Hoppa till innehåll

Utredningen om funktionen hos de särskilda utbildningsuppgifterna inom gymnasieutbildningen är klar

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 12.9.2024 14.01
Pressmeddelande

Owal Group har utrett hur väl de särskilda utbildningsuppgifterna och riksomfattande utvecklingsuppgifterna inom gymnasieutbildningen fungerar och vilka effekter de har när det gäller att fördjupa kunnandet och skapa mångsidigare studiemöjligheter. Utredningen publicerades torsdagen den 12 september.

Resultaten av utredningen är mycket positiva. Till sina grundläggande uppgifter har de gymnasier som beviljats en särskild utbildningsuppgift bidragit till att stärka den nationella kompetensreserven inom sina fokusområden och framgångsrikt främjat särskild kompetens. Fördelarna sträcker sig också till dem som studerar vid gymnasiernas allmänna linjer.

Den regionala täckningen av de särskilda utbildningsuppgifterna är både ur ett geografiskt perspektiv och enligt utbildningsuppgift i allmänhet tillräckligt god. När det gäller funktionen hos de riksomfattande utvecklingsuppgifterna och kännedomen om dem har man däremot lyckats i varierande grad. 

Inom en särskild utbildningsuppgift inom gymnasieutbildningen betonas starkt ett eller flera läroämnen eller studiehelheter. En särskild utbildningsuppgift kan också handla om att avlägga en internationell examen som till sin nivå motsvarar studentexamen. En särskild utbildningsuppgift kan även innefatta en skyldighet att handha riksomfattande utvecklingsuppgifter som gäller undervisningen i fråga. Det finns drygt 70 särskilda utbildningsuppgifter, inom vilka det ingår 11 riksomfattande utvecklingsuppgifter. Undervisnings- och kulturministeriet beslutar om tillstånd att ordna undervisning enligt en särskild utbildningsuppgift. 

Omfattande utredning

I den omfattande utredningen om gymnasieutbildningens särskilda utbildningsuppgifter och de riksomfattande utvecklingsuppgifter som ingår i dem granskades hur målen för dessa uppgifter har uppnåtts, vilket mervärde undervisningen enligt dem ger och vilken regional täckning de har. Varje tema granskades utifrån perspektivet hos studerandena, undervisnings- och handledningspersonalen samt utbildningsanordnarna vid gymnasier med en särskild utbildningsuppgift. Materialet kompletterades också med en enkät till andra gymnasier. Enkäten besvarades av 7 587 studerande från gymnasier med en särskild utbildningsuppgift, 808 företrädare för undervisnings- och handledningspersonalen och 65 utbildningsanordnare. Från de övriga gymnasierna kom det in 130 svar. Det genomfördes dessutom 20 bakgrundsintervjuer (38 personer), 4 kompletterande intervjuer (8 personer) och 5 gymnasiebesök (14 företrädare för personalen). Utredningsmaterial samlades in från sammanlagt 8 650 personer.

Enligt resultaten kan de studerande överväga dubbla karriärer inom just de områden som det är önskvärt. Dessutom erbjuds de studerande många olika möjligheter att påverka såväl undervisningen som frågor som gäller dem själva. 

Det mervärde undervisningen ger består av flexibilitet och möjligheten att både kvantitativt och kvalitativt fördjupa sig i studier enligt den särskilda utbildningsuppgiften. Undervisningen stärker, oberoende av särskild utbildningsuppgift, de studerandes färdigheter för fortsatta studier och för olika karriärvägar. De gymnasier som fått en särskild utbildningsuppgift utför ett sådant utvecklingsarbete inom sitt specialområde och i sina egna nätverk som upplevs som värdefullt. 

I fortsättningen lönar det sig att fästa uppmärksamhet vid informationen och kommunikationen samt nätverkandet mellan läroanstalterna när det gäller verksamheten och innehållet i de riksomfattande utvecklingsuppgifterna.

Mer information: 

Utredning (Owal Group)
 

Allmänbildande utbildning Utbildning