Författningsändringarna som omfattar universitetens och yrkeshögskolornas nya specialiseringsutbildning trädde i kraft 1.1.2015. (lag om ändring av universitetslagen 1172/2014, lag om ändring av yrkeshögskolelagen 1173/2014) Syftet med reformen är att förbättra kompetensen hos sakkunniga som är verksamma i arbetslivet och personer som siktar på att bli sakkunniga. Detta sker med utbildning som grundar sig på högskolornas forsknings- och utvecklingskompetens och fokusområden.
Specialiseringsutbildningar vid universiteten/yrkeshögskolorna är avsedda att genomföras efter högskoleexamen av personer som redan har varit yrkesverksamma. Specialiseringsutbildningarna främjar den professionella utvecklingen och specialiseringen med målet att skapa kompetens inom expertisområden som saknar utbildningsutbud på marknadsmässiga villkor. (Universitetslagen 7 a §, Yrkeshögskolelagen 11 a §)
I statens budgeten 2018 (mom. 29.40.20.4) ingår finansiering av specialiseringsutbildning för undervisningspersonal. Syftet är att rikta 1 600 000 euro till anordnandet av specialiseringsutbildning för personalen inom undervisningsväsendet och småbarnspedagogiken.
Utgångspunkten för högskolornas specialiseringsutbildning är att offentlig finansiering kan riktas till utbildningen från olika ministerier beroende på hur de bedömer kompetensbehoven och utvecklingsbehoven på sina förvaltningsområden. (Sakkunskapen först, högskolornas nya specialiseringsutbildning, undervisnings- och kulturministeriets arbetsgruppspromemorior och utredningar 2013:7)
Specialiseringsutbildningen för personalen inom undervisningsväsendet och småbarnspedagogiken hör till undervisnings- och kulturministeriets ansvar. Avsikten med understödet är att öka utbudet av specialiseringsutbildning till skäligt pris för personalen inom undervisningsväsendet och småbarnspedagogiken. För specialiseringsutbildningar som genomförs med detta understöd kan man ta ut avgifter på högst 60 euro per studiepoäng som hör till studierätten.
Som specialiseringsutbildning får ordnas endast sådan utbildning vars grunder universiteten eller yrkeshögskolorna har avtalat om inbördes. Under avtalsförfarandet ska omfattande och mångsidigt samarbete bedrivas med företrädare för arbets- och näringslivet. Samarbete i synnerhet i fastställandet av kompetensmålen för specialiseringsutbildningen bidrar till att säkerställa att utbildningen fokuserar på de centrala kompetensbehoven inom undervisningsväsendet och småbarnspedagogiken.
Finlands universitets rektorråd Unifi rf och Rådet för Yrkeshögskolornas Rektorer Arene rf har berett material till stöd för beredningen av specialiseringsutbildningen.
I anslutning till Lärarutbildningsforumet som tillsatts av undervisnings- och kulturministeriet har det framkommit ett behov av att bl.a. utnyttja digitaliseringen i de specialiseringsutbildningar som gäller utbildningsexport samt språk- och kulturmedvetenhet. Sökandena ombeds utnyttja Lärarutbildningsforumets utvecklingsprogram vid identifierandet av riksomfattande kompetensbehov. Lärarutbildningsforumet arbetar fram till utgången av 2022. Det kan användas för identifierandet av riksomfattande kompetensbehov och i högskolornas samarbete när det gäller specialiseringsutbildningar.