Statsunderstödet är i första hand avsett för ett omfattande nätverk av anordnare av yrkesutbildning.
Specialunderstöd för framtagning av en helhetsarkitektur för yrkesutbildning
AvustusGenom Rätt att kunna – Utvecklingsprogrammet för kvaliteten och jämlikheten inom yrkesutbildningen stöds främjandet av regeringsprogrammets centrala mål, såsom höjande av befolkningens kunskapsnivån, stärkande av jämställdhet och jämlikhet i utbildningen, minskning av skillnaderna i lärande samt förbättrande av kvaliteten inom yrkesutbildning. Utvecklingsprogrammet stödjer dessutom beredningen av regeringens centrala åtgärder, såsom utvidgningen av läroplikten, reformen av det kontinuerliga lärandet och utvecklingsåtgärder som stöder integration. Utvecklingsprogrammet fortsätter och effektiviserar stödet för genomförandet av yrkesutbildningsreformen.
Som en del av programmet Rätt att kunna utvecklas utbildningsanordnarnas förmåga att reagera på förändringar i verksamhetsmiljön. Samtidigt stödjer man främjandet av digitaliseringen av yrkesutbildningen. För att främja dessa mål har man identifierat ett behov att skapa en nationell helhetsarkitektur och beskrivningar för interoperabilitet i samarbete med utbildningsanordnarna. Med hjälp av beskrivningarna blir utvecklingen av såväl nya som befintliga tjänster och digitala lösningar effektivare och utbildningsanordnarnas förmåga att utveckla sin egen verksamhet på lång sikt och skaffa digitala lösningar bättre. Samtidigt kan även de olika aktörernas semantiska och funktionella interoperabilitet stödjas.
Det arbete som utförs omfattar utarbetandet av beskrivningar som är nödvändiga för hela yrkesutbildningsverksamheten från helhetsarkitekturens olika nivåer och perspektiv. Målet är att stödja utbildningsanordnarnas förmåga att anpassa sig till förändringar i verksamhetsmiljön, digitalisering, samarbete, att minska utbildningsanordnarnas överlappande utvecklingsarbete, effektivisera användningen av resurser och göra förvaltningen smidigare. Beskrivningarna hjälper också utbildningsanordnarna att utveckla lärmiljöer, studieförvaltningen och verksamhetsstyrningssystemen samt när de gör anskaffningar.
Syftet med understödet, som i första hand är avsett för ett nätverk av anordnare av yrkesutbildning, är att inleda ett riksomfattande samordningsprojekt vars syfte är att i stor utsträckning involvera anordnare av yrkesutbildning i arbetet för helhetsarkitekturen under ledning av undervisnings- och kulturministeriet och delta i utarbetandet och fastställandet av de beskrivningar av helhetsarkitekturen som alla anordnare av yrkesutbildning behöver. De beskrivningar, anvisningar och andra resultat som produceras i projektet ska göras allmänt tillgängliga för alla utbildningsanordnare och det ska ordnas verksamhet som stödjer införandet av dessa.
Det projekt som ska finansieras ingår i programmet Rätt att kunna och är nära kopplat till prioriteringarna för yrkesutbildningens strategifinansiering för 2021, de åtgärder som föreslås i den utbildningspolitiska redogörelsen och det arbete för helhetsarkitekturen och referensarkitekturen som utförs under ledning av undervisnings- och kulturministeriet.
De resultat som uppstår i projektet och det kunnande som hör samman med resultaten bör ingå i utbildningsanordnarnas permanenta verksamhet när projektet avslutas.
En styrgrupp ska tillsättas för projektet och gruppens medlemmar utses från undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen.
Projektet ska till behövliga delar beakta de beskrivningar som uppstått i tidigare och pågående projekt och det arbete för helhetsarkitekturen som styrs av undervisnings- och kulturministeriet. Statsunderstöd kan beviljas för ett omfattande nätverksprojekt till en utbildningsanordnare som har ett sådant tillstånd att ordna examina och utbildning som avses i 3 kap. i lagen om yrkesutbildning 531/2017.
Ansökningstiden börjar den 27.10.2021 och går ut den 1.12.2021 kl. 16.15.
Undervisnings- och kulturministeriet kan använda totalt cirka 2 miljoner euro för understöden.
På understödet tillämpas följande lagstiftning: Lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009), Statsunderstödslagen (688/2001), Lagen om yrkesutbildning (531/2017).
Syftet med understödet: Syftet med stödet till ett nätverk av anordnare av yrkesutbildning är att inleda ett omfattande samordningsprojekt. Med understödet stöds utarbetandet och samordningen av beskrivningar om helhetsarkitekturen och interoperabiliteten i samarbete med utbildningsanordnarna, undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen.
