1. Ansökningsspecifika grunder för beviljande
Inom småbarnspedagogiken omfattar utlysningen kommuner och samkommuner som ordnar småbarnspedagogik. Kommunerna kan inkludera privata producenter av småbarnspedagogik i sin ansökan, men de får inte överföra understödet vidare till privata tjänsteproducenter. I fråga om förskoleundervisning och grundläggande utbildning gäller utlysningen kommuner och samkommuner samt privata sammanslutningar som har tillstånd att ordna förskoleundervisning och grundläggande utbildning. Övningsskolorna kan kontakta kommunen och kommunen kan inkludera en övningsskola som är verksam inom dess område i sin ansökan. Ansökningar från en enskild enhet för småbarnspedagogik eller en enskild skola beaktas inte. Det statliga understödet gäller inte förmiddags-/eftermiddagsverksamhet, grundläggande utbildning för vuxna, specialskolor eller utbildning som handleder för examensutbildning (HUX).
Statligt specialunderstöd beviljas efter ansökan till enskilda anordnare av småbarnspedagogik och/eller undervisning och är avsett att användas 2024–2027. Specialunderstödet kan beviljas anordnare av småbarnspedagogik som avses i lagen om småbarnspedagogik och/eller anordnare av förskoleundervisning och grundläggande utbildning som har tillstånd att ordna utbildning enligt lagen grundläggande utbildning, förutsatt att dessa uppfyller kriterierna för ansökan om statsunderstöd.
Ansökan, beräkning och beviljande av understöd
Sökanden ansöker om statens specialunderstöd med en enda ansökan i e-tjänsten. Det belopp som söks täcker verksamheten både inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen 2024-2027. Undervisnings- och kulturministeriet beviljar sökanden en understödssumma som täcker såväl småbarnspedagogiken som förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Understödet betalas ut i tre jämnstora poster åren 2024, 2025 och 2026. Understödet beräknas för projektets hela löptid utifrån de uppgifter som lämnats i ansökan och sökanden behöver inte lämna in nya uppgifter 2025 eller 2026. Understöden betalas ut åren 2025 och 2026 under förutsättning att riksdagen beviljar anslag för ändamålet.
Anordnaren av småbarnspedagogik och/eller undervisning kan tilldela understödet som räknats ut per kommun och/eller skola på ett ändamålsenligt sätt till småbarnspedagogiken samt till skolorna och förskoleundervisningsgrupperna vid daghem inom deras verksamhetsområden. Statsunderstöd kan inte användas för verksamhet genom vilken utbildningsanordnaren ersätter redan befintlig verksamhet eller för inrättande av en specialklass i klassform.
– Ansökan ska innehålla utbildningsanordnarens plan för den avsedda användningen av understödet.
– Anordnaren av småbarnspedagogik och/eller undervisning förbinder sig att delta i en riksomfattande konsekvensstudie om utbildningsmässig jämlikhet och likabehandling.
Statligt specialunderstöd beviljas för högst 80 procent av de totala utgifterna, varvid självfinansieringsandelen är minst 20 procent.
Statens specialunderstöd får användas för följande åtgärder:
Småbarnspedagogik
- anställning av extra personal i barngrupper för att minska relationstalen; den som anställs kan vara lärare inom småbarnspedagogik, socionom inom småbarnspedagogik eller barnskötare
- anställning av speciallärare inom småbarnspedagogik
- anställning av assistenter i barngrupper där det finns barn som behöver assistans.
Förskoleundervisning och grundläggande utbildning
- för att anställa lärare som kompanjonlärare
- för att dela upp grupper eller för delade lektioner
- för att anställa biträden
Specialunderstöd kan beviljas endast för lönekostnader för fostrings- och undervisningspersonal inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. De personer som anställs ska huvudsakligen arbeta i barngrupper och/eller undervisningsgrupper.
Beräkningsgrunder
Undervisnings- och kulturministeriet använder vid beräkning av understödet Statistikcentralens kriterier för de senaste två åren samt antalet elever inom den grundläggande utbildningen vid varje enskild skola. Understödet räknas ut för projektets hela löptid år 2024.
Statens specialunderstöd till anordnare av småbarnspedagogik fastställs utifrån följande indikatorer:
- andelen 30–54-åringar av åldersklassen som endast slutfört grundskolestadiet
- arbetslöshetsgrad
- andelen främmandespråkiga
- barn som omfattas av avgiftsfri småbarnspedagogik på basis av familjens inkomster.
Statens specialunderstöd till anordnare av förskoleundervisning och grundläggande utbildning beräknas utifrån följande indikatorer för skolans verksamhetsmiljö:
- andelen 30–54-åringar av åldersklassen som endast slutfört grundskolestadiet
- arbetslöshetsgrad
- andelen främmandespråkiga
På den elektroniska ansökningsblanketten anges namnen på de skolor för vilka understöd söks. Vid skolans namn anges det (de) postnummer, från vars område största delen av skolans elever kommer (högst fem postnummer, inte postanstalter).
