uppföljningsundersökningen av försöket fokuserar uttryckligen på försöksverksamhetens genomslag. Anordnaren av förskoleundervisning ska se till att varje barngrupp får undervisning enligt sin egen läroplan.
Utbildningsstyrelsen svarar för utarbetandet av grunderna för läroplanen för försöket och för stödet för genomförandet av försöket. Grunderna för läroplanen för försöket publiceras i februari 2021 och utifrån dem ska försökskommunerna utarbeta de lokala läroplanerna.
Utbildningsstyrelsen kommer under våren 2021 att ordna webbinarier som stöd för genomförandet av försöket och för arbetet med läroplanerna.
Vårdnadshavaren eller någon annan laglig företrädare för ett barn som hör till försöksgruppen ska säkerställa att barnet deltar i förskoleundervisning som varar i två år eller i annan verksamhet genom vilken målen för den tvååriga förskoleundervisningen uppnås. För verksamhet som ordnas vid försöksverksamhetsstället söks separat.
Undervisnings- och kulturministeriet bereder tillsammans med Utbildningsstyrelsen en broschyr som delas ut till familjer och en mall för ansökningsblanketten som ska delas ut till försökskommunerna i mars.
Med annan verksamhet som når målen för den tvååriga förskoleundervisningen avses t.ex. verksamhet inom småbarnspedagogiken, en klubb eller i hemmet. Även om familjen väljer någon annan verksamhet som når målen, hör barnet fortfarande till försöksgruppen för försöket och uppgifter om deltagande i försöket registreras i det försöksregister som administreras av Utbildningsstyrelsen. På detta sätt får vi också värdefull information om familjernas serviceval. Det är alltså förpliktande att uppnå målen, men deltagandet i förskoleverksamheten är det inte på samma sätt som i fråga om den 1-åriga förskoleundervisningen.
I fråga om FPA:s förmåner jämställs barn som deltar i försöket med barn som deltar i förskoleundervisning vid 6 års ålder. Om familjen får stöd för hemvård eller privat vård av barn, ska den underrätta Folkpensionsanstalten om deltagandet i försöket. Enklast är det att anmäla saken via FPA:s e-tjänst.
Eftersom deltagandet i förskoleförsöket är avgiftsfritt för familjen, ska privata serviceproducenter inom småbarnspedagogiken underrätta Folkpensionsanstalten om sådana ändringar som påverkar stödet för privat vård av barn och som gäller
- hur länge barnet dagligen deltar i småbarnspedagogiken och för ur lång tid barnet ska delta i småbarnspedagogiken på sikt
- beloppet på klientavgiften i småbarnspedagogik
FPA: Anmälan om förändringar
FPA: Så här meddelar du förändringar som inverkar på barnavårdsstöden
Barnets deltagande i försöket baserar sig på samtycke. I de kommuner som deltar i försöket kan de familjer som hör till försöksgruppen välja om en 5-åring deltar i förskoleundervisning enligt försökslagen eller om han eller hon uppnår målen för förskoleundervisningen på annat sätt, till exempel inom småbarnspedagogiken eller hemma.
Om barnet inte deltar i den tvååriga förskoleundervisningen, kan barnet fortfarande delta i småbarnspedagogiken och i förskoleundervisningen under ett läsår året före läroplikten. Barnets deltagande i försöket med tvåårig förskoleundervisning kan också återkallas.
Inte nödvändigtvis. Utanför försöksgruppen faller till exempel barn som deltar i småbarnspedagogik på ett verksamhetsställe där det inte ordnas förskoleundervisning, eftersom sådana verksamhetsställen inte kvalificerar för försöket. Inte heller 5-åringar som börjar i förskoleundervisning i en privat eller statlig skola kan ordna försöket.
Se även frågan ”Vilka verksamhetsställen kan försöket ordnas?”
Enligt 27 § i lagen har ett barn som enligt psykologisk och vid behov även medicinsk utredning har förutsättningar att klara av studierna rätt att inleda den grundläggande utbildningen ett år tidigare än vad som bestäms. Med stöd av sådan utredning kan en utbildningsanordnare också ge ett barn tillstånd att inleda den grundläggande utbildningen ett år senare än vad som bestämts.
Även ett barn som deltar i försöket kan inleda den grundläggande utbildningen vid 6 års ålder, om de förutsättningar som nämns i lagen om grundläggande utbildning uppfylls. I så fall fattas beslut om barnets deltagande i försöket och uppgiften om detta ska meddelas till Utbildningsstyrelsens försöksregister.
Det är ett möjligt scenario, om barnet inleder tvåårig förskoleundervisning inom ramen för försöket som 5-åring och under försökets gång får ett beslut om förlängd läroplikt.
Förlängd läroplikt kan ordnas på olika sätt. Ett barn kan till exempel inleda förskoleundervisning som hör till den förlängda läroplikten det år barnet fyller sex år och delta i förskoleundervisning som omfattas av läroplikten i två år. I så fall inleder barnet den grundläggande utbildningen det år barnet fyller 8 år, dvs. ett år senare ett år senare än vad som bestämts.
Bestämmelser om förlängd läroplikt finns i 25 § 2 mom. i lagen om grundläggande utbildning (fr.o.m. den 1 augusti 2021 i 2 § 1 mom. i läropliktslagen (1214/2020). Om tillstånd att inleda den grundläggande utbildningen ett år senare fattas förvaltningsbeslut enligt 27 § i lagen om grundläggande utbildning.
