Hyppää sisältöön

Opiskelijoiden ohjauksen ja tuen tarve nousivat esiin ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen verkkoaivoriihissä

opetus- ja kulttuuriministeriö
Julkaisuajankohta 3.11.2023 11.02
Uutinen

Opiskelijoiden ohjauksen, opetuksen ja tuen tarpeet nousivat selkeästi esiin lukiokoulutusta ja ammatillista koulutusta koskevien verkkoaivoriihien tuloksissa. Avainasemaan nousee tuen oikea-aikaisuus ja ennakoitavuus.

Syys-lokakuussa järjestetyissä verkkoaivoriihissä koulutuksen järjestäjillä, henkilöstöllä, opiskelijoilla ja sidosryhmillä oli mahdollisuus ottaa kantaa hallitusohjelman kirjauksiin ja niiden toimeenpanoon.  Ammatillisen koulutuksen verkkoaivoriiheen osallistuttiin 1074 kertaa ja lukiokoulutuksen aivoriiheen 385 kertaa.

Lukiolaisten hyvinvointia ja jaksamista tulee vahvistaa kaikissa oppilaitoksissa, vaikka opiskelijahuollon päävastuu onkin hyvinvointialueilla. Vastaajien näkemyksen mukaan opintojen ohjaus ja tuki tarvitsevat resurssia eli henkilöstön aikaa. Lisäksi vastaajat toivat esiin ennalta ehkäisevän tuen ja ryhmäkokojen merkityksen hallitusohjelman kirjausten toimeenpanossa. Myös oppilaitoksen toimintakulttuurin ja tiedolla johtamisen merkitystä ja tärkeyttä korostettiin.

Lukiokoulutuksen verkkoaivoriihessä vastaavat ottivat kantaa myös englanninkielistä ylioppilastutkintoa, lukiodiplomeja, erityisen koulutustehtävän lukioita ja rahoitusmallia koskeviin hallitusohjelmakirjauksiin.

Ammatillisen koulutusta koskevista hallitusohjelman kirjauksista pyrkimys turvata riittävää lähiopetukseen määrää sai osallistujilta tukea. Riittävällä lähiopetuksella on kytkös opetukseen laatuun ja se auttaa opiskelijaa kiinnittymään opiskeluyhteisöönsä. 

Opetuksen ja oppimisen kysymysten lisäksi vastaajilla oli mahdollisuus ottaa kantaa ammatillisen koulutuksen rahoitusmallin, työelämäyhteistyön ja mm. englanninkielisen koulutuksen laajentamiseen.

Opetus- ja kulttuuriministeriö on asettanut ministeriön, Opetushallituksen ja Ylioppilastutkintolautakunnan virkamiestä koostuvat työryhmät ja keskeisistä sidosryhmistä muodostuvat seurantaryhmät hallitusohjelman linjausten toimeenpanoa varten. Työ käynnistyi lokakuussa ja jatkuu syksyyn 2024, jolloin tarvittavat hallituksen esitykset säädösten muutoksista on tarkoitus antaa eduskunnalle. 

Lisäksi ministeriö halusi osallistaa koulutuksen kentän toimijoita laajasti ja kuulla heidän näkemyksiään hallitusohjelmassa esiin nostetuista kehittämiskohteista. Tämä onnistui hyvin, kun verkkoaivoriihiin osallistututtiin aktiivisesti. Tulokset tarjoavat laajan aineiston, jota hyödynnetään hallituksen esitysten valmistelussa.  

Lisätietoja: ylijohtaja Petri Lempinen, puh. 02953 30180

Lukiokoulutuksen verkkoaivoriihen tuloksia (pdf)
Ammatillisen koulutuksen verkkoaivoriihen tuloksia (pdf)
 

Ammatillinen koulutus Koulutus Yleissivistävä koulutus