Syftet är att utarbeta och fastställa nödvändiga beskrivningar av helhetsarkitekturen för användning av alla anordnare av yrkesutbildning. Syftet med de beskrivningar som uppstår är att stödja och främja digitaliseringen av yrkesutbildningen och att säkerställa att gemensamma verksamhetsmodeller genomförs i praktiken på ett kundinriktat sätt, att de olika aktörerna och de befintliga och framväxande digitala tjänsterna är interoperabla och att stödja bland annat utvecklingen av utbildningsanordnarnas lärmiljöer, studieförvaltningen och verksamhetsstyrningssystemen.
Undervisnings- och kulturministeriets understöd kan täcka 100 procent av de godtagbara kostnaderna för verksamheten eller projektet som finansieras. Understödet kan användas för att säkerställa beskrivningarnas kvalitet, till exempel för att testa dem i praktiken, men inte för egentliga anskaffningar av system med undantag av de program som behövs för att utarbeta beskrivningarna.
Du kan ansöka om understöd via undervisnings- och kulturministeriets e-tjänst. Om det inte är möjligt ska du kontakta tjänstemannen som ger mer information om understödet.
Sökanden ska beakta att ansökan inte kan sändas i e-tjänsten efter ansökningstiden. Sökanden ansvarar för att ansökan lämnas in inom utsatt tid.
Bruksanvisning för e-tjänsten
För att sammanslutningar ska kunna använda tjänsten måste de ha ett FO-nummer, använda Suomi.fi-identifiering samt Suomi.fi-fullmakter. Inloggning i tjänsten sker med Suomi.fi-identifiering via Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, och för det behövs personliga bankkoder, ett mobilcertifikat eller ett certifikatkort.
Sökanden ska fylla i ansökningsblanketten i e-tjänsten, bifoga de bilagor som anges på blanketten och lämna in ansökan till ministeriet via tjänsten. Ministeriet skickar beslutet till den sökande via tjänsten.
Eventuella kompletteringar till ansökan och begäranden om omprövning av beslutet lämnas också in via e-tjänsten. Även redovisningarna lämnas in via tjänsten.
- Bruksanvisning för e-tjänsten
- Mer information på UKM:s webbplats
- Inloggning till e-tjänsten och fullmakter
- Suomi.fi-anvisningar och stöd
Understöden beviljas efter prövning. Bedömningen av ansökningarna och den inbördes jämförelsen av dem grundar sig på en helhetsbedömning där följande beaktas:
1. Ansökningsspecifika villkor för beviljande
- Understöd kan beviljas för ett omfattande nätverksprojekt där aktörerna har kunnande om och erfarenhet av arbete för helhetsarkitektur samt förmåga att i stor utsträckning involvera aktörer på fältet.
- De som är ansvariga för projektet samt övriga aktörer ska ha erfarenhet av och kunnande om arbete för helhetsarkitektur.
- Projektet ska samarbeta med andra projekt och göra det möjligt för utbildningsanordnare och särskilt de utbildningsanordnare som fått strategifinansiering att delta i arbetet.
- De viktigaste intressenterna ska engageras i projektet.
- De beskrivningar som tas fram ska vara kompatibla med riksomfattande beskrivningar som redan finns och som tas fram.
- Vid jämförelsen av ansökningarna beaktas hur konkret, genomförbar, ekonomisk i sin helhet projektplanen är samt kompetens och erfarenhet i förhållande till den föreslagna verksamheten.
- Projektet samlar beskrivningarna av helhetsarkitekturen som erhålls som slutresultat, de gemensamma modellerna, riktlinjerna och det kunnande som hänför sig till projektet under projektets gång samt sörjer för spridningen av dem och för anordnandet av behövliga utbildningstillfällen för utbildningsanordnarna och intressenterna.
- Projektansökan ska innehålla en kommunikationsplan inklusive mellan- och avslutningsseminarier och en plan för spridning och konsolidering av resultaten av projektet för anordnare av yrkesutbildning.
- Det ska vara möjligt att i projektet göra en kvalitativ bedömning och rapportera om hur projektet framskrider till undervisnings- och kulturministeriet redan under projektets gång.
2. Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att stärka allas förmågor och kompetens, för att förnya samhället genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och för att trygga förutsättningarna för ett meningsfullt liv på lika villkor. Undervisnings- och kulturministeriets strategi finns på adressen https://minedu.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-263-630-0
I bedömningen och jämförelsen av ansökningarna är det därmed till fördel om verksamheten eller projektet bidrar till att främja jämlikhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i undervisnings- och kulturministeriets strategi.
