Den svenskspråkiga utbildningen i Finland
Den svenskspråkiga utbildningen i Finland: särdrag, utmaningar och utvecklingsbehov
OKM063:00/2020 Projekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Undervisnings- och kulturministeriet har i början av 2020, i enlighet med Regeringsprogrammet för statsminister Sanna Marins regering startat en utredning för att få fram en lägesbeskrivning gällande den svenskspråkiga utbildningen och småbarnspedagogiken. Projektet genomförs som en enmansutredning och undervisningsministern har tillsatt Gun Oker-Blom som utredare. Utredningen ska utmynna i en rapport som kommer att överlämnas till undervisningsministern i början av år 2021.
Projektets framskridande
Intervjuer med nyckelpersoner
18.2.2020 – 18.11.2020 Informationsmöte
Utredaren intervjuar ca 40 nyckelpersoner från alla sektorer inom utbildningen.
Dialogseminarium och workshop
28.2.2020 Informationsmöte
Hörande: Utredningens dialogseminarium och workshopi Helsingfors – 28.2.2020
Webbenkäten
13.5.2020 – 10.6.2020 Informationsmöte
Webbenkäten, som var öppen för alla intresserade från maj till juni 2020, deltog 1013 personer, bestående av aktörer från hela utbildningssektorn och från alla regioner i Svenskfinland.
Mellanrapport
15.9.2020 Lägesrapportering
Gun Oker-Blom: Den svenskspråkiga utbildningen i Finland: särdrag, utmaningar, utvecklingsbehov och förslag till åtgärder
Mellanrapport 15.9.2020
Slutrapport
15.9.2020 – 11.3.2021 Rapportering
I enlighet med regeringsprogrammet genomförs en utredning om den svenskspråkiga utbildningens särdrag, utmaningar och utvecklingsbehov och utarbetas åtgärdsförslag för att stärka jämlikheten. Utredningen omfattar hela fältet från småbarnspedagogik till högskoleutbildning.
Slutseminarium
11.3.2021 Informationsmöte
Enligt detregeringsprogrammet ska den svenskspråkiga utbildningens särdrag, utmaningar och utvecklingsbehov utredas på ett övergripande sätt och ett åtgärdsförslag utarbetas i syfte att trygga jämlikheten. Utredningen täcker utbildningsområdet från småbarnspedagogiken till högskoleutbildningen.
Seminarium och workshop
1.9.2021 – 30.9.2021 Utbildning
Seminariet om rapportens åtgärd
Projektets basuppgifter Pågår
Projektets nummer OKM063:00/2020
Ärendenummer OKM/72/592/2019 , VN/2274/2020
Projektets arrangör undervisnings- och kulturministeriet
Mandattid 1.1.2020 – 30.9.2021
Datum för tillsättande 19.12.2019
- Allmänbildande utbildning
- Högskoleutbildning och forskning
- Småbarnspedagogik
- Yrkesutbildning
- svenskspråkiga
- utbildningssystem
- yrkesinriktad utbildning
- gymnasieutbildning
- utvecklingsprogram
- rapporter
- utbildningsstadier
- svenska
- åtgärder
- grundläggande utbildning
- utbildningsområden
- småbarnsfostran
- utbildning på högskolenivå
- utbildningsutbud
- likvidatorer
- utredning
- allmänbildande undervisning
- utvecklingsverksamhet
- utbildning
Förhållande till regeringsprogrammet
Marin
Strategiset kokonaisuudet Kunnandets, bildningens och innovationernas Finland
Tavoite Utbildnings- och kunskapsnivån höjs på alla utbildningsstadier, skillnaderna i lärande minskar och den utbildningsmässiga jämlikheten ökar
Mål och resultat
1) Utgående från tillgängliga data och lägesrapporter utarbeta en utredning om den svenskspråkiga småbarnspedagogikens och utbildningens särdrag, utmaningar och utvecklingsbehov.
2) Utarbeta åtgärdförslag utifrån de utvecklingsbehov som framkommit i utredningen.
Sammandrag
Undervisnings- och kulturministeriet har i början av 2020, i enlighet med Regeringsprogrammet för statsminister Sanna Marins regering startat en utredning för att få fram en lägesbeskrivning gällande den svenskspråkiga utbildningen och småbarnspedagogiken. Projektet genomförs som en enmansutredning och undervisningsministern har tillsatt Gun Oker-Blom som utredare. Utredningen ska utmynna i en rapport som kommer att överlämnas till undervisningsministern i början av år 2021.
Utgångspunkter
För närvarande finns det ingen helhetsbild av den svenskspråkiga utbildningen. Tillgången till svenskspråkig utbildning bör täcka behoven för att garantera kvalitet och för att kunna bedöma utbildningsbehoven behövs en heltäckande lägesanalys.
Ytterligare uppgifter
Utredningen hänför sig till målen i regeringsprogrammet som handlar om att höja utbildnings- och kunskapsnivån, stärka den utbildningsmässiga jämlikheten och minska skillnaderna i lärande i Finland. För att öka jämlikheten och höja kompetensnivån är det också viktigt att få kunskap om svenskspråkiga barns, ungas och vuxnas kompetenser och utbildningsmöjligheter.
Utredaren konsulterar aktörer som på riksnivå och regional nivå är centrala med tanke på den svenskspråkiga småbarnspedagogiken, utbildningen och forskningen samt intressentgrupper som är centrala med tanke på samhället.
Vid hörandena fästs särskild uppmärksamhet vid tillgången till och mångsidigheten i den svenskspråkiga utbildningen samt vid de svenskspråkiga arbetskraftsbehoven. I utredningsarbetet granskas också tillgången till och mångsidigheten i svenskspråkiga läromedel.
