Koulupoissaolot ovat lisääntyneet perusopetuksessa ja sellaisia oppilaita, joiden poissaolot vaikeuttavat opintojen etenemistä on Kouluakäymättömyys Suomessa kartoituksen (2020) mukaan yläkouluissamme yli 4000. Poissaoloihin puuttumisessa keskeistä on ennaltaehkäisevä toiminta eli koulun toimintakulttuurin kehittäminen yhteisöllisempään ja vuorovaikutteisempaan suuntaan sekä yhteistyö kodin kanssa. Poissaoloihin on tärkeää puuttua matalalla kynnyksellä ja riittävän intensiivisesti, jotta haitallinen kierre ei pääse syntymään. Tällä hetkellä opetuksenjärjestäjillä ei ole yhtenäistä tapaa puuttua poissaoloihin vaan sekä puuttumisen kynnys että keinot vaihtelevat.
Sitouttavan kouluyhteisötyön tavoitteena on luoda kansallinen malli, jolla ennaltaehkäistään ja vähennetään koulupoissaoloja sekä tuetaan oppilaiden kiinnittymistä kouluun. Toimintamallin tavoitteena on tukea oppilaita, koteja sekä koulujen henkilökuntaa koulunkäyntiin ja kouluyhteisöön sitouttavissa sekä poissaolojen vaikutuksia ennaltaehkäisevissä ja niiden vaikutuksia korjaavissa käytänteissä. Mallia kehitetään pilottihankkeissa ja toimintamalli vakiinnutetaan valtakunnallisesti, alueellisesti ja paikallisesti.
- Pilottitoiminnan tarkoituksena on kehittää kunnan opetustoimen tasolla sitouttavaa kouluyhteisötyötä mahdollistavia hallinnollisia, rakenteellisia ja pedagogisia ratkaisuja.
- Pilottitoiminnassa tulee kehittää nykyisiä sekä löytää uusia kouluyhteisöön kiinnittymistä tukevia käytänteitä osana opetuksen ja yhteisöllisen opiskeluhuollon toimintaa.
- Kehittämisen kohteena ovat myös poissaolojen riskien tunnistamisen, seurannan, syiden selvittämisen ja varhaiseen puuttumisen keinot.
- Piloteissa tuetaan lisäksi poissaolojen vaikutuksia lieventäviä ja korjaavia pedagogisia toimintatapoja sekä kohdennettuja ja intensiivisiä poissaoloihin puuttumisen käytänteitä yhteistyössä kotien kanssa.
Tavoitteena on myös kehittää joustavia ja nopeita palveluihin ohjautumisen prosesseja sekä toimenpiteiden koordinaation käytänteitä yhteistyössä oppilaiden, kotien sekä monialaisen verkoston kanssa.
Pilottien kohderyhmänä on vuosiluokkien 5 – 9 oppilaat ja heidän kanssaan työskentelevä koulujen henkilökunta. Tavoitteena on kehittää kouluun kiinnittäviä käytänteitä erityisesti heikosti kouluun sitoutuneiden oppilaiden osalta. Sitouttavan kouluyhteisötyön kehittäminen on osa opetus- ja kulttuuriministeriön kiusaamisen vastaisen toimintaohjelman toteutusta.
Sitouttavan kouluyhteisötyön valtakunnallisen toimintamallin kehittämistyötä johtaa OKM ja sille perustetaan OKM:n johtamana valtakunnallinen ohjausryhmä. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) käynnistää hankkeen, jossa arvioidaan avustusta saaneiden pilottihankkeiden toteutusta ja vaikuttavuutta. Arvioinnin tuloksia hyödynnetään sitouttavan kouluyhteisötyön valtakunnallisen mallin kehittämisessä. Pilotteihin osallistuvat opetuksen järjestäjät sitoutuvat raportoimaan toiminnastaan työnsä eri vaiheissa erikseen sovittavalla tavalla ja aikatauluilla.