Understöd för uppsökande ungdomsarbete beviljas efter prövning. Bedömningen och den inbördes jämförelsen av ansökningarna bygger på en helhetsbedömning.
Det uppsökande ungdomsarbetet och beviljandet av understöd styrs av ungdomslagens bestämmelse om lagens syften och bestämmelser som gäller uppsökande ungdomsarbete (www.finlex.fi).
Vid bedömningen av ansökningarna beaktas följande grunder:
1. Ansökningsspecifika villkor
Understöd kan beviljas för uppsökande ungdomsarbete som bedrivs av kommuner och andra sammanslutningar och stiftelser med rättsförmåga.
Med understödet stöds uppsökande ungdomsarbete enligt ungdomslagen (1285/2016). Understödstagaren ska säkerställa att det uppsökande ungdomsarbete som ordnas följer ungdomslagen (http://www.finlex.fi).
Syftet med uppsökande ungdomsarbete är att nå unga i åldern 15–28 år som är i behov av stöd och att hjälpa dem att anlita sådana tjänster och övrigt stöd som främjar deras tillväxt, självständighetsprocess, delaktighet i samhället och övriga livskompetens samt bidrar till deras möjligheter till utbildning och till inträde på arbetsmarknaden.
Uppsökande ungdomsarbete kan bedrivas av en kommun eller av flera kommuner gemensamt. När kommunen ordnar uppsökande ungdomsarbete ska den till ansvarsperson för verksamheten utse en kommunal tjänsteinnehavare eller en person som står i arbetsavtalsförhållande till kommunen.
En kommun kan ordna uppsökande ungdomsarbete tillsammans med andra kommuner. När kommuner tillsammans ordnar uppsökande ungdomsarbete, ska kommunerna upprätta ett samarbetsavtal om detta. Samarbetsavtalet ska innehålla uppgifter om vilken kommun som är den egentliga sökanden och potentiella mottagaren av statsunderstöd. Den kommun som beviljas understöd ansvarar för användningen av understödet och för att en redovisning om det görs också i fråga om samarbetskommunerna.
Kommunen kan ordna uppsökande ungdomsarbete också genom att skaffa tjänster från en sammanslutning som producerar tjänster för unga. I detta fall ansvarar kommunen för att de tjänster som den har skaffat ordnas på det sätt som avses i ungdomslagen (1285/2016). Serviceproducenten kan söka och beviljas understöd om det avtalats om detta i ett skriftligt samarbetsavtal mellan kommunen/kommunerna och serviceproducenten. Det beviljade understödet kan betalas direkt till ett konto som serviceproducenten angett, eller till kommunens konto varifrån kommunen betalar det vidare till serviceproducenten. Redovisningsansvar för användningen av understödet har den organisation som understödet betalats till. Till ansökan ska fogas en kopia av samarbetsavtalet. Länk till samarbetsavtalsmallen.
Understödet riktas till lönekostnader för anställda inom det uppsökande ungdomsarbetet. Understödet är högst 30 000 euro / ett (1) helt årsverke. Understödet beviljas för högst 12 månader.
Sökanden kan i sin ansökan ange önskan om att arbeta som regional samordnare för uppsökande ungdomsarbete. Uppgiften som regional samordnare söks genom en separat ansökan. Arbetet omfattar systematiskt nätverkssamarbete, informationsutbyte och stöd till aktörer inom det uppsökande ungdomsarbetet. Till uppgiften som regional samordnare kan utses en sökande som har bevisad kompetens och erfarenhet inom uppsökande ungdomsarbete. För uppgiften kan upp till 50 procent av den uppsökande ungdomsarbetarens arbetstid användas. Understöd som uppgår till högst 15 000 euro/år beviljas för ett år i sänder.
