Understöden behovsprövas. I bedömningen av ansökningarna och i den inbördes jämförelsen av dem utgår man från en helhetsbedömning där man beaktar följande:
1. Ansökningsspecifika grunder för beviljande
Ansökan gäller kommuner och samkommuner som ordnar småbarnspedagogik. Kommunerna och samkommunerna kan inkludera privata serviceproducenter inom småbarnspedagogik i sin ansökan.
Kommunerna och samkommunerna kan lämna gemensamma ansökningar. Då är det en kommun eller samkommun som är sökande, men förberedelserna för införandet genomförs som ett samarbete mellan två eller tre kommuner och/eller samkommuner. Den kommun eller samkommun som har lämnat in ansökan och har ledningsansvaret kan föra understödet vidare till de kommuner och/eller samkommuner som anges i ansökan enligt sina avtal. Den kommun eller samkommun som har lämnat in ansökan och har ledningsansvaret ansvarar för att redovisningen lämnas till undervisnings- och kulturministeriet.
När statligt specialunderstöd beviljas beaktas hur planen i ansökningsbrevet motsvarar användningsändamålet för statligt understöd. När projektplanen utvärderas beaktas hur precis och konkret projektplanen och projektets budget är, hur genomförbar planen är samt etablerandet i planen av den bedömningsverksamhet som gynnar Valssi i projektportalen/samkommunen.
Dessutom beaktas ansökans beskrivning av den planerade tidsplanen för införandet. Det är önskvärt att tidsplanen finns med så tidigt som möjligt. Detta innebär antingen deltagande i Valssi-försöket våren 2023 och/eller det egentliga införandet hösten 2023. Under hösten 2022 fattar Nationella centret för utbildningsutvärdering beslut om de aktörer inom småbarnspedagogik som deltar i pilotprojektet. Gallringen bland de aktörer inom småbarnspedagogiken som deltar i pilotförsöket påverkar inte erhållandet av understöd.
Vid bedömningen beaktas även om endast det ena eller båda av följande användningsändamål ingår i planerna (1. Införande av Valssi och sådan teknisk beredning som införandet förutsätter, 2. Utvärderingsprocessen reformeras genom att Valssi blir en del av det kontinuerliga utvecklandet av verksamheten). Det ses som en fördel för sökanden om båda användningsändamålen ingår i en genomförbar projektplan.
Statligt specialunderstöd beviljas enskilda anordnare av småbarnspedagogik baserat på ansökan och är avsett att användas perioden 1.1.2023–30.6.2024.
Statligt specialunderstöd får användas för följande åtgärder:
1. Införandet av Valssi och teknisk beredning som krävs för införandet:
Anställning av en eller flera projektkoordinatorer som ska
- utbilda personer i att använda systemet vid utbildningar som ordnas av Nationella centret för utbildningsutvärdering
- bereda det interna utbildningsmaterialet utgående från det material som Nationella centret för utbildningsutvärdering har producerat
- planera utbildningen för den högre ledningen och/eller daghemsdirektörerna inom småbarnspedagogiken och genomföra utbildningarna för Valssi
- kontrollera, uppdatera och komplettera de bakgrundsuppgifter som är nödvändiga för Valssi i datalagret för småbarnspedagogik Varda (bland annat saknas uppgifterna om personalens arbets-e-post)
Projektkoordinatorns nödvändiga verktyg, såsom telefon och dator.
Projektkoordinatorns resekostnader för utbildningar i anslutning till införandet av Valssi.
2. Bedömningsprocessen reformeras genom att Valssi blir en del av det kontinuerliga utvecklandet av verksamheten
Anställning av en eller flera projektkoordinatorer som ska:
- utveckla bedömningsprocesserna och bereda reformer av processerna så att de bedömningar som görs genom Valssi blir en del av verksamheten
- bereda en bedömningsplan som innehåller de bedömningar som ska genomföras genom Valssi
- stärka den digitala kompetensen hos den högre ledningen, experterna och daghemsdirektörerna inom småbarnspedagogiken för att säkerställa en smidig användning av Valssi
- stärka personalens självbedömningskompetens
Projektkoordinatorns nödvändiga verktyg, såsom telefon och dator.
Obs!
Understöd kan sökas för de åtgärder som nämns i punkterna 1 och/eller 2.
Projektkoordinatorns arbetsuppgift kan vara antingen på deltid eller på heltid.
Specialunderstöd beviljas efter prövning.
Statligt specialunderstöd beviljas för högst 80 procent av de totala utgifterna, varvid självfinansieringsandelen är minst 20 procent.
Specialunderstödet beviljas inom ramen för det tillgängliga anslaget.
Statens specialunderstöd får inte användas
- för verksamhet eller objekt för vilka det redan har beviljats statligt specialunderstöd för samma tidsperiod. Med det statliga specialunderstödet får man emellertid fortsätta en motsvarande verksamhet som inletts tidigare och som genomförts med statligt specialunderstöd, förutsatt att verksamheten uppfyller ovannämnda kriterier.
- samtidigt som ett motsvarande understöd som beviljats för tidigare år,
- för verksamhet med vilken anordnaren av småbarnspedagogik ersätter redan existerande verksamhet
- för kostnader för utveckling eller underhåll av digitala system eller gränssnitt
- för lönekostnader för personalen inom social- och hälsovården/elevvården, såsom familjearbetare och familjehandledare, kuratorer, psykologer, hälsovårdare, psykiatriska sjukskötare, neuropsykiatriska instruktörer och tränare, fysioterapeuter och så vidare eller för köp av social- och hälsovårdstjänster/elevvårdstjänster, såsom kurator- eller psykologtjänster
- vikariekostnader för annan personal än den som anställts genom understödet
- kostnader för stödtjänster och abonnemang i anslutning till användning av arbetstelefoner och datorer eller kostnader för användning av internet
- förvaltningskostnader, arbetshandledning, kostnader för lokaler, anskaffning av möbler, kostnader för anskaffning av litteratur eller livsmedelskostnader.
2. Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att stärka allas förmågor och kompetens, för att förnya samhället genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och för att trygga förutsättningarna för ett meningsfullt liv på lika villkor. Undervisnings- och kulturministeriets strategi kan läsas på webbsidan.
I bedömningen och jämförelsen av ansökningarna är det därmed till fördel om verksamheten eller projektet bidrar till att främja jämlikhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i undervisnings- och kulturministeriets strategi.
3. Allmänna förutsättningar enligt statsunderstödslagen
Undervisnings- och kulturministeriet kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Ministeriet beaktar de allmänna förutsättningarna också vid prövningen av understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
• Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart.
• Beviljandet av statsunderstöd är motiverat med avseende på de mål som satts för användningen av statsunderstödet.
• Beviljandet av statsunderstöd är nödvändigt med beaktande av annat offentligt stöd som sökanden erhållit samt arten och omfattningen av projektet eller verksamheten.
• Beviljandet av statsunderstöd bedöms inte orsaka mer än ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Om understödet hänför sig till lönekostnader kan understöd beviljas endast av synnerligen vägande skäl om understödstagaren har dömts till straff för att ha anlitat utländsk arbetskraft som saknar tillstånd (7 § 2 mom. i statsunderstödslagen).
4. Hinder för beviljande av understöd
Om sökanden tidigare fått understöd av ministeriet ska sökanden se till att de utredningar om användningen av understöden som förutsatts i understödsbesluten har lämnats in inom utsatt tid. Ministeriet avslår ansökan om sökanden väsentligt har försummat sin skyldighet att lämna ministeriet uppgifter för kontroll av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås om den lämnas in i pappersform efter utsatt tid.