Åtgärdsprogram för att stärka de grundläggande färdigheterna hos elever som flyttat till Finland
OKM023:00/2022 Projekt
I enlighet med skrivelserna i regeringsprogrammet inleds ett åtgärdsprogram för att stödja inlärnings- och skolgångsfärdigheterna hos sådana elever inom den grundläggande utbildningen som flyttat till Finland. Programmet genomförs under åren 2022–2026 och riktas särskilt till elever i årskurs 7–9.
Projektets basuppgifter Pågår
Projektets nummer OKM023:00/2022
Ärendenummer VN/14390/2022
Projektets arrangör undervisnings- och kulturministeriet
Mandattid 11.5.2022 – 3.6.2026
Datum för tillsättande
Förhållande till regeringsprogrammet
Marin
Strategiset kokonaisuudet Kunnandets, bildningens och innovationernas Finland
Tavoite Utbildnings- och kunskapsnivån höjs på alla utbildningsstadier, skillnaderna i lärande minskar och den utbildningsmässiga jämlikheten ökar
Metod Det utarbetas ett utvecklingsprogram för kvaliteten och jämlikheten inom den grundläggande utbildningen
Kontaktperson
Anssi Pirttijärvi, Erityisasiantuntija
tel. +358 295 330 029
[email protected]
Mål och resultat
Målet för det nya riktade åtgärdsprogrammet är att hitta konkreta lösningar för att stödja nyanlända elevers inlärning och stärka de grundläggande färdigheterna och språkkunskaperna hos elever med ett främmande språk som modersmål så att alla unga har förutsättningar för fortsatta studier.
Utgångspunkter
Elevernas språkligkunskaper och skolgångsfärdigheter varierar. En särskild utmaning är elever i årskurs 7–9 vars skolgångstid i Finland är endast 1–4 år. Bland dessa finns i allt högre grad också elever som utsatts för traumatiska erfarenheter i sitt ursprungsland. Förutom språkkunskaper behöver elever med kort skolgångstid i Finland mer stöd i skolgångs- och studiefärdigheterna samt i de grundläggande färdigheterna. I enlighet med skrivelserna i regeringsprogrammet inleds ett åtgärdsprogram för att stödja inlärnings- och skolgångsfärdigheterna hos sådana elever inom den grundläggande utbildningen som flyttat till Finland.
Elevernas språkligkunskaper och skolgångsfärdigheter varierar. En särskild utmaning är elever i årskurs 7–9 vars skolgångstid i Finland är endast 1–4 år. Bland dessa finns i allt högre grad också elever som utsatts för traumatiska erfarenheter i sitt ursprungsland. Förutom språkkunskaper behöver elever med kort skolgångstid i Finland mer stöd i skolgångs- och studiefärdigheterna samt i de grundläggande färdigheterna.
Arbetsgrupp
Person
Roll, Mandattid
Pirttijärvi, Anssi
Erityisasiantuntija
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
4.9.2024 – 3.6.2026
Pirttijärvi, Anssi
Erityisasiantuntija
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Ansvarig person
4.9.2024 – 3.6.2026
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Mikander, Anna
Opetusneuvos
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Ansvarig person
11.5.2022 – 3.9.2024
Mikander, Anna
Opetusneuvos
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
11.5.2022 – 3.9.2024
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt