Understöden underställs prövning. Behandlingen av ansökningarna grundar sig på en helhetsbedömning av varje sökandes faktiska och planerade verksamhet samt på en jämförelse av ansökningarna, där följande kriterier beaktas:
1. Ansökningsspecifika grunder för beviljande av understöd
Undervisnings- och kulturministeriet beviljar allmänt understöd för ungdomsverksamhet i enlighet med ungdomslagen och statsrådets förordning om ungdomsarbete och ungdomspolitik. Understödstagaren ska i sin verksamhet främja syftena och utgångspunkterna i 2 § i ungdomslagen. Den verksamhet som understöds ska vara allmännyttig.
Det understöd som ministeriet beviljar kan täcka högst 95 procent av de faktiska totalkostnaderna för den verksamhet som understöds. En organisation kan få understöd till ett belopp av högst 9 procent av det anslag som anvisats för verksamheten inom de riksomfattande organisationerna på ungdomsområdet. Allmänna understöd som understiger 10 000 euro beviljas inte.
Vid prövningen av beloppet av understödet bedömer undervisnings- och kulturministeriet organisationernas verksamhet i enlighet med 18 § i ungdomslagen och 6 § i den förordning som utfärdats med stöd av 18 § i ungdomslagen.
Enligt 18 § i ungdomslagen beaktas vid prövningen av beloppet av statsunderstödet till en organisation verksamhetens art och genomslagskraft, hur aktuell verksamheten är och verksamhetens omfattning och tillgänglighet. Vid prövningen av beloppet av statsunderstödet beaktas därtill på vilket sätt organisationen i sin verksamhet främjar likställdhet, jämlikhet och delaktighet samt hur organisationens förvaltning och ekonomi sköts.
Utvärderings- och understödskommissionen lägger enligt 7 § i ungdomslagen fram ett förslag i ärendet.
Följande föreskrivs i statsrådets förordning om ungdomsarbete och ungdomspolitik:
Vid bedömningen av arten av och genomslagskraften för organisationens verksamhet ska verksamhetens målinriktning, måluppfyllelse samt uppföljningen av utvecklingen av den egna verksamheten i fråga om ungdomsarbetet och ungdomsverksamheten beaktas.
Vid bedömningen av hur aktuell organisationens verksamhet är ska det beaktas hur väl organisationens verksamhet svarar mot de ungas aktuella behov.
Vid bedömningen av omfattningen och tillgängligheten av organisationens verksamhet ska den organiserade verksamhetens omfattning och mångsidighet, antalet personer som deltar i den verksamhet som understöds, antalet unga medlemmar i organisationen samt hur väl organisationen når sin målgrupp på riksnivå beaktas.
Vid bedömningen av hur likabehandling och jämlikhet bland unga främjas i organisationen ska det beaktas med vilka åtgärder organisationen genomför likabehandling och jämlikhet i sin egen verksamhet och samhälleligt.
Vid bedömningen av hur de ungas delaktighet främjas i organisationen ska det beaktas hur de unga kan påverka organisationens verksamhet samt vilket slags kompetens, som de kan använda sig av i samhället, de unga får genom att verka i organisationen.
Vid bedömningen av skötseln av organisationens förvaltning och ekonomi ska det beaktas genom vilka åtgärder organisationen har säkerställt att dess förvaltning och ekonomi sköts på ett ansvarsfullt sätt.
2. Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att allas förmågor och kompetens stärks, för att samhället förnyas genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och för att förutsättningarna för ett meningsfullt liv tryggas på lika villkor. UKM:s strategi kan läsas på webbplatsen: https://okm.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-263-630-0
I bedömningen och jämförelsen av ansökningarna kan det därmed räknas till fördel om verksamheten eller projektet bidrar till att främja jämställdhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i UKM:s strategi.
3. Allmänna förutsättningar enligt statsunderstödslagen
Undervisnings- och kulturministeriet kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Ministeriet beaktar de allmänna förutsättningarna också vid beslut om understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
- Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart.
- Beviljandet av statsunderstöd är motiverat med avseende på de mål som satts för användningen av statsunderstödet.
- Beviljandet av statsunderstöd ska anses vara nödvändigt med beaktande av annat offentligt stöd som sökanden erhållit samt arten och omfattningen av det projekt eller den verksamhet som är föremål för statsunderstödet.
- Beviljandet av statsunderstöd inte bedöms orsaka mer än ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Om statsunderstödet får användas för lönekostnader, kan understöd beviljas endast av synnerligen vägande skäl, om understödets mottagare har dömts till straff för anlitande av utländsk arbetskraft som saknar tillstånd (7 § 2 mom. i statsunderstödslagen).
4. Hinder för beviljande av understöd
Den som tidigare beviljats understöd av ministeriet ska se till att de redovisningar av användningen av understöd som förutsätts i understödsbesluten har lämnats inom utsatt tid. Ministeriet avslår ansökan om sökanden väsentligt har försummat sin skyldighet att lämna ministeriet uppgifter för övervakningen av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås också om den lämnas in på papper efter utsatt tid.
5. Medlemsuppgifter och lämnande av dem
Enligt 11 § i föreningslagen ska föreningens styrelse föra en förteckning över medlemmarna. Medlemsuppgifterna ska hållas uppdaterade och de ska anges i samband med redovisningen samt även i övrigt på begäran av statsbidragsmyndigheten. Om antalet enskilda medlemmar anges ska en riksomfattande organisation på ungdomsområdet ange antalet enskilda medlemmar i hela organisationsstrukturen. Sålunda räknas även medlemsorganisationernas (till exempel distriktsorganisation, lokalorganisation eller basorganisation) enskilda medlemmar. Samma enskilda medlem kan anges bara en gång. Medlemsuppgifterna ska ordnas så att inte bara det totala antalet medlemmar, utan även antalet medlemmar under 29 år framgår.
6. Anvisande av understöd till en regional eller lokal medlemsorganisation (överföring/delegering av understöd)
Riksomfattande organisationer på ungdomsområdet kan överföra understödet vidare till de regionala och lokala registrerade medlemsorganisationernas verksamhet, om detta nämns i understödsbeslutet. Den riksomfattande organisationen ska ingå ett avtal om det understöd den överför med den medlemsorganisation som använder understödet, det vill säga med mottagaren av överfört stöd. Genom avtalet förbinder sig medlemsorganisationen att iaktta de villkor och begränsningar som grundar sig på statsunderstödslagen och som gäller undervisnings- och kulturministeriets allmänna understöd i fråga om användning av det överförda understödet och övervakningen därav. Avtalet ska göras enligt undervisnings- och kulturministeriets mall för ett sådant avtal. Av mallen framgår avtalets minimivillkor.
De villkor och begränsningar som anges i ministeriets understödsbeslut jämte bilagan till det gäller också användningen av det överförda understödet.
En riksomfattande organisation på ungdomsområdet som överför vidare det understöd den fått av ministeriet ansvarar inför ministeriet för att det överförda understödet används i enlighet med ministeriets villkor och begränsningar och är skyldig att till undervisnings- och kulturministeriet återbetala det understöd eller den del av understödet som den överfört på felaktiga grunder, till för stort belopp eller uppenbart utan grund. En riksomfattande organisation på ungdomsområdet ska i sin ansökan, budget och verksamhetsplan nämna de understöd som anvisas medlemsorganisationer. De överförda understöden ska också framgå av redovisningsblanketten, bokslutet och verksamhetsberättelsen.