Åtgärdsprogram främjar utbildningsmässig jämställdhet
Undervisnings- och kulturministeriets arbetsgrupp överräckte sitt förslag till åtgärdsprogram för utbildningsmässig jämlikhet till undervisningsminister Jukka Gustafsson måndagen 3.12. Utvecklingsplanen för utbildning och forskning har som mål att fram till 2020 halvera skillnader i deltagande i utbildning och avläggande av examen som beror på olika bakgrund hos barn, unga och vuxna.
Forskningsresultaten visar att finländska barns och ungas kunskapsnivå under det senaste årtiondet har försämrats. Att helhetsnivån har försämrats ser ut att bero på att de sämstas nivå har sjunkit.
Nationella och internationella utvärderingar av inlärningsresultat har visat att skillnaderna mellan olika gruppers inlärningsresultat har blivit större. Inlärningsresultaten uppvisar skillnader såväl mellan könen som mellan barn med olika socioekonomisk bakgrund. Trots att finländska barn internationellt sett är jämlika i sina inlärningsresultat finns det tecken som visar att utvecklingen pekar nedåt.
Skillnaderna mellan skolor i fråga om inlärningsresultat växer och denna tillväxt påskyndas av skolornas differentiering i fråga om såväl undervisningsinnehåll som elevstruktur. Enligt undersökningarna påverkar föräldrarnas socioekonomiska ställning och utbildning ungas utbildningsstigar. Familjens välstånd påverkar ungas studier. Unga invandrare studerar inte i lika hög grad somsina övriga jämnåriga.
Arbetsgruppen föreslår 35 åtgärder för att främja den utbildningsmässiga jämställdheten på alla utbildningsstadier, från småbarnsfostran till vuxenutbildning. Man föreslår at den grundläggande utbildningens finansiering utvecklas så att skillnaderna mellan skolorna i fråga om inlärningsresultat blir mindre. Man fäster uppmärksamhet vid övergången från grundläggande utbildning till andra stadiet och högskolornas urval.
Enligt arbetsgruppen är det bästa sättet att avlägsna den påverkan som social eller annan bakgrund har på inlärningen att garantera att alla har likvärdig tillgång till utbildning på andra stadiet.
Genom åtgärdsprogrammet tar man i ett tidigt skede tag i hur skillnader uppstår bland elever. Man föreslår att skillnader mellan skolorna minskas genom att allokera extra resurser till skolor i mer utmanande miljöer. Förutom att utveckla den grundläggande utbildningens finansiering föreslår man att det i lagen om grundläggande utbildning tillförs en paragraf om främjande av utbildningsmässig jämställdhet.
Arbetsgruppen föreslår stödåtgärder för övergången mellan den grundläggande utbildningen och andra stadiet. Servicen på andra stadiet borde förstärkas och samarbetet fördjupas mellan yrkesutbildningen och gymnasiet, dock så att deras särdrag och natur bevaras. Man föreslår att yrkesutbildningens finansiering och styrning utvecklas så att alterneringen mellan utbildning i läroanstaltsform och utbildning i läroavtalsform blir mer flexibel för den enskilda eleven.
Högskolornas elevurval utvecklas. Arbetsgruppen föreslår bl.a. en övergång till två urval och två nybörjargrupper per år inom vissa utbildningsområden.
Man tar itu med praxis som är bunden till kön på alla utbildningsområden. Arbetsgruppen föreslår att man gör upp ett program för att minska föreställningar som delar upp yrkesgrupper enligt kön i samarbete mellan utbildningsförvaltningen, arbets- och näringsförvaltningen, arbetslivets organisationer samt läroanstalter och högskolor.
Undervisningsminister Jukka Gustafsson tackade arbetsgruppen för ett förtjänstfullt arbete och för att modigt komma med nya förslag för att komma åt svåra problem.
- Många förslag är långsiktiga och lyfter modigt fram nya sätt att möta den utbildningsmässiga jämlikhetens utmaningar. Jag tror att vid sidan av de förslag som arbetsgruppen kommer med kommer det att dyka upp också andra sätt på vilka man kan nå de mål som regeringen satt ut för detta åtgärdsprogram. Nu väntar vi på remissrundans resultat och inleder regeringens interna diskussioner om de åtgärder som tjänstemannagruppen föreslår, sade minister Gustafsson.
Enligt utvecklingsplanen för utbildning och forskning har en arbetsgrupp vid undervisnings- och kulturministeriet berett ett förslag till statsrådets strategi för främjande av utbildningsmässig jämställdhet. Arbetsgruppens förslag skickas ut på en omfattande remissrunda. Utlåtanden skall vara inlämnade senast 31.12.2012.
Promemorian samt ett svenskspråkigt sammandrag
Ytterligare information:
- konsultativa tjänstemannen Ville Heinonen, tfn 0295 3 30105
- specialmedarbetare Aleksi Kalenius, tfn 040 125 1032