Understöden beviljas efter prövning. I bedömningen beaktas projektets ändamålsenlighet i relation till utlysningens mål, hur realistisk verksamhets- och ekonomiplanen är samt projektets kvalitet och omfattning.
1. Ansökningsspecifika grunder för beviljande
Stortävlingar och evenemang inom idrott utifrån fyra olika helheter på basis av deras
- evenemangsform,
- storlek,
- internationella och nationella betydelse samt
- ekonomiska effekter
Understödet för stora motions- och idrottsevenemang består av tre delområden. Stödformerna är
- stöd för att ansöka om ett evenemang
- understöd för förberedelseutgifter för evenemang,
- stöd för att genomföra ett evenemang, varvid ett eventuellt underskott kan täckas.
Av ansökan ska det framgå till vilket av dessa delområden understödet riktas.
Understöd som söks för ansökan om evenemang kan täcka kostnader för beredningen av ansökningshandlingarna och marknadsföringen av evenemang. Understödet kan inte täcka ett internationellt grenförbunds avgifter för ansökan eller ordnande av evenemang (licensing fee).
Om understödet söks för förberedelserna för evenemanget ska utgifterna för förberedelserna och för genomförandet tydligt skiljas åt tidsmässigt i projektets budget och bokföring.
Understödet för evenemang vars totala kostnader överstiger 1 miljon euro är i regel avsett för att stödja förberedelserna inför evenemanget eller stortävlingen. Arrangören ansvarar i regel själv för genomförandet av själva evenemanget inklusive framgångarna eller riskerna.
I fråga om mindre evenemang eller tävlingar kan understöd beviljas också för själva genomförandet av dem så att ett eventuellt underskott kan täckas med understödet.
I bedömningen av ansökningarna och i den inbördes jämförelsen av dem utgår man från en helhetsbedömning där man beaktar följande:
- evenemangen representerar internationellt toppevenemangen inom grenen i fråga och finns i det internationella grenförbundets officiella tävlingskalender,
- arrangören som ansöker om understöd har i det skedet som ansökan lämnas in en bedömning av evenemangets planerade samhälleliga och ekonomiska effekt samt ett förslag till hur man ska utvärdera evenemangets genomslag under evenemangets gång och efter det,
- evenemanget har fastställt de viktigaste åtgärderna i fråga om miljöansvaret
- evenemangen erbjuder finländska idrottare möjligheter till framgång
- evenemangen ökar mediernas, åskådarnas och företagens intresse för grenen och idrotten i fråga
- evenemangen för med sig internationella lag, medier, turister och högnivågäster till Finland,
- tävlingsarrangören har också tidigare visat sin beredskap att ordna evenemang på ett lyckat sätt
- Om stöd söks för flera tävlingar som arrangeras samma år (tävlingar i VM, i VM-serier, i EM, världscup-tävlingar eller tävlingar på motsvarande nivå), ska grenförbundet sätta tävlingarna i prioritetsordning när det gäller understödet.
Vid prioriteringen av evenemangen beaktas också hur ofta grenen har möjlighet att arrangera stortävlingar. I sådana situationer betonas EM- och VM-tävlingar som ordnas mer sällan i Finland samt i synnerhet stortävlingar för unga.
I fråga om andra tävlingar än VM- och EM-tävlingar i idrott bedöms evenemangets betydelse med tanke på utvecklingen av den finländska elitidrotten eller den finländska idrottskulturen.
I fråga om tävlingar i det internationella grenförbundets tävlingskalender (till exempel världscup, VM-serie, Challenge Tour, LET, Grand Prix, Continental Tour Gold och motsvarande tävlingar) stöds endast tävlingen på högsta serienivå inom grenen i Finland. Med understödet stöds inte enskilda matcher i internationella serier. Om det under samma år ordnas flera tävlingar inom grenen i den internationella tävlingskalendern, ska grenförbundet sätta dem i prioritetsordning. Utgångspunkten är att man under tävlingsperioden kan understöda en tävling/gren. Vid prövningen av beloppet på understödet bedöms deras betydelse för den nationella utvecklingen av elitidrotten.
Undervisnings- och kulturministeriets understöd får i regel täcka högst 30 procent av de totala kostnaderna för evenemanget.
Sökanden ska till ansökan foga en redogörelse för hur evenemangets regionala, nationella och internationella verkningar kommer att utvärderas.
2. Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att stärka allas förmågor och kompetens, för att förnya samhället genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och för att trygga förutsättningarna för ett meningsfullt liv på lika villkor. Undervisnings- och kulturministeriets strategi finns på adressen.
I bedömningen och jämförelsen av ansökningarna är det därmed till fördel om verksamheten eller projektet bidrar till att främja jämlikhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i undervisnings- och kulturministeriets strategi.
3. Allmänna förutsättningar enligt statsunderstödslagen
Undervisnings- och kulturministeriet kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Ministeriet beaktar de allmänna förutsättningarna också vid prövningen av understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
- Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart.
- Beviljandet av understöd är motiverat med avseende på de mål som har ställts upp för användningen av statsunderstödet.
- Beviljandet av understöd ska anses vara nödvändigt med beaktande av annat offentligt stöd som sökanden fått samt arten och omfattningen av projektet eller verksamheten.
- Beviljandet av statsunderstöd orsakar endast obetydlig snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Om understödet hänför sig till lönekostnader kan understöd beviljas endast av synnerligen vägande skäl om understödstagaren har dömts till straff för att ha anlitat utländsk arbetskraft som saknar tillstånd (7 § 2 mom. i statsunderstödslagen).
4. Hinder för beviljande av understöd
Sökande som tidigare har beviljats understöd av ministeriet ska se till att de redovisningar för användningen av understödet som förutsätts i understödsbesluten lämnas in inom utsatt tid. Ministeriet avslår ansökan om den sökande väsentligt försummat sin skyldighet att ge ministeriet uppgifter för kontroll av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås om den inkommer i pappersform efter utsatt tid.