Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten käsittely perustuu kunkin hakijan toteutuneen ja suunnitellun toiminnan kokonaisarviointiin sekä hakemusten keskinäiseen vertailuun, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:
1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö myöntää yleisavustuksia nuorisotoimintaan nuorisolain ja valtioneuvoston nuorisotyöstä ja –politiikan antaman asetuksen mukaisesti. Avustuksen saajan on toiminnassaan edistettävä nuorisolain 2 § tavoitteita ja lähtökohtia. Avustettavan toiminnan on oltava yleishyödyllistä.
Ministeriön myöntämä avustus voi kattaa enintään 95 prosenttia avustettavan toiminnan toteutuneista kokonaiskustannuksista. Järjestö voi saada avustusta korkeintaan 9 prosenttia valtakunnallisten nuorisolan järjestöjen toimintaan osoitetusta määrärahasta. Alle 10 000 euron suuruisia yleisavustuksia ei myönnetä.
Opetus- ja kulttuuriministeriö arvioi avustuksen määrää harkitessaan järjestöjen toimintaa nuorisolain 18 §:n ja sen nojalla annetun asetuksen 6 §:n mukaisesti.
Nuorisolain 18 §:n mukaan valtionavustuksen määrää harkittaessa otetaan huomioon järjestön toiminnan laatu ja vaikuttavuus, ajankohtaisuus sekä laajuus ja saavutettavuus. Valtionavustuksen määrää harkittaessa otetaan lisäksi huomioon, miten järjestö toiminnassaan edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa ja osallisuutta sekä miten järjestön hallintoa ja taloutta hoidetaan.
Arviointi- ja avustustoimikunta tekee asiassa nuorisolain 7 § mukaisen esityksensä.
Valtioneuvoston nuorisotyöstä ja –politiikasta antaman asetuksen mukaisesti:
Järjestön toiminnan laatua ja vaikuttavuutta arvioitaessa otetaan huomioon järjestön toiminnan tavoitteellisuus, tavoitteiden saavuttaminen ja oman toiminnan kehittymisen seuraaminen nuorisotyön ja -toiminnan osalta.
Järjestön toiminnan ajankohtaisuutta arvioitaessa otetaan huomioon, kuinka hyvin järjestön toiminta vastaa nuorten ajankohtaisiin tarpeisiin.
Järjestön toiminnan laajuutta ja saavutettavuutta arvioitaessa otetaan huomioon järjestetyn toiminnan määrä ja monipuolisuus, avustettavaan toimintaan osallistuvien määrä, järjestön nuorten jäsenten määrä sekä se, miten hyvin järjestö tavoittaa kohderyhmänsä valtakunnallisesti.
Nuorten yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämistä arvioitaessa otetaan huomioon, millä toimenpiteillä järjestö toteuttaa yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa omassa toiminnassaan ja yhteiskunnallisesti.
Nuorten osallisuuden edistämistä arvioitaessa otetaan huomioon, miten nuoret voivat vaikuttaa järjestön toimintaan sekä minkälaista yhteiskunnassa hyödynnettävää osaamista nuoret saavat järjestössä toimiessaan.
Järjestön hallinnon ja talouden hoitoa arvioitaessa otetaan huomioon, millä toimenpiteillä järjestö on varmistanut, että sen hallintoa ja taloutta hoidetaan vastuullisesti.
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. OKM:n strategia on luettavissa verkkosivuilta: https://okm.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-263-628-7
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä (valtionavustuslain 7 § 2 mom).
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se paperisena laadittuna saapuu määräajan jälkeen.
5. Jäsentiedot ja niiden ilmoittaminen
Yhdistyslain 11 §:n mukaan yhdistyksen hallituksen on pidettävä luetteloa yhdistyksen jäsenistä. Jäsentiedot on pidettävä ajan tasalla ja ilmoitettava selvityksen yhteydessä sekä muulloinkin valtionapuviranomaisen pyynnöstä. Mahdollisia henkilöjäsenmääriä ilmoitettaessa valtakunnallisen nuorisoalan järjestön on ilmoitettava koko järjestörakenteeseen kuuluvien henkilöjäsenten määrä. Tällöin lasketaan mukaan myös jäsenjärjestöjen (esim. piiri-, paikallis- tai perusjärjestö) henkilöjäsenet. Saman henkilöjäsenen voi ilmoittaa vain kerran. Henkilöjäsentiedot on järjestettävä siten, että kokonaisjäsenmäärän lisäksi saadaan selville alle 29-vuotiaiden jäsenten määrä.
6. Avustuksen osoittaminen alueellisen tai paikallisen jäsenjärjestön käyttöön (avustuksen siirto/delegointi)
Valtakunnalliset nuorisoalan järjestöt voivat siirtää avustusta eteenpäin alueellisten ja paikallisten rekisteröityjen jäsenjärjestöjensä toimintaan, mikäli avustuspäätöksessä mainitaan asiasta. Valtakunnallisen nuorisoalan järjestön tulee tehdä sopimus siirtämästään avustuksesta sitä käyttävän jäsenjärjestönsä, eli siirronsaajan, kanssa. Sopimuksella siirron saava jäsenjärjestö sitoutuu noudattamaan valtionavustuslakiin perustuvia, opetus- ja kulttuuriministeriön yleisavustuksiin liittyviä ehtoja ja rajoituksia koskien siirretyn avustuksen käyttöä ja käytön valvontaa. Sopimuksen laadinnassa tulee käyttää opetus- ja kulttuuriministeriön laatimaa mallipohjaa. Mallipohjasta käyvät ilmi sopimuksen vähimmäisvaatimukset.
Ministeriön avustuspäätöksessä ja sen liitteessä olevat ehdot ja rajoitukset koskevat myös siirretyn avustuksen käyttöä.
Valtakunnallinen nuorisoalan järjestö, joka siirtää ministeriöltä saamaansa avustusta eteenpäin, vastaa ministeriölle siitä, että siirretty avustus käytetään ministeriön ehtojen ja rajoitusten mukaisesti, ja on velvollinen palauttamaan opetus- ja kulttuuriministeriölle virheellisesti, liikaa tai ilmeisen perusteettomasti siirtämänsä avustus tai sen osa. Valtakunnallisten nuorisoalan järjestöjen tulee hakemuslomakkeessa, talousarviossa ja toimintasuunnitelmassa mainita jäsenjärjestöille osoitettavat avustukset. Siirrettyjen avustusten tulee myös näkyä selvityslomakkeessa, tilinpäätöksessä ja toimintakertomuksessa.