Understödet är avsett för den utvecklingsuppgift som avses i lagen om kommunernas kulturverksamhet (166/2019).
Utöver lagen om kommunernas kulturverksamhet grundar sig understödets syfte även på och undervisnings- och kulturministeriets kulturpolitiska strategi 2025 samt målområdena i strategin.
Syftet med utvecklingsuppgiften är att strukturellt stödja kvaliteten, genomslaget, personalens kompetens, invånarnas jämlikhet och kommunernas inbördes samverkan i fråga om kommunernas kulturverksamhet på nationell och regional nivå. Utvecklingsuppgiften ska genomföras på ett omfattande och långsiktigt sätt. Det önskas att de som genomför utvecklingsuppgiften samarbetar på bred front med andra aktörer. Verksamheten kan beviljas finansiering för åren 2022–2024. Både i fråga om riksomfattande och regionala utvecklingsuppgifter kan understöd sökas för att fortsätta en tidigare utvecklingsuppgift.
Riksomfattande utvecklingsuppdrag
Den riksomfattande utvecklingsuppgiften ska i första hand verkställa de uppgifter enligt lagen om kommunernas kulturverksamhet som avses i 3 § punkterna
1) främja likvärdig tillgång till och mångsidigt bruk av kultur och konst och
7) främja kulturell samverkan.
Understödet för utförande av den riksomfattande utvecklingsuppgiften är avsett för att genomföra de förslag som rör kommunerna som arbetsgruppen för kulturpolitik, invandrare och om att främja kulturell mångfald lagt fram i slutrapporten Konst, kultur och ett mångfaldigt Finland.
Åtgärderna ska särskilt inriktas på att i enlighet med befolkningsstrukturen tillhandahålla och tillgängliggöra kulturverksamhet och kulturtjänster i kommunen för invandrare eller personer med utländsk bakgrund.
Det är då viktigt att beakta kännedomen om olika kulturella bakgrunder och den verkliga möjligheten för personer från olika kulturer att påverka och delta i kulturlivet som innehållsplanerare, upphovsmän och publik. Detta förutsätter att den kompetens som behövs för att ordna verksamheten och tjänsterna görs mångsidigare och utvecklas. Kommunernas kulturförvaltning uppmuntras att identifiera kompetensen hos yrkespersoner med utländsk bakgrund inom konst- och kulturbranschen och att möjliggöra deras deltagande i planeringen och genomförandet av utvecklingsuppgiften.
Åtgärderna kan också inriktas på främjande av integration genom konst och kultur, t.ex. genom att utnyttja möjligheterna för konst- och kulturinstitutioner och andra kulturaktörer att skapa dialog och erbjuda tryggare mötesplatser för människor med olika kulturell bakgrund.
I utvecklingsuppgiften ska behovet av åtgärder och inriktningen av dem bedömas med beaktande av invandrarnas andel av kommunens invånarantal. I kommuner där invandrarnas andel av kommunens invånarantal är betydande är behovet av åtgärder sannolikt annorlunda än i kommuner där andelen är mindre, men åtgärder behövs också i det senare fallet.
Invandrarbefolkningens struktur – mångfalden av kulturella och språkliga grupper, åldersstruktur osv. – har också betydelse. Den riksomfattande utvecklingsuppgiften ska förnya strukturerna för den kulturverksamhet som riktas till invandrare och etablera dessa strukturer som en del av kommunens normala kulturserviceverksamhet.
Regionala utvecklingsuppdrag
Den regionala utvecklingsuppgiften ska i första hand verkställa de uppgifter enligt lagen om kommunernas kulturverksamhet som avses i 3 § punkterna
1) främja likvärdig tillgång till och mångsidigt bruk av kultur och konst och
2) skapa förutsättningar för professionellt konstnärligt arbete och professionell konstnärlig verksamhet.
De regionala utvecklingsuppgifterna bör koncentrera sig på att stärka ordnandet av kulturtjänster i regionens kommuner. Det finns problem särskilt i ordnandet av kulturverksamhet i landsbygdsliknande och andra små kommuner, bl.a. när det gäller tillräckliga resurser.
Genom regionala utvecklingsuppgifter kan man t.ex. stärka strukturerna för ordnandet av kommunernas kulturverksamhet, samarbetet och nätverkandet mellan kommunerna, skapandet av gemensamma regionala produktionsstrukturer för kultur- och konsttjänster samt skapandet av nya arbetsmöjligheter för konstnärer i områden där såväl möjligheten att få sin utkomst från konstnärligt arbete som tillgången till konst är liten.
I fråga om den regionala utvecklingsuppgiften förutsätts verksamhet som omfattar minst ett landskap och ett så brett engagemang som möjligt av kommunerna i området. Andra samarbetspartner kan till exempel vara konst- och kulturinstitutioner, organisationer och företag inom konst och kultur samt läroanstalter. Om sökanden är en läroanstalt, ska sökandens samarbetspartner vara kommuner samt aktörer inom konst- och kultursektorn.
Också sådan nätverksverksamhet som genomförs på olika håll i Finland i flera regioner som har liknande regionstruktur eller är lika stora kan beviljas stöd för en regional utvecklingsuppgift. Sådana områden eller regioner kan vara t.ex. stadsregioner, landsbygdsliknande områden eller stadsförorter. Om ansökan om understöd för en regional utvecklingsuppgift gäller ett likadant behov av verksamhet inom olika områden i landet, behöver verksamheten inte omfatta ett enda landskaps hela område, men det ska finnas samarbetspartner från alla områden som berörs av verksamheten.
Verkställigheten av lagen om kommunernas kulturverksamhet främjas av att utvecklingsuppgifterna i så stor utsträckning som möjligt omfattar landets olika regioner.