Finansieringen är riktad till de universitet som hör till undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde och som har utbildningsansvar för lärarutbildningen. Med finansieringen finansieras ett gemensamt projekt för de högskolor som erbjuder lärarutbildning.
Finansieringen är avsedd för samordning under Lärarutbildningsforumets fyraåriga mandatperiod och för genomförandet av verksamheten. Ett samordnande universitet beviljas finansieringen för att genomföra det fyraåriga projektet.
Avsikten är att finansieringen ska täcka i synnerhet följande verksamheter:
- Samordning av Lärarutbildningsforumet och kommunikation om det
- Forumets årliga verksamhet inklusive seminarier, workshoppar, verksamhet i tematiska undersektioner osv.
- Att låta utföra utredningar som är viktiga för forumets verksamhet och att verkställa de centrala åtgärder som identifierats på basis av dessa utredningar. En av Lärarutbildningsforumets konkreta uppgifter är att i början av sin verksamhet utarbeta eller låta göra en utredning om hur man i lärarutbildningarna beaktar lärarnas kompetensbehov med avseende på digitaliseringen och hur den utnyttjas i pedagogiskt syfte (inkl. utnyttjande av artificiell intelligens i undervisningen).
- Forskningsbaserade utvecklingsprojekt för att uppnå målen för utvecklingsprogrammet för lärarutbildningen samt för strategin och åtgärdsplanen för naturvetenskaper, matematik och teknik (LUMA-strategin) och för att svara på de utmaningar som uppstår inom pedagogik- och utbildningssektorn.
Lärarutbildningsforumet har till uppgift att främja genomförandet av utvecklingsprogrammet för lärarutbildningen samt behandla aktuella frågor som gäller lärarutbildningarna och forskningen kring dem. Under den nya mandatperioden ska forumet också bidra till att främja målen för lärarutbildningen i strategin och åtgärdsplanen för naturvetenskaper, matematik och teknik och svara på utvecklingsbehoven i lärarutbildningarna inom matematisk-naturvetenskapliga ämnen och tekniksektorn. Forumet har också till uppgift att skapa en vision för framtiden och förståelse av framtidens lärarutbildning och dess uppdrag. Forumet syftar till att stödja stärkandet och säkerställandet av kvaliteten inom lärarutbildningarna samt att utveckla lärarnas kompetens i nära samarbete mellan högskolorna, intressentgrupperna och utbildningsförvaltningen.
I lärarutbildningsforumets verksamhet är det viktigt att beakta alla lärargrupper och utbildningen av lärare på alla utbildningsstadier från den grundläggande lärarutbildningen till kontinuerligt lärande, utan att glömma lärarutbildarna. Lärarutbildningsforumet omfattar lärare från småbarnspedagogik till högskolenivå. Lärarutbildningsforumet ska samarbeta med relevanta aktörer.
Målet är att alla universitet och yrkespedagogiska lärarhögskolor som erbjuder lärarutbildning samt relevanta intressentgrupper (inkl. representanter för lärare, studerande, kommuner och rektorer, Utbildningsstyrelsen, undervisnings- och kulturministeriet) ska vara med i Lärarutbildningsforumet också under den nya mandatperioden.