Kulturens tillgänglighet och mångfald
Kultur och konst ska vara tillgängligt för alla. För att jämlikhet ska uppnås krävs det ofta att man ägnar särskild uppmärksamhet åt minoriteternas behov vid planeringen av tjänster och stödformer.
Åtgärdsprogram för att främja mångfalden inom konst och kultur
Undervisnings- och kulturministeriet har berett ett åtgärdsprogram för att främja mångfalden inom konst och kultur. Målet med programmet är att beakta mångfalden i Finlands befolkning i all planering och allt beslutsfattande inom konst- och kulturpolitiken.
Åtgärdsprogrammet syftar till att främja likabehandling och jämställdhet, identifiera kulturarvets mångfald och stärka den interkulturella dialogen. Målet är också att göra det möjligt för alla som bor i Finland att utveckla sina kunskaper och färdigheter och använda dem i arbetet och på fritiden.
Programmet omfattar sex åtgärdshelheter för att främja kulturell mångfald, jämlikhet och integration i kulturpolitiken, vid ämbetsverken inom förvaltningsområdet, vid de nationella konstinstitutionerna och i samarbetet med sammanslutningar inom kulturbranschen.
Med hjälp av dialogkort kan konst- och kulturorganisationerna göra sin verksamhet mer jämlik och hållbar.
Dialogkorten används i tre timmar långa workshoppar där man diskuterar hur kulturell mångfald och hållbar utveckling syns i arbetsgemenskapen och branschen samt hur organisationen bättre kan beakta dem i sin verksamhet.
Understöd för främjande av konstens och kulturens tillgänglighet och kulturell mångfald delas ut av Centret för konstfrämjande.
Kulturens tillgänglighet
Kulturutbudet är tillgängligt då olika publiker kan använda det och delta i det så lätt och obehindrat som möjligt.
Kulturens tillgänglighet kan förbättras genom att man undanröjer hinder för delaktighet. Sådana hinder kan ha att göra med sinnena, information, förståelsesvårigheter, attityder, fysiska eller ekonomiska faktorer och brister i beslutsfattandet.
Även fattigdom kan vara ett hinder för användningen av kulturtjänster. Målet med projektet Kulturpasset, som stöds av undervisnings- och kulturministeriet, och projektet Kaikukortet, som är ett fortsättningsprojekt, är att förbättra möjligheterna för unga, vuxna och familjer med svag ekonomi att delta i kulturlivet och att utöva konst. Verksamheten samordnas av tjänsten Kultur för alla.
Servicen Kultur för alla som finansieras av undervisnings- och kulturministeriet gör samarbete med kulturaktörer i frågor gällande tillgänglighet, mångfald och jämlikhet. Service erbjuder kunskap och verktyg för att främja tillgänglighet och mångfald av kulturtjänster till professionella inom området.
Främjande av kulturella minoriteters språk och kultur
Finland har starka traditionella minoriteter såsom finlandssvenskarna och samerna. Andra språkliga och kulturella minoriteter är bland annat teckenspråkiga, romer, gammalryssar, tatarer och invandrargrupper. Invandringen ökar den kulturella mångfalden. Även olika grupper av personer med funktionsnedsättning och olika trossamfund, sexuella minoriteter och åldersgrupper har sina egna kulturella särdrag.
Av de nationella kulturella minoriteterna i Finland har samerna såsom urfolk samt romerna och andra grupper lagstadgad rätt att bevara och utveckla sitt språk och sin kultur. Samerna har kulturell autonomi, som förvaltas av Sametinget.
Användningen av skoltsamiska, enaresamiska och nordsamiska ska stimuleras genom ett åtgärdsprogram som statsrådet godkände i form av ett principbeslut år 2014. Genom programmet ska bland annat småbarnsfostran och språkboverksamheten stödjas och undervisningen i samiska utvecklas. Språkvården, arkiveringen av och forskningen i språken samt den samiska kulturen ska främjas. Målet med programmet är att det ska bli flera som talar samiska, att det ska produceras tjänster på samiska och att användningen av samiska ska uppskattas.
Med hjälp av understöd som beviljas av ministeriet stöder man också tidningar och nätpublikationer på svenska, samiska, karelska, romani och teckenspråk samt produktion och publicering av material på samiska och karelska.