Vid utarbetandet av utredningen utnyttjas inkluderande verksamhetsformer, såsom workshoppar och webbenkäter. Utredaren utnyttjar bedömningar och tidigare utredningar som gäller den svenskspråkiga utbildningen. Undervisnings- och kulturministeriet har tillsatt en referensgrupp till stöd för utredarens arbete.
Intervjuer med nyckelpersoner
18.2.2020 – 18.11.2020 Informationsmöte
Utredaren intervjuar ca 40 nyckelpersoner från alla sektorer inom utbildningen.
Dialogseminarium och workshop
28.2.2020 Informationsmöte
Hörande: Utredningens dialogseminarium och workshopi Helsingfors – 28.2.2020
Webbenkäten
13.5.2020 – 10.6.2020 Informationsmöte
Webbenkäten, som var öppen för alla intresserade från maj till juni 2020, deltog 1013 personer, bestående av aktörer från hela utbildningssektorn och från alla regioner i Svenskfinland.
Intervjuer med nyckelpersoner
18.2.2020 – 18.11.2020 Informationsmöte
Utredaren intervjuar ca 40 nyckelpersoner från alla sektorer inom utbildningen.
Dialogseminarium och workshop
28.2.2020 Informationsmöte
Hörande: Utredningens dialogseminarium och workshopi Helsingfors – 28.2.2020
Webbenkäten
13.5.2020 – 10.6.2020 Informationsmöte
Webbenkäten, som var öppen för alla intresserade från maj till juni 2020, deltog 1013 personer, bestående av aktörer från hela utbildningssektorn och från alla regioner i Svenskfinland.
Tillsättande och organisering
-
Seurantaryhmän asettamispäätös
9.11.2020 Sanna Vahtivuori-Hänninen
Ruotsinkielisen koulutuksen seurantaryhmän asettamispäätös
-
UKM Beslut om tillsättande av utredare
19.12.2019 Sanna Vahtivuori-Hänninen
UKM Beslut om tillsättande av utredare: Den svenskspråkiga utbildningens särdrag, utmaningar och utvecklingsbehov
Sekretariat
Person
Roll, Mandattid
Oker-Blom, Gun
Utredare
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Utredningsperson
1.1.2020 – 30.9.2021
Karlsson, Ulla-Jill
NEUVOTTELEVA VIRKAMIES
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Sekreterare
1.1.2020 – 30.9.2021
Mikander, Anna
Undervisningsråd
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Sekreterare
1.1.2020 – 30.9.2021
Vahtivuori-Hänninen, Sanna
Specialsakkunnig
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Sekreterare
1.1.2020 – 30.9.2021
Vahtivuori-Hänninen, Sanna
Erityisasiantuntija
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
1.1.2020 – 30.9.2021
Vahtivuori-Hänninen, Sanna
Erityisasiantuntija
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Ansvarig person
1.1.2020 – 30.9.2021
Referensgrupp
Person
Roll, Mandattid
Forsskåhl, Mona
direktör
Arcada
Roll: Ordförande
1.1.2020 – 28.2.2021
Oker-Blom, Gun
selvityshenkilö
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Utredningsperson
1.1.2020 – 28.2.2021
Oker-Blom, Gun
selvityshenkilö
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Sakkunnig
1.1.2020 – 28.2.2021
Backlund-Kärjenmäki, Elisabeth
Rektor
Vasa övningsskola, Åbo Akademi
Roll: Medlem
1.1.2020 – 28.2.2021
Damlin, Inger
Förbundsordförande
Finlands svenska lärarförbund
Roll: Medlem
1.1.2020 – 28.2.2021
Gripenberg, Max
direktör
Optima
Roll: Medlem
1.1.2020 – 28.2.2021
Hemström, Evald
Ämneslärare
Lagstads skola, Esbo
Roll: Medlem
1.1.2020 – 28.2.2021
Holm, Gunilla
professor
Helsigfors Universitet
Roll: Medlem
1.1.2020 – 28.2.2021
Kalland, Mirjam
professor
Helsinfors Universitet
Roll: Medlem
1.1.2020 – 28.2.2021
Lindberg, Minna
erityisasiantuntija
Kuntaliitto
Roll: Medlem
1.1.2020 – 28.2.2021
Mikkola, Armi
Sakkunnig
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Medlem
1.1.2020 – 28.2.2021
Nordin, Henrika
Verksamhetsledare
Bildningsalliansen rf
Roll: Medlem
1.1.2020 – 28.2.2021
Pärnänen, Marianne
Rektor
Katedralskolan i Åbo
Roll: Medlem
1.1.2020 – 28.2.2021
Sahlström, Fritjof
Dekan
Åbo Akademi
Roll: Medlem
1.1.2020 – 28.2.2021
Sundqvist, Rolf
Bildningsdirektör
Pedersöre kommun
Roll: Medlem
1.1.2020 – 28.2.2021
Tirronen, Jenni
Chefen för svenskspråkig småbarnspedagogik
Helsingfors
Roll: Medlem
1.1.2020 – 28.2.2021
Torsell, Kurt
Direktör
Utbildningsstyrelsen
Roll: Medlem
1.1.2020 – 28.2.2021
Wegelius, Alexandra
Förbundsordförande
Finlands svenska skolungdomsförbund
Roll: Medlem
1.1.2020 – 28.2.2021
Permanenta sakkunniga
Person
Roll, Mandattid
Lindroos, Minka
assistentti
Utbildningsstyrelsen
Roll: Sekreterare
1.1.2020 – 30.9.2021