Understöden beviljas efter prövning. Bedömningen och jämförelsen av ansökningarna utgår från en helhetsbedömning. Vid fördelningen av understödet beaktas beloppet av det understöd som sökanden fått i det första skedet.
1. Ansökningsspecifika villkor
Specialunderstöd kan sökas av de kommuner och samkommuner som deltar i samarbetet mellan förvaltningsområdena och utvecklingen av stadsplaneringen i syfte att minska skolsegregationen och som beviljats statligt specialunderstöd för detta ändamål i november 2021.
Kommunerna och samkommunerna kan samarbeta med privata utbildningsanordnare och övningsskolor som är verksamma i kommunen. Eftersom understödet är avsett för utvecklingsarbete och samarbete på kommunal nivå och för stadsplanering kan privata utbildningsanordnare och övningsskolor inte ansöka om understöd på grund av målen för understödet.
Specialunderstöd beviljas efter ansökan och är avsett att användas 2023–2025 (fram till 31.12.2025).
Understödet ska användas för att minska skolsegregation. Som en förutsättning för att understöd ska beviljas görs en bedömning av om syftet med understödet uppfylls särskilt med tanke på skolans elevområde och närskoleprincipen.
Understödet ska användas för att förlänga redan pågående projekt som syftar till att minska skolsegregation fram till 2024–2025. Om understöd söks för kostnader för 2023, ska understödet användas för helt nya projektåtgärder som stärker kunskapsunderlaget för projektet och/eller utvidgar projektets verksamhetsområde till att omfatta även småbarnspedagogik.
Statligt specialunderstöd får användas för följande åtgärder:
• lönekostnader för personal som ansvarar för att samordna och utveckla projektet
• utgifter för utvecklingsverksamhet, samordningsverksamhet, utredningar och annan nödvändig information, kommunikation och samarbete som förverkligar understödets syfte
• motsvarande kostnader för att utvidga projektets verksamhetsområde till att omfatta småbarnspedagogik
• för på ansökan motiverade och nödvändiga kostnader för arbetsredskap (till exempel telefon och dator)
När understöd beviljas bedöms särskilt hur omfattande projektet är och vilken täckning det har i fråga om olika förvaltningsområdens deltagande, hur planmässigt projektet är samt hur innovativa åtgärderna och samarbetsformerna i projektet är. Projekt som utöver elevområdet för förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen beaktar även småbarnspedagogiken och grannskapen kring verksamhetsställena inom småbarnspedagogiken prioriteras.
Det är en särskild fördel om det projekt som beviljas understöd är kopplat till pågående övrig stadsutveckling och därmed relaterad forskning för att förebygga socioekonomisk differentiering i staden eller kommunen samt till samarbete med miljöministeriet (Förortsprogrammet, även behörighet att ansöka understöd).
En förutsättning är att de projekt som får understöd samarbetar med undervisnings- och kulturministeriet (programmet Utbildning för alla). Projekt som samarbetar med miljöministeriet (Förortsprogrammet, även behörighet att ansöka om understöd) prioriteras. Undervisnings- och kulturministeriet stöder samarbetet och nätverksbildningen mellan projekten genom att genomföra ett samordningsprojekt och tillhandahålla samordningsservice.
Undervisnings- och kulturministeriets understöd kan täcka högst 80 procent av de totala kostnaderna för den verksamhet eller det projekt som finansieras.
Specialunderstöden beviljas på basis av prövning och beviljas inom ramen för det anslag som står till förfogande.
Statligt specialunderstöd får inte användas för:
• anställning av undervisningspersonal eller personal inom elevvården
• verksamhet eller objekt för vilka det redan har beviljats statligt specialunderstöd för samma tidsperiod. Med det statliga specialunderstödet får man emellertid fortsätta en motsvarande verksamhet som inletts tidigare med statligt specialunderstöd och som uppfyller ovannämnda kriterier.
• samtidigt som ett motsvarande understöd som beviljats för tidigare år
• verksamhet med vilken utbildningsanordnaren ersätter redan befintlig verksamhet.
2. Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att allas förmågor och kompetens stärks, för att samhället förnyas genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och för att förutsättningarna för ett meningsfullt liv tryggas på lika villkor. UKM:s strategi kan läsas på webbsidan.
I bedömningen och jämförelsen av ansökningarna kan det därmed räknas till fördel om verksamheten eller projekten bidrar till att främja jämställdhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i UKM:s strategi.
3. Allmänna förutsättningar enligt statsunderstödslagen
Undervisnings- och kulturministeriet kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Ministeriet beaktar de allmänna förutsättningarna också vid beslut om understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
- Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart
- Beviljandet av understöd är motiverat med avseende på de mål som har ställts upp för användningen av statsunderstöd.
- Beviljandet av statsunderstöd är nödvändigt med beaktande av annat offentligt stöd som sökanden erhållit samt arten och omfattningen av det projekt eller den verksamhet som är föremål för statsunderstödet.
- Beviljandet av statsunderstöd orsakar endast ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Om understödet är riktat till lönekostnader kan det i ovan nämnda fall beviljas endast av synnerligen vägande skäl om understödets mottagare har dömts till straff för anlitande av utländsk arbetskraft som saknar tillstånd (statsunderstödslagen 7 § 2 mom.)
4. Hinder för beviljande av understöd
Sökande som tidigare har fått understöd av ministeriet ska se till att de redovisningar för användningen av understödet som förutsätts i understödbesluten har lämnats in inom utsatt tid. Ministeriet avslår ansökan, om sökanden väsentligt har försummat sin skyldighet att lämna ministeriet uppgifter för kontroll av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås också om den lämnas in i pappersform efter utsatt tid.