Specialunderstödet beviljas inom ramen för det anslag som står till förfogande.
Närmare anvisningar finns på ansökningsformuläret.
Redovisning av understödet
Understödstagaren kan skapa ett kostnadsställe för bokföring av användningen av understödet under hela projektet 2024–2027. Det fyraåriga understödet kan användas som en helhet och dess ekonomi granskas på en gång och inte för varje år i sänder. Understödet redovisas per projektperiodens slut med en gemensam redovisning för småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. UKM kommer att genomföra en mellangranskning av användningen av understödet före utgången av 2025. Vid mellangranskningen kontrollerar ministeriet att understödstagarna använder understödet för godkända syften. Understödstagarna informeras separat om mellangranskningen.
Det statliga specialunderstödet får inte användas
- för en verksamhet eller ett syfte för vilken/vilket det redan har beviljats statligt specialunderstöd för samma tidsperiod. Visserligen får man med det statliga specialunderstödet fortsätta en motsvarande verksamhet som inletts tidigare och som genomförts med statligt specialunderstöd, förutsatt att verksamheten uppfyller de ovannämnda kriterierna.
- samtidigt som ett motsvarande understöd som beviljats för tidigare år.
-
för verksamhet med vilken anordnaren av småbarnspedagogik och/eller undervisning ersätter befintlig verksamhet, exempelvis genom att
-
rikta nedskärningar eller permitteringar på en grupp som får behovsbaserad finansiering och använda understödd verksamhet i stället
-
använda understödet för grundavlöningen till befintlig fostrings- och undervisningspersonal (extratimmar godkänns)
- för verksamhet som i huvudsak bedrivs utanför barngrupper eller undervisningsgrupper.
- för ordnande av grundläggande verksamhet inom den kommunala småbarnspedagogiken, såsom anställning av vikarier och ersättare.
- för personalens utbildningskostnader, kostnader för planering av verksamheten eller vikariekostnader som anknyter till de ovannämnda åtgärderna.
- för kostnader inom den öppna småbarnspedagogiken.
- för verksamhet som uteslutande är inriktad på andra uppgifter än stöd för elever under skolarbetet eller skoldagen (såsom familjearbete, hobbyverksamhet).
- för undervisning för vilken det inte har uppställts mål eller innehåll som anges i läroplanen.
- för verksamhet vid specialskolor eller bildande av på heltid verkande och permanenta specialklasser eller specialgrupper.
- för förmiddags-/eftermiddagsverksamhet, grundläggande utbildning för vuxna eller utbildning som handleder för examensutbildning (HUX).
- för lönekostnader för social- och hälsovårdspersonal/elevvårdspersonal, såsom familjearbetare och familjehandledare, kuratorer, psykologer, hälsovårdare, psykiatriska sjukskötare, neuropsykiatriska instruktörer och handledare med flera.
- för anskaffning av utrustning eller materiel, lokalkostnader, skoltransporter, resekostnader, livsmedelskostnader, marknadsförings- och representationskostnader, externa tjänster eller administrativa kostnader.
Dessa begränsningar gäller beviljat specialunderstöd och sökandens självriskandel.
2. Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att allas förmågor och kompetens stärks, för att samhället förnyas genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och för att förutsättningarna för ett meningsfullt liv tryggas på lika villkor. UKM:s strategi kan läsas på webbsidan.
I bedömningen och jämförelsen av ansökningarna kan det därmed räknas till fördel om verksamheten eller projekten bidrar till att främja jämställdhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i UKM:s strategi.
3. Allmänna förutsättningar enligt statsunderstödslagen
Undervisnings- och kulturministeriet kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Ministeriet beaktar de allmänna förutsättningarna också vid beslut om understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
- Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart
- Beviljandet av understöd är motiverat med avseende på de mål som har ställts upp för användningen av statsunderstöd.
- Beviljandet av statsunderstöd är nödvändigt med beaktande av annat offentligt stöd som sökanden erhållit samt arten och omfattningen av det projekt eller den verksamhet som är föremål för statsunderstödet.
- Beviljandet av statsunderstöd orsakar endast ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Om understödet är riktat till lönekostnader kan det i ovan nämnda fall beviljas endast av synnerligen vägande skäl om understödets mottagare har dömts till straff för anlitande av utländsk arbetskraft som saknar tillstånd (statsunderstödslagen 7 § 2 mom.)
4. Hinder för beviljande av understöd
Sökande som tidigare har fått understöd av ministeriet ska se till att de redovisningar för användningen av understödet som förutsätts i understödbesluten har lämnats in inom utsatt tid. Ministeriet avslår ansökan, om sökanden väsentligt har försummat sin skyldighet att lämna ministeriet uppgifter för kontroll av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås också om den lämnas in i pappersform efter utsatt tid.