Hoppa till innehåll

Vid ett möte som ordnades av ministrarna diskuterades lösningar på bristen på kompetent arbetskraft inom småbarnspedagogiken

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 25.10.2022 17.44 | Publicerad på svenska 26.10.2022 kl. 16.24
Pressmeddelande

Bristen på kompetent arbetskraft inom småbarnspedagogiken drabbar för närvarande nästan hela landet, men situationen är allvarligast i huvudstadsregionen. På grund av denna utmaning sammankallade ministrarna Li Andersson och Petri Honkonen en bred grupp berörda parter för att diskutera personalbristen inom småbarnspedagogiken och eventuella lösningar på situationen.

Vid mötet hördes synpunkter från företrädare för både arbetstagarna, arbetsgivarna och utbildningen. Ministrarna anser att det är värdefullt att höra olika parter, eftersom det framför allt behövs dialog och samarbete för att hantera den komplexa utmaningen.

På grund av ändringen av lagen om småbarnspedagogik ska minst två tredjedelar av daghemspersonalen i fostrings-, undervisnings- och vårduppgifter ha behörighet som lärare eller socionom inom småbarnspedagogik år 2030. Minst hälften av personalen ska ha behörighet som lärare inom småbarnspedagogik.

I lagens anda har undervisnings- och kulturministeriet vidtagit flera åtgärder för att avhjälpa bristen på arbetskraft genom att i universitetens resultatavtal öka examensmålen för lärarutbildningen inom småbarnspedagogiken och genom att sedan 2012 rikta finansiering till fler nybörjarplatser i lärarutbildningen inom småbarnspedagogiken med hjälp av särskild finansiering som riksdagen beviljat för ändamålet.

Bristen på arbetskraft kan dock inte lösas enbart genom att öka antalet utbildningsplatser. Det behövs också andra metoder för att trygga ett tillräckligt antal sökande till lärarutbildningen inom småbarnspedagogiken, för att säkerställa de studerandes intresse att söka sig till utbildningarna (sektorns dragningskraft) och stanna kvar inom sektorn (sektorns hållkraft) samt för att reda ut vilka andra faktorer som bidrar till personalbristen.

Det är viktigt att fästa uppmärksamhet inte bara vid antalet nybörjarplatser utan också vid antalet personer som sökt till utbildningen och avlagt examen. Antalet sökande till utbildningen av lärare inom småbarnspedagogik ökade fram till år 2021, men år 2022 har antalet sökande minskat. Det bör också noteras att effekterna av de nya nybörjarplatserna (bl.a. i fråga om flerformsutbildningar) börjar synas först under de kommande åren.

För att garantera utbildningens kvalitet bör man lägga vikt vid att de studerande har tillräckliga färdigheter att avlägga högskolestudierna och att universiteten har tillräckliga personal- och utbildningsresurser.

Undervisnings- och kulturministeriet strävar efter att uppnå målet för personalstrukturen för 2030 genom att se över och öka utbildningsmängden. En ökning av antalet nybörjarplatser granskas hela tiden vid ministeriet, men det behövs också andra åtgärder för att lösa bristen på lärare. Ökningen av antalet nybörjarplatser förutsätter särskild finansiering.

Det är upp till kommunerna, de privata aktörerna och arbetsmarknadens parter att se till att lönerna och arbetsförhållandena inom småbarnspedagogiken utvecklas så att de främjar sektorns dragningskraft, hållkraft och uppskattning. Detta har en betydande inverkan på tillgången på arbetskraft.

Mer information

-    Klaara Tapper, minister Honkonens specialmedarbetare, tfn 0295 330 055
-    Anna Lemström, minister Anderssons specialmedarbetare, tfn 0295 330 353
 

Högskoleutbildning och forskning Li Andersson Petri Honkonen Småbarnspedagogik