Syftet med utvecklingsnätverkens verksamhet är att ta fram och genomföra undervisningsarrangemang som hänför sig till stöd för lärande och skolgång och för inkludering samt att planer hur dessa kan spridas på riksnivå.
Utgångspunkten är att varje barn och ung person får det stöd som han eller hon behöver på ett transparent sätt, systematiskt, multiprofessionellt, i rätt tid och med rätt styrka i ett så tidigt skede som möjligt. Detta förutsätter också ett starkt samarbete mellan bildningsväsendet och social- och hälsovårdstjänsterna samt att de verksamhetsmodeller som utvecklas anpassas med tanke på utvecklingen inom programmet Framtidens social- och hälsocentral.
Målet med understödet är att producera information som en del av utvecklingsprogrammet Utbildning för alla.
Tyngdpunkter för utvecklingsnätverkets verksamhet:
- förtydligande och stärkande av strukturen och nivåerna för trestegsmodellen för stöd med utgångspunkt i tidigt stöd, planmässighet, transparens och multiprofessionalitet
- utnyttjande och spridning av forskningsbaserade metoder och interventioner för stöd till förskoleundervisning och skolgång genom utbildning och utveckling av arbetsgemenskaperna
- utveckling av multiprofessionellt samarbete och lågtröskeltjänster i anslutning till lärande, barns och ungas utveckling och stöd för deras välbefinnande samt till elev- och studerandevården inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen, särskilt med tanke på utvecklingen av samarbetet mellan bildnings- och social- och hälsovårdstjänsterna och utvecklingen av tjänster med låg tröskel.
- praxis som gäller övergångsskedena mellan småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen och andra stadiet och praxis i fråga om den utbildningsmässiga kontinuiteten.
- utveckling och verkställande av möjligheterna till undervisning som utnyttjar distansförbindelser i situationer som beror på elevens hälsotillstånd
- främjande av kompetensutvecklingen hos lokala multiprofessionella aktörsnätverk och förtydligande av aktörernas yrkesroller i syfte att ta fram pedagogiska förfaranden som stöder barnens utveckling och individuella lärande i kommunerna.
- skapande av fungerande förbindelser till VIP-nätverket, deltagande i utvecklingen av sektorsövergripande servicestrukturer samt utnyttjande av VIP-nätverkets multiprofessionella kompetens och verksamhetsmodeller i närskolor och –daghem. Se. www.vip-verkosto.fi
Representanter för de utbildningsanordnare som hör till utvecklingsnätverket förutsätts delta i nationella eller regionala utbildnings- eller utvecklingsdagar som riktar sig till nätverket, såsom VIP-evenemang.
Som föremål för utvecklingsverksamheten kan utvecklingsnätverket också föreslå egna innovationer som hänför sig till stöd för lärande och skolgång samt till utveckling av inkluderingen och motivera hur tyngdpunkten i utvecklingsarbetet lämpar sig för senare riksomfattande användning.
Regionalt genomförande av utvecklingsnätverksverksamheten
- Det statliga specialunderstödet för utvecklingsverksamhet kan sökas för samverkan i regionala utvecklingsnätverk som består av minst fyra utbildningsanordnare.
- Verksamheten kan också inledas som verksamhet för endast en utbildningsanordnare när antalet elever i kommunen är minst 20 000 elever inom den grundläggande utbildningen i årskurs 1–9.
En av de utbildningsanordnare som hör till utvecklingsnätverket har ledningsansvar. I verksamheten betonas samarbete som är multiprofessionellt och sker över gränserna mellan olika förvaltningsområden, organisationer och utbildningsnivåer, och där förutom småbarnspedagogiken och undervisningsväsendet även kommunernas social- och hälsovårdsväsende samt i mån av möjlighet ungdoms- och idrottsväsendet deltar.
För utvecklingsarbetet som helhet ansvarar en styrgrupp som bildas lokalt för detta ändamål. Styrgruppens sammansättning ska stöda det multiprofessionella samarbetet och samarbetet mellan olika förvaltningsområden. Utöver styrgruppen ska man för utvecklandet utse en person som styr och planerar utvecklingsverksamheten, en samordnare.
Som en del av verkställandet av projektet konkurrensutsätter undervisnings- och kulturministeriet senare ett projekt för utvecklande utvärdering till stöd för utbildningsanordnarnas utvecklingsnätverk. Från och med 2021 ska projektet också omfatta småbarnspedagogiken.
Utvecklingsnätverken ska i olika skeden av sitt arbete rapportera till den som genomför den utvecklande utvärderingen på det sätt och enligt de tidtabeller som överenskommits särskilt.