Skolfrånvaron har ökat inom den grundläggande utbildningen och antalet elever vars frånvaro försvårar studiernas framskridande är över 4000 i våra högstadier enligt kartläggningen Kouluakäymättömyys Suomessa (2020). När det gäller att ingripa i frånvaro är det viktigt med förebyggande verksamhet, dvs. utveckling av skolans verksamhetskultur så att det finns en större betoning på samhörighet och växelverkan samt samarbete med hemmet. Det är viktigt att ingripa i frånvaro med låg tröskel och tillräckligt intensivt för att en skadlig spiral inte ska uppstå. För närvarande har utbildningsanordnarna inget enhetligt sätt att ingripa i frånvaro, utan både tröskeln för ingripande och metoderna varierar.
Syftet med det engagerande arbetet i skolgemenskapen är att skapa en nationell modell för att förebygga och minska skolfrånvaron och stöda elevernas förankring till skolan. Syftet med verksamhetsmodellen är att stöda eleverna, hemmen och skolornas personal i förfaranden som engagerar i skolgången och skolgemenskapen samt i förfaranden som förebygger frånvaro och korrigerar effekterna av frånvaro. Modellen utvecklas i pilotprojekt och verksamhetsmodellen etableras nationellt, regionalt och lokalt.
- Syftet med pilotverksamheten är att på kommunens undervisningsväsendes nivå utveckla administrativa, strukturella och pedagogiska lösningar som möjliggör ett engagerande arbete i skolgemenskapen.
- I pilotverksamheten bör man utveckla nuvarande förfaranden och hitta nya sätt att stöda en förankring i skolgemenskapen som en del av undervisningen och den gemensamma elevhälsoverksamheten.
- Föremål för utveckling är också metoderna för identifiering av risker, uppföljning, utredning av orsakerna och tidigt ingripande i fråga om frånvaro.
- I pilotförsöken stöds dessutom pedagogiska metoder som lindrar och korrigerar effekterna av frånvaro samt riktade och intensiva metoder för att ingripa i frånvaro i samarbete med hemmen.
- Målet är också att utveckla flexibla och snabba processer för hänvisning till tjänster samt förfaranden för samordning av åtgärderna i samarbete med eleverna, hemmen och det sektorsövergripande nätverket.
Målgruppen för pilotprojekten är elever i årskurs 5–9 och skolpersonalen som arbetar med dem. Målet är att utveckla förfaranden som förankrar till skolan i synnerhet när det gäller elever som är dåligt engagerade i skolan. Utvecklingen av det engagerande arbetet i skolgemenskapen är en del av genomförandet av undervisnings- och kulturministeriets handlingsprogram mot mobbning.
Arbetet med att utveckla en riksomfattande verksamhetsmodell för engagerande arbete i skolgemenskapen leds av UKM och för arbetet inrättas en riksomfattande styrgrupp under ledning av UKM. Nationella centret för utbildningsutvärdering (Karvi) startar ett projekt för att utvärdera genomförandet och effekterna av de pilotprojekt som fått understöd. Resultaten av utvärderingen utnyttjas vid utvecklandet av den riksomfattande modellen för engagerande arbete i skolgemenskapen. De utbildningsanordnare som deltar i pilotprojekten förbinder sig att rapportera om sin verksamhet i olika skeden av arbetet på ett sätt och enligt en tidtabell som avtalas särskilt.