3. Allmänna förutsättningar för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen
Undervisnings- och kulturministeriet kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Ministeriet beaktar de allmänna förutsättningarna också vid prövningen av understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
- Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart.
- Beviljande av understödet är motiverat utifrån de mål som har ställts upp för användningen av statsunderstödet.
- Beviljandet av statsunderstöd är nödvändigt när man beaktar annat offentligt stöd som sökanden erhållit samt arten och omfattningen av projektet eller verksamheten.
- Beviljandet av statsunderstöd orsakar endast obetydlig snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
Om understödet hänför sig till lönekostnader kan understöd beviljas endast av synnerligen vägande skäl om understödstagaren har dömts till straff för att ha anlitat utländsk arbetskraft som saknar tillstånd (7 § 2 mom. i statsunderstödslagen).
4. Hinder för beviljande av understöd
Sökande som tidigare har beviljats understöd av ministeriet ska se till att de redovisningar för användningen av understödet som förutsätts i understödsbesluten lämnas in inom utsatt tid. Ministeriet avslår ansökan om sökanden väsentligt har försummat sin skyldighet att lämna ministeriet uppgifter för övervakningen av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås om den inkommer i pappersform efter utsatt tid.
Understödet får användas endast för det ändamål som det har beviljats för.
Understöd som beviljats av undervisnings- och kulturministeriet får användas till högst den andel av de faktiska totala kostnaderna för verksamheten eller projektet som anges i understödsbeslutet. Vilka slags kostnader som är godtagbara med tanke på understödet anges i beslutet jämte bilagan till det.
Som godtagbara kostnader räknas löner eller arvoden som för varje löntagare utgör högst ett belopp som motsvarar en årslön på 80 000 euro jämte lagstadgade lönebikostnader. Lönen kan betalas ut antingen som penninglön eller naturaförmån.
Understödstagarens ekonomi och förvaltning ska ordnas på behörigt sätt.
En redovisning av användningen av understödet ska lämnas senast det datum som anges i beslutet. Understödstagaren förutsätts göra en ekonomisk redovisning enligt kostnadsställe, om understödet gäller specialunderstöd eller allmänt statsunderstöd för en del av verksamheten.
Undervisnings- och kulturministeriet har rätt att i samband med utbetalningen av statsunderstöd och övervakningen av dess användning utföra nödvändiga granskningar av statsunderstödstagarens ekonomi och verksamhet (statsunderstödslagen 16 §).
Understödstagaren ska reda ut sin eventuella skyldighet att iaktta upphandlingslagstiftningen och beakta detta i sin verksamhet. Även en understödstagare som inte hör till staten, kommunerna eller församlingarna kan vara skyldig att konkurrensutsätta sina upphandlingar enligt förfarandena i upphandlingslagen.
- Om understödets mottagare uppfyller kännetecknen för en offentligrättslig inrättning (t.ex. om över hälften av finansieringen är offentlig), ska mottagaren i all upphandling iaktta upphandlingslagen.
- Om understödets mottagare får understöd för en specifik upphandling till över 50 % av upphandlingens värde, bör mottagaren i den här upphandlingen iaktta upphandlingslagen.
(Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016)
Undervisnings- och kulturministeriet har fastställt att understödstagaren ska begära anbud från fler än en leverantör i sådana upphandlingar av varor och tjänster där upphandlingens värde underskrider det nationella tröskelvärdet, men där värdet utan mervärdesskatt överstiger 20 000 euro.
I användningen av understöder gäller också andra villkor och begränsningar. Se villkoren och begränsningarna för understöd i sin helhet.
En redovisning av användningen av understöden ska lämnas senast det datum som anges i beslutet. I redovisningen ingår både ekonomisk rapportering och resultatrapportering. Understödstagaren förutsätts göra en ekonomisk redovisning enligt kostnadsställe, om understödet gäller specialunderstöd eller allmänt statsunderstöd för en del av verksamheten.
Understöd som ansökts och beviljats i den ärendehanteringstjänsten redovisas i ärendehanteringstjänsten.
Redovisningar för understöd som ansökts om med pappersblankett ska lämnas till ministeriet på en separat blankett.
Ytterligare information
Tomi Kytölä, specialsakkunnig, tfn. 0295 3 30293, [email protected]
Stöd i tekniska frågor som gäller e-tjänsten: [email protected]
Se även undervisnings- och kulturministeriets guide för ansökan om, användning och tillsyn av användningen av statsunderstöd: http://minedu.fi/sv/understod