Statsunderstödet är i första hand avsett för ett omfattande nätverk av anordnare av yrkesutbildning.
Specialunderstöd för utveckling av lärandeanalys inom yrkesutbildning
AvustusGenom Rätt att kunna – Utvecklingsprogrammet för kvaliteten och jämlikheten inom yrkesutbildningen stöds främjandet av regeringens centrala mål, såsom uppnåendet av målen i regeringsprogrammet för höjande av kunskapsnivån, stärkande av jämställdhet och jämlikhet i utbildningen, minskning av skillnaderna i lärande samt förbättrande av kvaliteten inom yrkesutbildning. Utvecklingsprogrammet stödjer dessutom beredningen av regeringens centrala åtgärder, såsom utvidgningen av läroplikten, reformen av det kontinuerliga lärandet och utvecklingsåtgärder som stöder integration. Utvecklingsprogrammet fortsätter och effektiviserar stödet för genomförandet av yrkesutbildningsreformen.
Som en del av programmet Rätt att kunna förbättras förutsättningarna för lärandet samt inlärningsresultaten. Samtidigt stöds främjandet av digitaliseringen av yrkesutbildningen. För att främja dessa mål har man identifierat ett behov att utveckla praxis och modeller för utnyttjande av lärandeanalys inom yrkesutbildningen. Ett effektivt utnyttjande av lärandeanalys kan också stödja användningen av olika lärmiljöer och genomförandet av individuella studievägar.
Syftet med understödet, som i första hand är avsett för ett nätverke av anordnare av yrkesutbildning, är att inleda ett riksomfattande samordningsprojekt vars syfte är att i stor utsträckning involvera anordnare av yrkesutbildning. De resultat som produceras i projektet ska göras allmänt tillgängliga för alla utbildningsanordnare och det ska ordnas verksamhet som stödjer införandet av dem.
De resultat som uppstår i projektet och det kunnande som hör samman med resultaten bör ingå i utbildningsanordnarnas permanenta verksamhet när projektet avslutas.
Projektet ska åtminstone samarbeta med eventuella andra projekt för lärandeanalys inom yrkesutbildning eller utbildning på andra stadiet. Dessutom ska det vid behov samarbetas med andra projekt som främjar digitalisering och interoperabilitet på andra stadiet, till den del det är nödvändigt för genomförandet av projektet.
En styrgrupp ska tillsättas för projektet och gruppens medlemmar utses från undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen.
Projektet ska i så stor utsträckning som möjligt till behövliga delar beakta de beskrivningar som uppstått i tidigare och pågående projekt. Statsunderstöd kan beviljas för ett omfattande nätverksprojekt till en utbildningsanordnare som har ett sådant tillstånd att ordna yrkesinriktade examina och yrkesutbildning som avses i 3 kap. i lagen om yrkesutbildning 531/2017.
Ansökningstiden börjar den 3.11.2021 och slutar den 8.12.2021 kl. 16.15.
Undervisnings- och kulturministeriet kan använda totalt cirka 1,5 miljoner euro för understöden.
På understödet tillämpas följande lagstiftning: Lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009), Statsunderstödslagen (688/2001), Lagen om yrkesutbildning (531/2017).
Syftet med understödet, som är avsett för ett nätverke av anordnare av yrkesutbildning, är att inleda ett omfattande samordningsprojekt som omfattar ett forskningsavsnitt.
Målet är att göra en övergripande utredning av möjligheterna att utnyttja lärandeanalys för att utveckla yrkesutbildningen. I arbetet ska resultaten och utfallet av tidigare projekt för lärandeanalys beaktas så väl som möjligt även i fråga om övriga utbildningsstadier.
Utifrån utredningen ska det utarbetas rekommendationer och eventuella modeller för utnyttjande av lärandeanalys inom yrkesutbildningen. Hänsyn ska åtminstone tas till det nationella perspektivet, utbildningsanordnarnas, lärarnas och de studerandes perspektiv på lärandeanalys då rekommendationer och eventuella modeller tas fram. Projektresultaten ska gynna såväl dem som inleder användningen av lärandeanalys som dem som har gjort mer utvecklingsarbete.
