Studerandenas behov av handledning och stöd framkom vid virtuella tankesmedjor om yrkesutbildning och gymnasieutbildning
De studerandes behov av handledning, undervisning och stöd framkom tydligt i resultaten av två tankesmedjor om gymnasieutbildning och yrkesutbildning som genomfördes på webben. Enligt resultaten är det viktigt att stödet ges i rätt tid och är förutsägbart.
Vid tankesmedjorna som ordnades i september-oktober hade utbildningsanordnarna, personalen, de studerande och olika berörda grupper möjlighet att ta ställning till föresatserna i regeringsprogrammet och genomförandet av dem. Det kom in 1 074 svar på den tankesmedja som gällde yrkesutbildning och 385 svar på den som gällde gymnasieutbildning.
Gymnasieelevernas välbefinnande och ork bör stärkas vid alla läroanstalter, även om huvudansvaret för studerandevården ligger hos välfärdsområdena. Enligt respondenterna kräver handledningen och stödet i studierna resurser, det vill säga att personalen har tid. Dessutom lyfte respondenterna fram betydelsen av förebyggande stöd och gruppstorlekar vid genomförandet av föresatserna i regeringsprogrammet. Betydelsen och vikten av läroanstaltens verksamhetskultur och den kunskapsbaserade ledningen betonades också.
I tankesmedjan om gymnasieutbildning tog de som svarade även ställning till regeringsprogrammets föresatser om studentexamen på engelska, gymnasiediplom, gymnasier med en särskild utbildningsuppgift och finansieringsmodellen.
I fråga om yrkesutbildning gav deltagarna sitt stöd till målet i regeringsprogrammet om att trygga en tillräcklig mängd närundervisning. Tillräcklig närundervisning har samband med undervisningens kvalitet och hjälper den studerande att bli en del av sin studiegemenskap.
Utöver frågor som gäller undervisning och lärande hade respondenterna möjlighet att ta ställning till bland annat finansieringsmodellen för yrkesutbildning, samarbetet med arbetslivet och utvidgningen av den engelskspråkiga utbildningen.
Undervisnings- och kulturministeriet har tillsatt arbetsgrupper som består av tjänstemän vid ministeriet, Utbildningsstyrelsen och Studentexamensnämnden samt uppföljningsgrupper som består av viktiga intressegrupper för genomförandet av riktlinjerna i regeringsprogrammet. Arbetet inleddes i oktober och fortsätter till hösten 2024, då avsikten är att lämna de regeringspropositioner som behövs för lagändringarna till riksdagen.
Dessutom ville ministeriet involvera aktörerna på utbildningsfältet i stor utsträckning och höra deras synpunkter på de utvecklingsobjekt som lyfts fram i regeringsprogrammet. Detta lyckades man väl med tack vare det aktiva deltagandet i de virtuella tankesmedjorna. Resultaten erbjuder ett omfattande material som kommer att användas vid beredningen av regeringspropositionerna.
Mer information: Petri Lempinen, överdirektör, tfn 02953 30180
Resultaten från den virtuella tankesmedjan om gymnasieutbildning (på finska, pdf)
Resultaten från den virtuella tankesmedjan om yrkesutbildning (på finska, pdf)