Avustukset etsivään nuorisotyöhön ovat harkinnanvaraisia. Hakemuksen arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin.
Etsivää nuorisotyötä ja avustuksen myöntämistä ohjaavat nuorisolain tavoitteita koskeva säädös ja etsivää nuorisotyötä koskevat säädökset (www.finlex.fi ).
Hakemuksia arvioitaessa huomioidaan seuraavat perusteet:
1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
Avustus voidaan myöntää kuntien ja muiden oikeuskelpoisten yhteisöjen ja säätiöiden etsivää nuorisotyötä varten.
Avustuksella tuetaan nuorisolain (1285/2016) mukaista etsivää nuorisotyötä. Avustuksen saajan tulee huolehtia siitä, että sen järjestämä etsivä nuorisotyö noudattaa nuorisolakia (http://www.finlex.fi).
Etsivän nuorisotyön tehtävänä on tavoittaa tuen tarpeessa oleva 15 – 28 -vuotias nuori ja auttaa hänet sellaisten palvelujen ja muun tuen piiriin, joilla edistetään hänen kasvuaan, itsenäistymistään, osallisuuttaan yhteiskuntaan ja muuta elämänhallintaansa sekä pääsyään koulutukseen ja työmarkkinoille.
Etsivää nuorisotyötä voivat järjestää kunta tai useammat kunnat yhdessä. Kun kunta järjestää etsivää nuorisotyötä, sen tulee nimetä etsivän nuorisotyön toimeenpanosta vastaava kunnan viranhaltija tai kuntaan työsopimussuhteessa oleva henkilö.
Kunta voi järjestää etsivää nuorisotyötä yhdessä toisten kuntien kanssa. Kun kunnat järjestävät yhdessä etsivää nuorisotyötä, tulee kuntien laatia asiasta yhteistyösopimus. Yhteistyösopimuksessa tulee olla tieto siitä, mikä kunta toimii varsinaisena valtionavustuksen hakijana ja mahdollisena saajana. Kunta, jolle avustus myönnetään, vastaa avustuksen käytöstä ja siihen liittyvän selvityksen tekemisestä myös yhteistyökuntien osalta.
Kunta voi järjestää etsivää nuorisotyötä hankkimalla palvelua myös nuorisotyöllisiä palveluja tuottavalta yhteisöltä, jolloin kunta vastaa siitä, että sen hankkimat palvelut järjestetään nuorisolain (1285/2016) mukaisesti. Palveluntuottaja voi hakea ja sille voidaan myöntää avustus, mikäli kirjallisessa yhteistyösopimuksessa kunnan /kuntien ja palvelun tuottajan välillä on niin sovittu. Myönnetty avustus voidaan maksaa suoraan palveluntuottajan ilmoittamalle tilille tai se voidaan maksaa kunnan tilille, josta kunta maksaa sen edelleen palveluntuottajalle. Avustuksen käyttöä koskeva selvitysvastuu on sillä organisaatiolla, jolle avustus on myönnetty. Hakemukseen on liitettävä kopio yhteistyösopimuksesta. Tässä linkki yhteistyösopimusmalli.
Avustus kohdennetaan etsivän nuorisotyön työntekijän palkkauskustannuksiin. Avustus on enintään 30 000 euroa /yksi (1) kokonainen henkilötyövuosi eli htv. Avustus myönnetään enintään 12 kuukauden ajaksi.
Hakija voi ilmoittaa hakemuksessaan haluavansa toimia etsivän nuorisotyön aluekoordinaattorina. Aluekoordinaatiotehtävää haetaan omalla hakemuksella. Aluekoordinaatiotehtävään sisältyy suunnitelmallista verkostoyhteistyötä, tiedonvaihtoa ja etsivän nuorisotyön toimijoiden tukemista. Aluekoordinaatiotehtävään voidaan valita hakija, jolla on osoittaa tehtävään etsivän nuorisotyön osaamista ja kokemusta omaava, etsivää nuorisotyötä tekevä henkilö. Tehtävään voidaan käyttää 50 % etsivän nuorisotyöntekijän työajasta. Avustus, joka on enintään 15 000 euroa/vuosi, myönnetään vuodeksi kerrallaan.
Myönnettävä avustus ei kata kokonaan etsivän nuorisotyön palkkauskuluja vaan hakijoiden edellytetään osallistuvan niihin myös omalla rahoitusosuudellaan. Omasta rahoitusosuudesta maksetaan myös etsivän nuorisotyöntekijän koulutus-, matka- ja työnohjauskustannukset sekä muut toiminnasta aiheutuvat kustannukset.
Etsivää nuorisotyötä tekemään voidaan palkata tällä hetkellä samassa organisaatiossa vakinaisessa tehtävässä oleva henkilö, jos etsivään nuorisotyöhön siirtyvän henkilön tilalle palkataan toinen henkilö (1:1). Etsivän nuorisotyön aloittaminen ei voi olla perusteena olemassa olevan vakinaisen tehtävän lakkauttamiselle.
Etsivään nuorisotyöhön liittyvästä henkilötietojen käsittelystä vastaa nuorisolain mukaisesti rekisterinpitäjänä kunta.
Hakemusten keskinäisessä vertailussa painotetaan erityisesti hakijan kuvausta etsivän nuorisotyön toiminnasta ja sen tarpeesta sillä alueella, missä hakija etsivää nuorisotyötä tulee toteuttamaan.
Avustushakemuksen lomakkeella tulee esittää:
Tiivistetty kuvaus toiminnasta
1. Toteutusalue: ne kunnat, joiden alueella etsivä nuorisotyö toimii
2. Toimintaympäristö: Etsivän nuorisotyön tarve toiminta-alueella, esim. arvio ulkopuolella olevista NEET nuorten määrästä. Kuvaile etsivän nuorisotyön toimintapaikat
3. Etsivän nuorisotyön tavoitteet tälle rahoituskaudelle
4. Toimintasuunnitelma, jossa on kuvaus siitä, mitä tehdään, missä ja miten?
5. Arviointi, seuranta ja vaikuttavuus kohdassa kuvaile,
- miten etsivää nuorisotyötä arvioidaan ja seurataan.
- ovatko nuoret mukana arvioinnissa. Jos ovat miten?
- käytetäänkö PAR-järjestelmää ja SOVARI-mittaria?
- miten mitataan toiminnan vaikuttavuutta?
6. Kustannusarvio ja rahoitussuunnitelma
Hakemuksen liitteet:
1. Etsivän nuorisotyöntekijän työnkuva/tehtävänkuva
2. Voimassa oleva yhteistyösopimus kuntien välisestä tai palveluntuottajan ja kunnan välisestä etsivän nuorisotyön toteuttamisesta.
Yhteisöhakijoiden tulee liittää hakulomakkeelle tehtyyn hakemukseen:
1. Edellisen vuoden tilinpäätös (tuloslaskelma, tase, toimintakertomus ja tilintarkastuskertomus),
2. Kopio voimassa olevasta yhdistysrekisteriotteesta tai muusta vastaavasta otteesta.
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti.
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
Lisäksi hakemusten arvioinnissa ja vertailussa kiinnitetään huomiota siihen, että avustettava toiminta vastaa nuorisolain tavoitteita ja arvolähtökohtia.
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Aluehallintovirasto voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Aluehallintovirasto ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom.):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä, jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä (valtionavustuslain 7 § 2 mom).