Projektet ska samarbeta med undervisnings- och kulturministeriet samt Utbildningsstyrelsen. Dessutom ska arbetet inom sektionen för lärandeanalys och publikationen Referensram för lärandeanalys: Bästa praxis vid implementering och användning av inlärningsanalys beaktas. Projektet ska delta i en eventuell fortsatt utveckling av referensramsarbetet.
Undervisnings- och kulturministeriets understöd kan täcka 100 procent av de godtagbara kostnaderna för projektet som finansieras. Understödet kan användas för att säkerställa beskrivningarnas kvalitet, till exempel för att testa dem i praktiken, men inte för egentliga anskaffningar av system med undantag av de program som behövs för att utarbeta beskrivningarna. Av specialunderstödets totala finansiering kan högst 525 000 euro användas för forskning. Forskning och studier måste följa driftsätt i öppen vetenskap och riktlinjerna för god vetenskaplig praxis av forskningsetiska delegationen (GVP-anvisningarna). Om det inom projektet uppkommer undervisningsmaterial, ska materialet delas enligt samma principer.
Du kan ansöka om understöd via undervisnings- och kulturministeriets e-tjänst. Om det inte är möjligt ska du kontakta tjänstemannen som ger mer information om understödet.
Sökanden ska beakta att ansökan inte kan sändas i e-tjänsten efter ansökningstiden. Sökanden ansvarar för att ansökan lämnas in inom utsatt tid.
Bruksanvisning för e-tjänsten
För att sammanslutningar ska kunna använda tjänsten måste de ha ett FO-nummer, använda Suomi.fi-identifiering samt Suomi.fi-fullmakter. Inloggning i tjänsten sker med Suomi.fi-identifiering via Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, och för det behövs personliga bankkoder, ett mobilcertifikat eller ett certifikatkort.
Sökanden ska fylla i ansökningsblanketten i e-tjänsten, bifoga de bilagor som anges på blanketten och lämna in ansökan till ministeriet via tjänsten. Ministeriet skickar beslutet till den sökande via tjänsten.
Eventuella kompletteringar till ansökan och begäranden om omprövning av beslutet lämnas också in via e-tjänsten. Även redovisningarna lämnas in via tjänsten.
- Bruksanvisning för e-tjänsten
- Mer information på UKM:s webbplats
- Inloggning till e-tjänsten och fullmakter
- Suomi.fi-anvisningar och stöd
Understöden beviljas efter prövning. Bedömningen av ansökningarna och den inbördes jämförelsen av dem grundar sig på en helhetsbedömning där följande beaktas:
1. Ansökningsspecifika villkor för beviljande
- Understöd kan beviljas för ett omfattande nätverksprojekt där aktörerna har kunnande om och erfarenhet av lärandeanalys och förmåga att i stor utsträckning involvera aktörer på fältet.
- Vid jämförelsen av ansökningarna beaktas hur konkret, genomförbar, ekonomisk i sin helhet projektplanen är samt kompetens och erfarenhet i förhållande till den föreslagna verksamheten. Dessutom beaktas planen om genomförandet av forskningen.
- Projektet samlar som slutresultat in rekommendationer och eventuella modeller för användning av lärandeanalys inom yrkesutbildningen.
- Rekommendationerna och de eventuella modellerna bör tas fram med hänsyn till det nationella perspektivet, utbildningsanordnarnas, lärarnas och de studerandes perspektiv på lärandeanalys.
- Projektresultaten ska gynna yrkesutbildningsområdet, såväl dem som inleder användningen av lärandeanalys som dem som har gjort mer utvecklingsarbete.
- Projektet ska samarbeta med utbildningsanordnarna, undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen samt beakta den referensram för lärandeanalys som publicerats på grundval av arbetet inom sektionen för lärandeanalys.
- Projektet ska delta i en eventuell fortsatt utveckling av referensramsarbetet som gäller lärandeanalys.
- Projektet sörjer för spridningen av resultaten och för anordnandet av behövliga utbildningstillfällen för utbildningsanordnarna och intressenterna.
- Projektansökan ska innehålla en kommunikationsplan inklusive mellan- och avslutningsseminarier och en plan för spridning och konsolidering av resultaten av projektet för anordnare av yrkesutbildning.
