Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin. Avustuksen jakamisessa huomioidaan hakijan ensimmäisessä vaiheessa saaman avustuksen määrä.
1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
Erityisavustusta voivat hakea ne kunnat ja kuntayhtymät, jotka osallistuvat koulusegregaation vähentämistä koskevaan hallinnonalojen väliseen yhteistyöhön ja kaupunkisuunnittelun kehittämiseen ja joille on myönnetty tätä tarkoitusta varten valtion erityisavustus marraskuussa 2021.
Kunnat ja kuntayhtymät voivat tehdä yhteistyötä kunnassa toimivien yksityisten opetuksenjärjestäjien ja harjoittelukoulujen kanssa. Koska avustus on tarkoitettu kuntatasoiseen kehittämis- ja yhteistyöhön ja kaupunkisuunnitteluun, yksityiset opetuksen järjestäjät ja harjoittelukoulut eivät ole hakukelpoisia avustushaun tavoitteista johtuen.
Erityisavustus myönnetään hakemuksen perusteella, käytettäväksi vuosina 2023-2025 (31.12.2025 asti).
Avustuksen tulee kohdentua koulusegregaation vähentämiseen. Avustuksen myöntämisen edellytyksenä arvioidaan avustuksen tarkoituksen toteutumista erityisesti koulun oppilasalueen tai lähikouluperiaatteen näkökulmasta.
Avustuksen tulee kohdentua nykyisen, käynnissä olevan koulusegregaation vähentämiseen pyrkivän hankkeen jatkamiseen vuosille 2024-2025. Mikäli avustusta haetaan vuoden 2023 kuluihin, avustuksen tulee kohdentua sellaisiin toimenpiteisiin, jotka ovat hankkeessa kokonaan uusia ja jotka vahvistavat hankkeen tietopohjaa ja /tai laajentavat hankkeen toimialaa varhaiskasvatuksen alalle.
Valtion erityisavustusta voidaan käyttää seuraaviin toimiin:
- hankkeen koordinaatiosta ja kehittämisestä vastaavan henkilöstön palkkakuluihin
- avustuksen tavoitteita toteuttavasta kehittämistoiminnasta, koordinaatiotoiminnasta, selvityksistä ja muusta tarpeellisesta tietopohjasta, viestinnästä ja yhteistyöstä koituviin kuluihin,
- vastaaviin kuluihin, jotka johtuvat hankkeen toimialan laajentamisesta varhaiskasvatuksen alalle.
- pienimuotoisiin, hakemuksessa perusteltuihin ja välttämättömiin työvälinekustannuksiin (kuten puhelin ja tietokone).
Avustuksia myönnettäessä arvioidaan erityisesti hankkeen laajuutta ja kattavuutta eri hallinnonalojen osallistumisen osalta, hankkeen suunnitelmallisuutta sekä hankkeessa toteutettavien toimenpiteiden ja yhteistyömuotojen innovatiivisuutta. Etusijalla ovat hankkeet, joissa huomioidaan esi- ja perusopetuksen oppilasalueen rinnalla myös varhaiskasvatus ja varhaiskasvatuksen toimipaikkojen naapurustot.
Avustettavan hankkeen liittyminen kaupungissa tai kunnassa käynnissä olevaan muuhun sosioekonomista eriytymistä ennaltaehkäisevään kaupunkikehittämiseen ja tähän liittyvään tutkimukseen sekä yhteistyö ympäristöministeriön (Lähiöohjelma; myös hakukelpoisuus) katsotaan erityiseksi eduksi.
Avustettavilta hankkeilta edellytetään yhteistyötä opetus- ja kulttuuriministeriön (Oikeus oppia -ohjelma) kanssa. Etusijalla ovat hankkeet, jotka tekevät yhteistyötä ympäristöministeriön (Lähiöohjelma; myös hakukelpoisuus) kanssa. Opetus- ja kulttuuriministeriö avustaa hankkeiden välisessä yhteistyössä ja verkottumisessa toteuttamalla hankkeiden välisen yhteistyön tueksi koordinaatiohankkeen ja -palvelun.
Opetus- ja kulttuuriministeriön avustus voi kattaa enintään 80 % avustettavan toiminnan tai hankkeen kokonaiskustannuksista.
Erityisavustukset ovat harkinnanvaraisia ja ne myönnetään käytettävissä olevan määrärahan puitteissa.
Valtion erityisavustusta ei voi käyttää:
- opetushenkilöstön tai oppilashuollon henkilöstön palkkaukseen.
- toimintaan tai kohteeseen, johon on samalle ajankohdalle myönnetty jo valtion erityisavustusta. Valtion erityisavustuksella voidaan kuitenkin jatkaa aiemmin aloitettua, erityisavustuksella toteutettua vastaavaa toimintaa, joka täyttää yllämainitut kriteerit.
- samanaikaisesti käytettäväksi vastaavan, aikaisemmille vuosille myönnetyn avustuksen, kanssa;
- toimintaan, jolla opetuksen järjestäjä korvaa jo olemassa olevaa toimintaa.
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. OKM:n strategia on luettavissa verkkosivuilta.
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä, jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä (valtionavustuslain 7 § 2 mom).
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se paperisena laadittuna saapuu määräajan jälkeen.