Syftet med utvecklingsnätverkens verksamhet är att ta fram och genomföra undervisningsarrangemang som hänför sig till stöd för lärande och skolgång och för inkludering samt att planer hur dessa kan spridas på riksnivå.
Utgångspunkten är att varje barn och ung person får det stöd som han eller hon behöver på ett transparent sätt, systematiskt, multiprofessionellt, i rätt tid och med rätt styrka i ett så tidigt skede som möjligt.
Understödet är en del av genomförandet av programmet Utbildning för alla.
Tyngdpunkter för utvecklingsnätverkets verksamhet:
- stärkande av genomförandet av stödet med prioritering på tidigt stöd, planmässighet, transparens, rättidig tid och multiprofessionalitet
- utnyttjande och spridning av forskningsbaserade metoder och interventioner för stöd till förskoleundervisning och skolgång genom utbildning och utveckling av arbetsgemenskaperna
- utveckling av multiprofessionellt samarbete och lågtröskeltjänster i anslutning till lärande, barns och ungas utveckling och stöd för deras välbefinnande samt till elev- och studerandevården inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen
- praxis som gäller övergångsskedena mellan småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen och andra stadiet och praxis i fråga om stödets kontinuitet
- utveckling och verkställande av möjligheterna till undervisning som utnyttjar distanskontakt i situationer som beror på elevens hälsotillstånd
- främjande av kompetensen hos lokala multiprofessionella nätverk av aktörer och förtydligande av aktörernas yrkesmässiga roller i syfte att skapa pedagogiska metoder som stöder barnens tillväxt och individuella lärande i kommunerna
- skapande av fungerande kontakter till VIP-nätverket, deltagande i utvecklandet av sektorsövergripande servicestrukturer samt utnyttjande VIP-nätverkets multiprofessionella kompetens och verksamhetsmodeller i kommuner och närskolor. Webbplats
Representanter för de utbildningsanordnare som hör till utvecklingsnätverket förutsätts delta i nationella eller regionala utbildnings- eller utvecklingsdagar som riktar sig till nätverket, såsom VIP-evenemang.
Som föremål för utvecklingsverksamheten kan utvecklingsnätverket också föreslå egna verksamhetsmetoder som hänför sig till stöd för lärande och skolgång samt till utveckling av inkluderingen och motivera hur tyngdpunkten i utvecklingsarbetet lämpar sig för senare riksomfattande användning.
Regionalt genomförande av utvecklingsnätverksverksamheten
1. Det statliga specialunderstödet för utvecklingsverksamhet kan sökas för samverkan i regionala utvecklingsnätverk som består av minst fyra utbildningsanordnare.
2. Verksamheten kan också inledas som verksamhet för endast en utbildningsanordnare när antalet elever i kommunen är minst ca 20 000 elever inom den grundläggande utbildningen i årskurs 1–9.
En av de utbildningsanordnare som hör till utvecklingsnätverket har ledningsansvar. I verksamheten betonas samarbete som är multiprofessionellt och sker över gränserna mellan olika förvaltningsområden, organisationer och utbildningsnivåer, och där förutom småbarnspedagogiken och undervisningsväsendet även kommunernas social- och hälsovårdsväsende samt ungdoms- och idrottsväsendet deltar.
Det centrala samarbetet mellan de nätverk för utveckling av småbarnspedagogiken och de nätverk för utveckling av förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen som finansieras är nödvändigt med tanke på kontinuiteten.
För utvecklingsarbetet som helhet ansvarar en styrgrupp som bildas lokalt för detta ändamål. Styrgruppens sammansättning ska stöda det multiprofessionella samarbetet och samarbetet mellan olika förvaltningsområden. Utöver styrgruppen ska man för utvecklandet utse en person som styr och planerar utvecklingsverksamheten, en samordnare.