Undervisnings- och kulturministeriet utlyser statens specialunderstöd, vars syfte är att utveckla småbarnspedagogiken som ordnas på sjukhus och samarbetet mellan kommunerna och sjukhusen för att ordna småbarnspedagogik på ett mera omfattande sätt än för närvarande. Syftet med specialunderstödet är också att främja nätverkandet mellan instanser som ordnar småbarnspedagogik på sjukhus samt en regional och nationell samordning av verksamheten.
För genomförande av den nationella samordningen kan specialunderstöd beviljas en kommun med ett sjukhus där småbarnspedagogik ordnas eller en sammanslutning som utgörs av flera kommuner. I det senare fallet kommer kommunerna överens om vilken kommun som ansvarar för ledningen och som beviljas specialunderstödet samt kommer sinsemellan överens om fördelningen av specialunderstödet.
Syftet med främjandet av den nationella samordningen är att utveckla fungerande strukturer och effektiva verksamhetssätt för ordnande av småbarnspedagogik på sjukhus samt kompetensdelning. Målet är att stärka anordnandet av småbarnspedagogik i alla sjukvårdsdistrikt. Den nationella samordningen skulle främja ett enhetligt och högkvalitativt genomförande av småbarnspedagogik som ordnas på sjukhus. Samordningen skulle göra det möjligt att stödja samarbete och nätverksarbete mellan olika aktörer inom anordnandet av småbarnspedagogik på sjukhus och sektorsövergripande aktörer.
Samordningen skulle göra det möjligt att stödja samarbete och nätverksarbete mellan olika aktörer inom anordnandet av småbarnspedagogisk undervisning på sjukhus och sektorsövergripande aktörer.
I syfte att genomföra samordningen bör man med hjälp av understödet först utreda nuläget inom den småbarnspedagogik som ordnas på sjukhus samt utvecklingsbehoven på regional och nationell nivå.
Syftet med specialunderstödet är att främja möjligheten för barn som behöver sjukhusvård att få småbarnspedagogik både under sjukhusvistelsen och under övergångsperioden, när det av hälsoskäl ännu inte är möjligt för barnet att efter sin hemkomst delta i småbarnspedagogik.
Syftet med specialunderstödet är också att stärka samarbetet mellan kommunerna och sjukhusen när det gäller ordnandet av småbarnspedagogik samt smidiga rutiner både för att genomföra småbarnspedagogik på sjukhus och för kontinuiteten från småbarnspedagogiken till förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen.
Specialunderstödet har följande mål:
- Utredning av nuläget och utvecklingsbehoven inom småbarnspedagogik som ordnas på sjukhus.
- Utveckling och främjande av samarbetet mellan kommuner och sjukhus för att ordna småbarnspedagogik för barn som behöver sjukhusvård.
- Utveckling och främjande av den regionala och nationella samordningen mellan dem som ordnar småbarnspedagogik på sjukhus.
- Främjande av nätverkande mellan instanser som ordnar småbarnspedagogik på sjukhus.
- Utveckling av kontinuiteten för småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning som ordnas på sjukhus.
- Främjande av småbarnspedagogik som ordnas på sjukhus.
Statens specialunderstöd får användas för följande:
- Anställning av en utredare för att genomföra en utredning om nuläget inom småbarnspedagogik som ordnas på sjukhus och rapportera resultaten av utredningen.
- Omkostnader för den styrgrupp som eventuellt tillsatts till stöd för utredningen.
- Anställning av en regional eller nationell samordnare. Samordnaren har till uppgift att planera och samordna verksamheten inom småbarnspedagogik som ordnas på olika sjukhus, främja samarbetet mellan olika aktörer, bilda nätverk med olika aktörer och lägga fram utvecklingsförslag för småbarnspedagogik som ordnas på sjukhus. Samordnaren kan också utreda läget inom småbarnspedagogik som ordnas på sjukhus. Understödstagaren beslutar om samordnarens behörighet.
- Anställning av personal för småbarnspedagogik som ordnas på sjukhus. Den personal som anställs ska ha den behörighet som föreskrivs för lärare inom småbarnspedagogik i 26 § eller för speciallärare inom småbarnspedagogik i 30 § i lagen om småbarnspedagogik (540/2018).
- Anordnande av regionala eller nationella möten och nätverksmöten.
- Att producera stödmaterial.
Bakgrund
Lagen om småbarnspedagogik (540/2018) reglerar inte den småbarnspedagogik som ordnas på sjukhus och därför grundar sig genomförandet av den på praxis som utarbetats av sjukhus, sjukvårdsdistrikt och kommuner. På sjukhus ordnas småbarnspedagogik på olika sätt och personalens titlar och arbetsbeskrivningar varierar från sjukhus till sjukhus.
Småbarnspedagogik ordnas inte nödvändigtvis på alla sjukhus. Det finns ingen heltäckande lägesbild av småbarnspedagogik som ordnas på sjukhus. Med uppgifter inom småbarnspedagogik arbetar lärare inom småbarnspedagogik, speciallärare inom småbarnspedagogik och barnskötare samt till exempel hobbyhandledare från församlingar och barnledare.
Enligt lagen om småbarnspedagogik har varje barn rätt till småbarnspedagogik och vid planering, anordnande och tillhandahållande av samt beslutsfattande om småbarnspedagogik ska man i första hand se till barnets bästa. Verksamheten styrs av Grunderna för planen för småbarnspedagogik som uppgjorts av Utbildningsstyrelsen och som tillämpas även vid anordnandet av småbarnspedagogik för barn i sjukhusvård.