Regionernas välfärd är på ett hållbart sätt baserad på regionens egna styrkor och den positiva utveckling som uppstår som av dem. Genom att stödja regionens egna starka sidor möjliggörs även smart specialisering och uppkomsten av närings-, utbildnings- och forskningsekosystem som är baserade på en hög förädlingsgrad, en självförsörjningsgrad och stöder den gröna omställningen.
Ministerarbetsgruppen för beredskap tillsatte en statssekreterararbetsgrupp med uppgift att utreda hur Rysslands invasion av Ukraina har påverkat ekonomin i östra Finland och vilka åtgärder som behövs för att stärka regionens livskraft. Enligt arbetsgruppens rapport är till exempel skogsindustrin, bioekonomi och cirkulär ekonomi, turism, logistik, dataekonomi, maskin- och energiteknologi, livsmedelsbranschen och välfärdsteknik sådana branscher som är viktiga för att främja tillväxt i östra Finland. Den gröna omställningen påskyndar FoUI-verksamhet, tillämpad forskning och nya öppningar inom nästan alla branscher.
I rapporten betonas dessutom att man genom ett ökat antal studieplatser, samarbete med företagen samt genom olika metoder för att locka utländska studerande och arbetstagare kan skapa förutsättningar för att livskraften ska växa på lång sikt.
Avsikten med ansökan om statsunderstöd är att stärka livskraften i landskapen Södra Karelen, Norra Karelen, Kymmenedalen, Södra Savolax, Norra Savolax och Kajanaland. Understöd kan sökas för två olika ändamål.
1. Nya nybörjarplatser
Yrkeshögskolorna kan föreslå nya nybörjarplatser i den utbildning som inleds 2023 och leder till yrkeshögskoleexamen och högre yrkeshögskoleexamen, inklusive program på andra språk. Universiteten kan föreslå nya nybörjarplatser inom utbildning som leder till lägre och högre högskoleexamen samt vetenskapliga utbildningar och konstutbildningar som leder till doktorsexamen.
Understödet till nya nybörjarplatser beviljas på kalkylmässiga grunder. Understödet är 6 000 euro per studerande under examens omfattning. Högskolorna kan lägga fram förslag som gäller utbildning för vilka de har ett gällande utbildningsansvar 2023. Framställningarna görs på utbildningsområdesnivå och enligt utbildnings/examensbenämning.
Om en högskolas förslag gäller flera utbildningar, ska högskolan ställa förslagen i prioritetsordning.
Med utbildningsområdesnivå avses i detta sammanhang högskolornas styrningsområde 1) det pedagogiska området 2) konst- och kulturområdet 3) det humanistiska området 4) de samhällsvetenskapliga områdena 5) affärsekonomi, förvaltning och juridik 6) de naturvetenskapliga områdena 7) informationsbehandling och datakommunikation 8) det tekniska området 9) lant- och skogsbruk 10) medicin 11) hälso- och välfärdssektorn 12) servicebranschen.
2. Stärkande av forskningens infrastruktur
Understödet riktas till byggande och uppdatering av forskningsinfrastrukturer samt har koppling till regionens starka sidor och ökad livskraft. Högskolan ska förbinda sig till att upprätthålla forskningsinfrastrukturen efter investeringarna. Det är möjligt att lämna in gemensamma ansökningar med andra högskolor och forskningsaktörer.
De strategiska utvecklingsområdena i Finlands Akademis strategi för forskningsinfrastruktur: ansvar och hållbar utveckling, långsiktighet och dynamik, ägarskap och kunnande, digitalisering och data, öppenhet och samarbete samt bred och mångsidig genomslagskraft bör beaktas i ansökan.
En högskola kan upprätta endast en ansökan om forskningsinfrastrukturer. Ansökningarnas storlek kan variera mellan 200 000 och 1 000 000 euro