1. Ansökningsspecifika villkor för beviljande
Statligt specialunderstöd kan beviljas kommuner. Kommunerna kan inkludera privata tjänsteproducenter i sin ansökan. Statligt specialunderstöd beviljas efter ansökan till enskilda anordnare av småbarnspedagogik och är avsett att användas 2022–2023.
Statens specialunderstöd får användas för följande åtgärder:
1) Anställa småbarnspedagogisk personal
Syftet är primärt att anställa framför allt speciallärare och lärare inom småbarnspedagogik till barngrupper och/eller verksamhetsställen inom småbarnspedagogik för att stärka stödet och specialundervisningen (s.k. resurslärare/resursspeciallärare).
Lärare/speciallärare inom småbarnspedagogik kan också anställas för att
- minska storleken på barngrupperna och/eller inrätta gruppupplägg som tillgodoser barnens behov av stöd, inklusive integrerade grupper, smågrupper och specialgrupper
- genomföra regionala stöduppgifter (s.k. ambulerande/konsulterande lärare och/eller speciallärare)
- samordna och utveckla specialundervisningen inom kommunen/regionen (t.ex. etablering av en arbetskultur för stöd och inkludering, utarbetande av riktlinjer/principer för genomförande och utvärdering av stöd som tillhandahålls av kommunala/privata aktörer, mentor-/tutorstöd för stöd till barn, utveckling av sektorsövergripande/multiprofessionellt samarbete).
Assistenter, barnskötare och socionomer kan också anställas som tilläggsresurser för genomförande av stöd i barngrupper. I så fall är det viktigt att tilläggspersonalens insats riktas tydligt på uppgifter som hänför sig till stödet till barn.
2) Ordna småbarnspedagogisk personalutbildning som anknyter till stödet inom småbarnspedagogiken
Utbildningen kan rikta sig till en eller flera yrkesgrupper (assistenter, barnskötare, socionomer, lärare, speciallärare, föreståndare). Utbildningen ska bygga på forskning, ha tillräcklig substans- och tidsmässig omfattning och vara inriktad på kompetensutveckling hos personalen och i arbetskollektivet samt på utveckling och utvärdering av stödet i praktiken.
Utbildning kan ordnas till exempel om följande relevanta teman som hänför sig till reformen av stödet enligt lagen om småbarnspedagogiken:
- trestegsstöd inom småbarnspedagogik
- stödformer (pedagogiskt, strukturellt och vårdinriktat stöd)
- observation, planering och dokumentation av stödet
- inkludering inom småbarnspedagogik
- utvärdering av stöd och inkludering (av ett barn eller i en kommun)
- utvärdering av effekterna av stöd och inkludering
- process för administrativa beslut
- innehåll i de omarbetade grunderna för planen för småbarnspedagogik och de lokala planerna för småbarnspedagogik
- arbetsrutiner för specialundervisning och/eller speciallärare inom småbarnspedagogik
- ledning av stöd och inkludering
- samarbete mellan speciallärare och föreståndare
- samråd och samarbete med föräldrarna avseende stödet
- utarbetande av rutiner och strukturer för sektorsövergripande/multiprofessionellt samarbete
- genomförande av bedömning av stödets konsekvenser för barn
- delområden av barnets utveckling (bl.a. språklig, social, fysisk, motorisk, emotionell och kognitiv utveckling).
Utbildningens inverkan på personalens kompetens och arbetskollektivets kapacitet att tillgodose behovet av stöd till barn ska utvärderas och redovisas i samband med den övriga rapporteringen i projektet.
3) Etablera och/eller utveckla lokala och/eller regionala samarbetsstrukturer och -rutiner för stödet i samarbete med social- och hälsovården samt andra relevanta experter.
För samarbetsrutinerna ska redogöras i samband med den övriga rapporteringen om projektet.
Statligt specialunderstöd beviljas för högst 80 procent av de totala utgifterna, varvid självfinansieringsandelen är minst 20 procent.
Specialunderstödet beviljas inom ramen för det tillgängliga anslaget.
Statens specialunderstöd får inte användas
• för verksamhet eller objekt för vilka det redan har beviljats statligt specialunderstöd för samma tidsperiod. Med det statliga specialunderstödet får man emellertid fortsätta en motsvarande verksamhet som inletts tidigare och som genomförts med statligt specialunderstöd, förutsatt att verksamheten uppfyller ovannämnda kriterier.
• samtidigt som ett motsvarande understöd som beviljats för tidigare år,
• för verksamhet med vilken utbildningsanordnaren ersätter redan befintlig verksamhet.
2. Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att allas förmågor och kompetens stärks, för att samhället förnyas genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och för att förutsättningarna för ett meningsfullt liv tryggas på lika villkor. UKM:s strategi kan läsas på webbsidan.
I bedömningen och jämförelsen av ansökningarna kan det därmed räknas till fördel om verksamheten eller projekten bidrar till att främja jämställdhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i UKM:s strategi.
3. Allmänna förutsättningar enligt statsunderstödslagen
Undervisnings- och kulturministeriet kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Ministeriet beaktar de allmänna förutsättningarna också vid beslut om understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
• Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart
• Beviljandet av understöd är motiverat med avseende på de mål som har ställts upp för användningen av statsunderstöd.
• Beviljandet av statsunderstöd är nödvändigt med beaktande av annat offentligt stöd som sökanden erhållit samt arten och omfattningen av det projekt eller den verksamhet som är föremål för statsunderstödet.
• Beviljandet av statsunderstöd orsakar endast ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Om understödet är riktat till lönekostnader kan det i ovan nämnda fall beviljas endast av synnerligen vägande skäl om understödets mottagare har dömts till straff för anlitande av utländsk arbetskraft som saknar tillstånd (statsunderstödslagen 7 § 2 mom.)
4. Hinder för beviljande av understöd
Sökande som tidigare har fått understöd av ministeriet ska se till att de redovisningar för användningen av understödet som förutsätts i understödbesluten har lämnats in inom utsatt tid. Ministeriet avslår ansökan, om sökanden väsentligt har försummat sin skyldighet att lämna ministeriet uppgifter för kontroll av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås också om den lämnas in i pappersform efter utsatt tid.