Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:
1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
Haku koskee kuntia ja kuntayhtymiä, jotka järjestävät varhaiskasvatusta. Kunnat ja kuntayhtymät voivat sisällyttää yksityiset varhaiskasvatuksen palveluntuottajat hakemukseensa.
Kunnat ja kuntayhtymät voivat tehdä yhteishakemuksia, jolloin yksi kunta tai kuntayhtymä toimii avustuksen hakijana, mutta käyttöönottoon valmistaudutaan kahden tai useamman kunnan ja/tai kuntayhtymän yhteistyönä. Hakemuksen toimittanut vetovastuussa oleva kunta tai kuntayhtymä siirtää avustusta eteenpäin hakemuksessa ilmoitetuille kunnille ja/tai kuntayhtymille sopimustensa mukaan. Hakemuksen toimittanut vetovastuussa oleva kunta tai kuntayhtymä vastaa selvityksen toimittamisesta opetus- ja kulttuuriministeriöön.
Valtion erityisavustuksen myöntöpäätöksissä huomioidaan, miten hakukirjeessä esitetty suunnitelma vastaa valtionavustuksen käyttötarkoitusta. Hankesuunnitelmaa arvioitaessa kiinnitetään huomiota hankesuunnitelman ja hankkeen talousarvion täsmällisyyteen ja konkreettisuuteen, suunnitelman toteuttamiskelpoisuuteen sekä Valssia hyödyntävän arviointitoiminnan vakiinnuttamisen suunnitelmaan hankekunnassa/kuntayhtymässä.
Lisäksi huomioidaan hakemuksessa kuvattu käyttöönoton suunniteltu aikataulu, jonka toivotaan olevan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tämä tarkoittaa joko osallistumista Valssin pilotointiin keväällä 2023 ja/tai varsinaiseen käyttöönottoon syksyllä 2023. Karvi tekee päätöksen pilotointiin osallistuvista varhaiskasvatustoimijoista syksyllä 2022. Karsiutuminen pilotointiin osallistuvista varhaiskasvatustoimijoista ei vaikuta avustuksen saamiseen.
Arvioinnissa kiinnitetään myös huomiota, sisältyykö suunnitelmiin vain toinen vai molemmat seuraavista käyttökohteista (1. Valssin käyttöönotto ja käyttöönoton edellyttämä tekninen valmistelu, 2. Arviointiprosessin uudistaminen nostamalla Valssi osaksi toiminnan jatkuvaa kehittämistä). Molempien käyttötarkoitusten sisällyttäminen toteuttamiskelpoiseen hankesuunnitelmaan huomioidaan hakijan eduksi.
Valtion erityisavustus myönnetään varhaiskasvatuksen järjestäjäkohtaisesti, hakemuksen perusteella, käytettäväksi 1.1.2023-30.6.2024.
Valtion erityisavustusta voidaan käyttää seuraaviin toimiin:
1. Valssin käyttöönotto ja käyttöönoton edellyttämä tekninen valmistelu
Yhden tai useamman projektikoordinaattorin palkkaaminen:
- kouluttautumaan järjestelmän käyttöön Karvin järjestämissä koulutustilaisuuksissa
- valmistelemaan sisäistä koulutusmateriaalia Karvin tuottaman ohjemateriaalin pohjalta
- suunnittelemaan varhaiskasvatuksen ylemmän johdon ja/tai päiväkodin johtajien koulutusta ja toteuttamaan koulutukset Valssin käyttöön
- tarkastamaan, päivittämään ja täydentämään Valssin tarvitsemia taustatietoja Varhaiskasvatuksen tietovaranto Vardaan (muun muassa henkilöstön tiedoista puuttuvat työsähköpostiosoitteet)
Projektikoordinaattorin välttämättömät työvälineet kuten puhelin ja tietokone.
Projektikoordinaattorin matkakulut Valssin käyttöönottoon liittyviin koulutustilaisuuksiin.
2. Arviointiprosessin uudistaminen nostamalla Valssi osaksi toiminnan jatkuvaa kehittämistä
Yhden tai useamman projektikoordinaattorin palkkaaminen:
- kehittämään arviointiprosesseja ja valmistelemaan prosessien uudistamista sisällyttäen Valssilla toteutettavat arvioinnit osaksi toimintaa
- valmistelemaan arviointisuunnitelmaa, joka sisältää Valssilla toteutettavat arvioinnit
- vahvistamaan varhaiskasvatuksen ylemmän johdon, asiantuntijoiden ja päiväkodin johtajien digitaalista osaamista Valssin sujuvan käytön takaamiseksi
- vahvistamaan henkilöstön itsearviointiosaamista
Projektikoordinaattorin välttämättömät työvälineet kuten puhelin ja tietokone.
Huom!
Avustusta on mahdollista hakea kohdassa 1 ja/tai 2 mainittuihin toimiin.
Projektikoordinaattorin työtehtävä voi olla joko osa- tai kokoaikainen.
Erityisavustukset ovat harkinnanvaraisia.
Valtion erityisavustusta myönnetään enintään 80 % kokonaismenoista, joten omarahoitusosuus on vähintään 20 %.
Erityisavustus myönnetään käytettävissä olevan määrärahan puitteissa.
Valtion erityisavustusta ei voi käyttää
- toimintaan tai kohteeseen, johon on samalle ajankohdalle myönnetty jo valtion erityisavustusta. Valtion erityisavustuksella voidaan kuitenkin jatkaa aiemmin aloitettua, erityisavustuksella toteutettua vastaavaa toimintaa, joka täyttää yllämainitut kriteerit.
- samanaikaisesti käytettäväksi vastaavan, aikaisemmille vuosille myönnetyn avustuksen, kanssa
- toimintaan, jolla varhaiskasvatuksen järjestäjä korvaa jo olemassa olevaa toimintaa
- digitaalisten järjestelmien tai rajapintojen kehittämis- tai ylläpitokuluihin
- sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökunnan/oppilashuollon henkilökunnan palkkakustannuksiin kuten perhetyöntekijät ja -ohjaajat, kuraattorit, psykologit, terveydenhoitajat, psykiatriset sairaanhoitajat, nepsy-ohjaajat ja -valmentajat, fysioterapeutit ym. tai sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen ostoon/oppilashuollon palvelujen ostoon, kuten kuraattori- tai psykologipalveluihin
- muun kuin avustuksella palkatun varhaiskasvatushenkilöstön sijaiskuluihin
- työpuhelimien ja tietokoneiden käyttöön liittyviin tukipalvelu- ja liittymämaksuihin tai internetin käytön kuluihin
- hallintokuluihin, työnohjaukseen, tilakustannuksiin, kalustehankintoihin, kirjallisuuden hankintakustannuksiin tai elintarvikekustannuksiin.
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. OKM:n strategia on luettavissa verkkosivuilta.
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom.):
• Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
• Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
• Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
• Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä, jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä (valtionavustuslain 7 § 2 mom).
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se paperisena laadittuna saapuu määräajan jälkeen.