Inom ramen för försöket övervägs barnets rätt till skolreseförmån enligt samma kriterier som i den 1-åriga förskoleundervisningen. Bestämmelser om kriterierna finns i 32 § i lagen om grundläggande utbildning.
I försöket handlar förmånen i första hand om ett understöd som beviljas familjen. Utgångspunkten är alltså att familjen själv ska transportera eller ledsaga barnet till den tvååriga förskoleundervisningen.
Om familjen inte har möjlighet att transportera eller ledsaga barnet till förskoleundervisningen, ska kommunen ordna skolskjuts. Kommunen ska överväga familjernas faktiska möjligheter att transportera barnet till förskoleundervisingen på lika villkor. Det ansågs t.ex. inte föreligga någon reell möjlighet för familjen att själv transportera barnet om familjen saknar bil (AOA 23.11.2006 dnr 326/4/05). I fallet HFD: 2009: 103 ansågs det däremot att vårdnadshavarnas skiftarbete inte i sig är en grund för att ett barn i förskoleåldern ska ha rätt till taxitransport till förskolan.
Kommunen ska i egenskap av anordnare av tvåårig förskoleundervisning informera vårdnadshavarna närmare om praxis gällande reseförmåner. Bestämmelser om förmåner inom den tvååriga förskoleundervisningen gällande skoltransporter finns i 8 § i försökslagen. I försökslagen föreskrivs ingenting om att barn skulle ha rätt till något visst transportsätt.
Ja, enligt försökslagen får försökskommunen statsunderstöd. Understöd betalas för det första året av förskoleundervisning för barn som deltar i tvåårig förskoleundervisning.
I fråga om barn som deltar i försöket betalas till kommunen understöd enligt följande:
- Om barnet har deltagit i småbarnspedagogik redan före försöket, betalas för barnet för bortfallet av klientavgiftsintäkter samt för transportkostnaderna i enlighet med kommunens genomsnittliga transportkostnader för förskoleundervisningen.
- Om barnet i och med försöket börjar omfattas av servicen för första gången, betalas kostnaderna för förskoleundervisningen enligt kommunens genomsnittliga kostnader för förskoleundervisning.
För de ovan nämnda barnen betalas dessutom 30e/barn för kostnader för elevvården samt 50e/barn för administrativa kostnader. För barn som hör till kontrollgruppen betalas 50e/barn för administrativa kostnader.
Det ges snart anvisningar om hur kostnaderna för det 1:a försöksåret för barn som inleder den tvååriga förskoleundervisning som ordnas på försöksverksamhetsstället 2021 (födda 2016) ska anges.
Kostnaderna för det 1:a försöksåret för barn som inleder den tvååriga förskoleundervisningen på ett försöksverksamhetsställe 2022 (födda 2017) antecknas i servicenivån för förskoleundervisningen, men i tabellen gällande vissa uppgifter om ekonomin och verksamheten inom förskoleundervisning, inom grundläggande utbildning, inom eftermiddagsverksamhet för skolelever enligt lagen om grundläggande utbildning och inom gymnasieutbildning under: Kostnader som hänför sig till det 2-åriga försöket med förskoleundervisning samt andra kostnader som inte ingår i statsandelsverksamheten.
Kostnaderna för det 2:a försöksåret för barn som deltar i försöksverksamheten (födda både 2016 och 2017) ska anges, liksom kostnaderna för vanlig förskoleundervisning.
Kostnaderna för barn med förlängd läroplikt anges inte i kostnaderna för försöket, utan anges på samma sätt som tidigare.
Försöket kan ordnas på olika verksamhetsställen, förutsatt att även det verksamhetsställe som är i bruk under det andra försöksåret uppfyller villkoren i försökslagen. Det är alltså möjligt att gå till väga så här, även om det senare verksamhetsstället inte tidigare utsetts till försöksverksamhetsställe av ministeriet.
Om kommunen byter försöksställe, ska verksamhetsstället i försöksregistret inte ändras, utan där ska det fortfarande finnas information om det verksamhetsställe där respektive barn inlett försöket. När det gäller uppgifterna i informationsresursen Koski, går man till väga på samma sätt som normalt vid byte av verksamhetsställe, dvs. barnets studierätt vid försöksverksamhetsstället avslutas genom att anteckna barnet som ”Har avgått” och skapa ny studierätt för eleven för det verksamhetsställe dit han eller hon flyttar. Även i fråga om elevens nya studierätt används diarienumret för grunden för försöket med tvåårig förskoleverksamhet som diarienummer för läroplansgrunderna, även om det nya verksamhetsstället inte är ett försöksverksamhetsställe.
Information om hur man sparar information i databasen Varda hittar du på Vardas webbplats
Koski -tietovarantoon liittyvästä tallentamisesta kokeilun aikana ohjeistetaan OPH:n hallinnoimalla sivulla.
Utbildningsstyrelsen upprätthåller försöksregistret.
Mer information:
- Försöket med tvåårig förskoleundervisning (UBS)
- [email protected]
- Bestämmelser om försöksregistret hittar du i 9 § i lagen om försöket med tvåårig förskoleutbildning
Yhteystiedot - Yhteystietonosto
Mervi Eskelinen, specialsakkunnig
undervisnings- och kulturministeriet, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ) Telefon:0295330160 E-postadress: [email protected]