Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen uutta erikoistumiskoulutusta koskevat säädösmuutokset tulivat voimaan 1.1.2015. (laki yliopistolain muuttamisesta 1172/2014, laki ammattikorkeakoululain muuttamisesta 1173/2014) Uudistuksen tavoitteena on parantaa työelämässä toimivien asiantuntijoiden ja asiantuntijoiksi tähtäävien osaamista korkeakoulujen tutkimus- ja kehittämisosaamiselle ja painoaloille perustuvalla koulutuksella.
Yliopistojen/ammattikorkeakoulujen erikoistumiskoulutukset ovat korkeakoulututkinnon jälkeen suoritettaviksi tarkoitettuja, jo työelämässä toimineille suunnattuja ammatillista kehittymistä ja erikoistumista edistäviä koulutuksia, joiden tavoitteena on tuottaa osaamista sellaisilla asiantuntijuuden aloilla, joilla ei ole markkinaehtoisesti toteutettua koulutustarjontaa. (Yliopistolaki 7 a §, Ammattikorkeakoululaki, 11 a §)
Valtion vuosien 2017 ja 2018 talousarvioon (mom. 29.40.20.4) sisältyy rahoitus opetushenkilöstön erikoistumiskoulutukseen. Tavoitteena on kohdentaa 1 600 000 euroa opetustoimen ja varhaiskasvatuksen henkilöstölle suunnatun erikoistumiskoulutuksen järjestämiseen.
Korkeakoulujen erikoistumiskoulutuksen lähtökohtana on, että erikoistumiskoulutukseen voidaan ohjata julkista rahoitusta eri ministeriöistä sen mukaan, miten ne omilla hallinnonaloillaan arvioivat olevan osaamistarpeita ja alan kehittämistarpeita. (Asiantuntijuus edellä, korkeakoulujen uusi erikoistumiskoulutus, opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2013:7)
Opetusalan ja varhaiskasvatuksen henkilöstön erikoistumiskoulutus kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön vastuulle. Avustuksen tavoitteena lisätä kohtuuhintaista erikoistumiskoulutuksen tarjontaa opetustoimen ja varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Tällä avustuksella toteutettavista erikoistumiskoulutuksista voidaan periä maksuja enintään 60 euroa opinto-oikeuteen kuuluvaa opintopistettä kohti.
Erikoistumiskoulutuksena voidaan järjestää vain koulutus, jonka perusteista on sovittu yliopistojen tai ammattikorkeakoulujen keskinäisessä yhteistyössä. Sopimusmenettelyn aikana on tehtävä laajaa ja monipuolista yhteistyötä työ- ja elinkeinoelämän edustajien kanssa. Erityisesti yhteistyö erikoistumiskoulutuksen osaamistavoitteiden määrittelyssä takaa osaltaan erikoistumiskoulutuksen kohdistumisen keskeisiin osaamisen uudistustarpeisiin opetusalalla ja varhaiskasvatuksessa.
Suomen yliopistojen rehtorineuvosto Unifi ry ja Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry ovat valmistelleet opasmateriaalia erikoistumiskoulutuksen valmistelun tueksi.
Opetus- ja kulttuuriministeriö asettaman Opettajankoulutusfoorumin työskentelyn yhteydessä on tullut esiin tarve mm. digitalisaation hyödyntämiseen, koulutusvientiin ja kielitietoisuuten liittyvistä erikoistumiskoulutuksista. Hakijoita pyydetään hyödyntämään Opettajankoulutuksen kehittämisohjelmaa valtakunnallisten osaamistarpeiden tunnistamisessa.
Opettajankoulutusfoorumi työskentelee vuoden 2022 loppuun saakka. Sitä voidaan hyödyntää erikoistumiskoulutusten valtakunnallisten osaamistarpeiden tunnistamisessa ja korkeakoulujen yhteistyössä.