Att matematik nu är huvudämne igen möjliggör tillförlitliga och omfattande uppföljningsanalyser. Även läskunnigheten och de naturvetenskapliga färdigheterna granskas, men inte lika noggrant som matematiken.
De nya resultaten visar att finländska ungas matematiska färdigheter har sjunkit betydligt sedan 2003. Även läskunnigheten och de naturvetenskapliga färdigheterna har blivit svagare.
Undersökningen genomfördes i Finland av Institutionen för utbildningsforskning vid Jyväskylä universitet. 65 länder / områden deltog i undersökningen 2012. 34 var OECD-länder. Resultaten offentliggjordes 3.12.2013.
Finlands resultat: | Poäng | OECD-länderna | Alla deltagare |
---|---|---|---|
Matematiska färdigheter | 519 | 6. | 12. |
Läskunnighet | 524 | 3. | 6. |
Naturvetenskapliga färdigheter | 545 | 2. | 5. |
Problemlösning | 523 | 4. | 9. |
Se även
PISA 2012 ensituloksia (publikation, på finska) och broschyr
PISA 2012 - problemlösning (på finska)
Pisa 2012: Finländska ungas kunskapsnivå har sjunkit (Pressmeddelande 2.12.2013)
Ytterligare information
Tommi Karjalainen, opetusneuvos
undervisnings- och kulturministeriet, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ), Strategiaryhmä Telefon:0295330140 E-postadress: [email protected]
Eeva-Riitta Pirhonen, överdirektör
undervisnings- och kulturministeriet, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ) Telefon:0295330258 E-postadress: [email protected]
Arto Ahonen, universitetsforskare, nationell koordinator för PISA (Institutionen för utbildningsforskning vid Jyväskylä universitet), 040 839 4209, [email protected]
Jenna Hiltunen, projektforskare (Jyväskylä universitet), 040 805 4273
Mari-Pauliina Vainikainen, forskningskoordinator (Centret för utbildningsutvärdering / Helsingfors universitet), 050 318 2188