Bildningens riktning -kolumn
Människan är ingen maskin – låt oss alltså fortsättningsvis vara människor

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 28.5.2025 9.28
Typ:Kolumn

Vi lever i en omvälvande tid. Sedan industrialiseringen tog fart i slutet av 1700-talet har mänskligheten tagit enorma steg framåt. Nu befinner vi oss mitt i den digitala revolutionen, som började på 1970-talet och vars fart bara ökar. Särskilt den snabba framväxten av artificiell intelligens skapar nu både möjligheter och utmaningar för oss på helt nya sätt. I denna omvälvning står de som värnar om bildning och arbetar inom utbildningssektorn inför stora frågor.

Vilken är människans roll i en värld där AI producerar en allt större del av informationen? Hur upprätthåller vi vår kompetens och våra färdigheter när maskiner i allt högre grad gör saker för oss? Och hur kan vi i denna förändring både värna och stärka förutsättningarna för bildning? 

I denna tidsålder av artificiell intelligens och maskiner kan människans viktigaste uppgift i slutändan ses som ganska enkel. Tekniken måste förstås, tämjas och användas till vår fördel – men vi behöver inte själva kunna eller göra allt det som tekniken kan göra för oss. Däremot måste vi hålla fast vid de färdigheter och egenskaper som gör oss till människor: fri vilja, empati, kreativitet – bildning. 

I den här omvälvningen måste skolan och utbildningen hänga med. Det är vi beslutsfattare som bär ansvar att säkerställa förutsättningarna för utbildning – att det finns resurser för inlärning och undervisning, att utbildningen möter behoven och att barn och unga får de bästa möjliga verktygen för livet. Samtidigt bär vi ett stort ansvar när det gäller att försöka förutse framtiden – bland annat genom att förmedla kunskap och färdigheter som behövs för att lösa utmaningar vi ännu inte ens kan föreställa oss. I det här arbetet spelar våra mänskliga färdigheter – som kreativitet, emotionell intelligens och kritiskt tänkande – en avgörande roll. 

Genom att satsa på mänskliga färdigheter kan vi säkerställa att vi även i framtiden har den kompetens som krävs för att skapa nya lösningar och innovationer. Själv anser jag att det är särskilt viktigt att ge kreativiteten utrymme. Kreativitet hjälper oss att tänka i nya banor, se samband i en komplex verklighet och ta fram nya lösningar. Den stärker också vår resiliens och ger oss verktyg att anpassa oss och förnyas. 

Kreativt tänkande är en färdighet som stärker bildningen – och bildning är ett uttryck för mänsklighet. Låt oss därför låta maskiner vara maskiner och människor vara människor – det är det vi är bäst på. 

Anders Adlercreutz
undervisningsminister

Allmänbildande utbildning Utbildning Yrkesutbildning