Åtgärder som främjar utbildningsmässig jämlikhet och likabehandling
Bakgrunden till statsunderstödet är målet i regeringsprogrammet för statsminister Sanna Marins regering enligt vilket bildning, utbildning och kunnande även i fortsättningen ska utgöra grundstenarna i samhället. En högklassig och jämlik grundskola är en hörnsten i den finländska välfärdsstaten. En av grundskolans utgångspunkter är förmågan att minska familjebakgrundens betydelse för inlärningsresultaten. Enligt regeringsprogrammet tryggas lika möjligheter genom individuella studievägar, finansiering för positiv diskriminering, flexiblare undervisning och tillräckligt stöd.
Understödet stärker skolans betydelse som ett centrum för gemenskap och främjare av välbefinnande. Särskild vikt läggs vid den konstaterade ökningen av ojämlikhet inom och mellan skolor, inom stora städer och mellan regioner samt vid kunskapsskillnaderna mellan könen och i fråga om barn och unga med invandrarbakgrund.
Åren 2020–2022 beviljades det totalt cirka 241 miljoner euro i specialunderstöd för åtgärder som främjar jämlikhet inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen och för utveckling av kvaliteten. Inom ramen för utvecklingsprogrammet Utbildning för alla stärks kvaliteten och jämlikheten inom småbarnspedagogiken med totalt 155 miljoner euro och inom den grundläggande utbildningen med totalt 232 miljoner euro.
Statsunderstödet är avsett för att stärka jämlikheten, likabehandlingen, närskoleprincipen och en inkluderande verksamhetskultur inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Genom statsunderstödet främjas inlärning, välbefinnande och växelverkan samt sådant nödvändigt och tillräckligt tidigt stöd för elever som behövs för att ordna undervisningen.
Genom understödet främjas utvecklandet av bestående verksamhetsmodeller, strukturer och förfaranden genom att man stöder utbildningsanordnarnas möjligheter att i första hand anställa lärare och biträden för att genomföra och stödja sådana undervisningsgrupper inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen där undervisningen för en eller flera elever som omfattas av intensifierat stöd (en plan för lärandet har gjorts för eleven i enlighet med 16 a § i lagen om grundläggande utbildning) eller särskilt stöd (eleven har fått ett skriftligt beslut i enlighet med 17 § i lagen om grundläggande utbildning) ordnas helt eller delvis inom den allmänna undervisningen eller där det finns elever som omfattas av specialiserad sjukvård.
Åtgärder för att förhindra ungas gängbildning och brottslighet
Störande beteende bland barn och unga har ökat, vilket också syns i skolorna. För att åtgärda detta behövs både förebyggande verksamhet och åtgärder för att hjälpa unga som uppvisar symptom på brottslighet och våld.
Ankarverksamheten bygger på gemensamma nationella verksamhetsprinciper och mål som beskrivs i handboken för ankarverksamheten. Ankarverksamheten genomförs i ett multiprofessionellt team som består av experter från polisen, socialväsendet, hälsovårdsväsendet och ungdomsväsendet. Ankarteamen kan samarbeta med utbildningsväsendet.
Enligt en effektstudie av ankarverksamheten (Kaakinen, Vauhkonen, Tanskanen & Hoikkala 2022) var det vanligt att unga hänvisas till ankarverksamheten via skolor i olika ankarteam. De unga som varit föremål för ankarverksamheten hade i förhållande till jämförelserna en mindre risk att vara misstänkta för ett nytt brott under det därpå följande året. De ankarexperter som intervjuades i undersökningen ansåg att skolförbindelserna var nyttiga. Genom dem nådde ankarteamen bättre ungdomar och grupper av unga. Skolorna kunde också få stöd för problem som de observerade av ankarteamen. I undersökningen rekommenderades att samarbetet mellan ankarteamen och skolan stöds.
Statsunderstödet är avsett för utveckling och stärkande av samarbetet mellan skolor och ankarverksamheten eller polisen i syfte att främja säkerheten i skolsamfundet och förebygga anhopning av problem. Utbildningsanordnare i kommuner där det inte finns någon ankarverksamhet kan utveckla samarbetet mellan skolorna och polisen. Med understödet främjas genomförandet av en högklassig, trygg och välmående verksamhetskultur inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen, genom vilken man kan förebygga störande beteende hos barn och unga och samtidigt förebygga gängbildning och brottslighet.
Med understödet stöder man stärkande av samarbetet och utveckling av nya arbetssätt och god praxis. Med understödet kan man dessutom stärka välbefinnandet och säkerheten hos utbildningsväsendets personal till exempel när det gäller att ta upp och ingripa i tidig identifiering och problem. Genom åtgärderna stöds åtgärdsprogrammet för att förebygga mobbning, våld och trakasserier.