Det understöd som beviljas täcker inte alla löneutgifter för det uppsökande ungdomsarbetet utan även de sökande förväntas delta i dessa med en egen finansieringsandel. Ur den egna finansieringsandelen betalas även den uppsökande ungdomsarbetarens utbildnings-, rese- och arbetsledningskostnader samt andra kostnader som verksamheten föranleder.
För uppsökande ungdomsarbete kan man för närvarande anställa en ordinarie anställd vid samma organisation om en annan person anställs i stället för den som övergår till det uppsökande ungdomsarbetet (1:1). Inledande av uppsökande ungdomsarbete kan inte utgöra en grund för indragning av en befintlig ordinarie uppgift.
I egenskap av personuppgiftsansvarig ansvarar kommunen för behandlingen av personuppgifter i samband med det uppsökande ungdomsarbetet i enlighet med ungdomslagen.
I den inbördes jämförelsen av ansökningarna betonas i synnerhet sökandens beskrivning av det uppsökande ungdomsarbetets verksamhet och behovet av det på det område där sökanden ska bedriva verksamheten.
På blanketten för ansökan om understöd ska anges följande:
1. En kortfattad beskrivning av verksamheten.
2. Det område där verksamheten genomförs: de kommuner inom vilkas område det uppsökande ungdomsarbetet bedrivs. Verksamhetsmiljö: Behovet av uppsökande ungdomsarbete inom verksamhetsområdet, till exempel antalet NEET-unga. Beskriv verksamhetsställena för det uppsökande ungdomsarbetet.
3. Målen för det uppsökande ungdomsarbetet under denna finansieringsperiod.
4. En verksamhetsplan med en beskrivning av vad som ska göras, var och hur?
5. I den punkt som gäller ”utvärdering, uppföljning och verkningsfullhet” beskriv följande:
- hur utvärderas och följs det uppsökande ungdomsarbetet upp?
- omfattar utvärderingen de unga? Om ja, hur?
- använder sökanden PAR-systemet och SOVARI-mätverktyget?
- hur mäts verksamhetens verkningsfullhet?
6. Kostnadskalkyl och finansieringsplan.
Bilagor till ansökan:
1. Arbetsbeskrivning/Uppgiftsbeskrivning för den uppsökande ungdomsarbetaren
2. Ett gällande samarbetsavtal om genomförande av uppsökande ungdomsarbete mellan kommuner eller mellan en serviceproducent och en kommun.
Sammanslutningar ska foga följande till ansökningsblanketten:
1. Föregående års bokslut (resultaträkning, balansräkning, verksamhetsberättelse och revisionsberättelse).
2. En kopia av gällande föreningsregisterutdrag eller något annat motsvarande utdrag.
2. Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att stärka allas förmågor och kompetens, för att förnya samhället genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och för att trygga förutsättningarna för ett meningsfullt liv på lika villkor.
I bedömningen och jämförelsen av ansökningarna är det därmed till fördel om verksamheten bidrar till att främja jämlikhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i undervisnings- och kulturministeriets strategi.
Vid bedömningen och jämförelsen av ansökningarna fästs dessutom uppmärksamhet vid att den verksamhet som understöds motsvarar syftena och värdegrunden i ungdomslagen.
3. Allmänna förutsättningar enligt statsunderstödslagen
Regionförvaltningsverket kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Regionförvaltningsverket beaktar de allmänna förutsättningarna också när beslut fattas om understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
- Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart.
- Beviljandet av understöd är motiverat med avseende på de mål som ställts upp för användningen av statsunderstödet.
- Beviljandet av statsunderstöd ska anses vara nödvändigt med beaktande av annat offentligt stöd som sökanden fått samt arten och omfattningen av projektet eller verksamheten.
- Beviljandet av statsunderstöd orsakar endast obetydlig snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Om understödet hänför sig till lönekostnader, kan understödet endast beviljas av särskilt vägande skäl om stödtagaren har straffats för att ha anlitat utländsk arbetskraft som saknar tillstånd (7 § 2 mom. i statsunderstödslagen).