- Det ska vara möjligt att i projektet göra en kvalitativ bedömning och rapportera om hur projektet framskrider till undervisnings- och kulturministeriet redan under projektets gång.
2. Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att stärka allas förmågor och kompetens, för att förnya samhället genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och för att trygga förutsättningarna för ett meningsfullt liv på lika villkor. Undervisnings- och kulturministeriets strategi finns på adressen https://minedu.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-263-630-0
I bedömningen och jämförelsen av ansökningarna är det därmed till fördel om verksamheten eller projektet bidrar till att främja jämlikhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i undervisnings- och kulturministeriets strategi.
3. Allmänna förutsättningar för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen
Undervisnings- och kulturministeriet kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Ministeriet beaktar de allmänna förutsättningarna också vid prövningen av understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
- Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart.
- Beviljandet av understöd är motiverat utifrån de mål som har ställts upp för användningen av statsunderstöd.
- Beviljandet av statsunderstöd är nödvändigt när man beaktar annat offentligt stöd som sökanden erhållit samt arten och omfattningen av projektet eller verksamheten.
- Beviljandet av statsunderstöd orsakar endast obetydlig snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Om understödet hänför sig till lönekostnader kan understöd beviljas endast av synnerligen vägande skäl om understödstagaren har dömts till straff för att ha anlitat utländsk arbetskraft som saknar tillstånd (7 § 2 mom. i statsunderstödslagen).
4. Hinder för beviljande av understöd
Sökande som tidigare har beviljats understöd av ministeriet ska se till att de redovisningar för användningen av understödet som förutsätts i understödsbesluten lämnas in inom utsatt tid. Ministeriet avslår ansökan om sökanden väsentligt har försummat sin skyldighet att lämna ministeriet uppgifter för övervakningen av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås om den inkommer i pappersform efter utsatt tid.
Understödet får användas endast för det ändamål som det har beviljats för.
Understöd som beviljats av undervisnings- och kulturministeriet får användas till högst den andel av de faktiska totala kostnaderna för verksamheten eller projektet som anges i understödsbeslutet. Vilka slags kostnader som är godtagbara med tanke på understödet anges i beslutet jämte bilagan till det.
Som godtagbara kostnader räknas löner eller arvoden som för varje löntagare utgör högst ett belopp som motsvarar en årslön på 80 000 euro jämte lagstadgade lönebikostnader. Lönen kan betalas ut antingen som penninglön eller naturaförmån.
Understödstagarens ekonomi och förvaltning ska ordnas på behörigt sätt.
En redovisning av användningen av understödet ska lämnas senast det datum som anges i beslutet. Understödstagaren förutsätts göra en ekonomisk redovisning enligt kostnadsställe, om understödet gäller specialunderstöd eller allmänt statsunderstöd för en del av verksamheten.
Undervisnings- och kulturministeriet har rätt att i samband med utbetalningen av statsunderstöd och övervakningen av dess användning utföra nödvändiga granskningar av statsunderstödstagarens ekonomi och verksamhet (statsunderstödslagen 16 §).
Understödstagaren ska reda ut sin eventuella skyldighet att iaktta upphandlingslagstiftningen och beakta detta i sin verksamhet. Även en understödstagare som inte hör till staten, kommunerna eller församlingarna kan vara skyldig att konkurrensutsätta sina upphandlingar enligt förfarandena i upphandlingslagen.
- Om understödets mottagare uppfyller kännetecknen för en offentligrättslig inrättning (t.ex. om över hälften av finansieringen är offentlig), ska mottagaren i all upphandling iaktta upphandlingslagen.
- Om understödets mottagare får understöd för en specifik upphandling till över 50 % av upphandlingens värde, bör mottagaren i den här upphandlingen iaktta upphandlingslagen.
(Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016)
Undervisnings- och kulturministeriet har fastställt att understödstagaren ska begära anbud från fler än en leverantör i sådana upphandlingar av varor och tjänster där upphandlingens värde underskrider det nationella tröskelvärdet, men där värdet utan mervärdesskatt överstiger 20 000 euro.
I användningen av understöder gäller också andra villkor och begränsningar. Se villkoren och begränsningarna för understöd i sin helhet.
En redovisning av användningen av understöden ska lämnas senast det datum som anges i beslutet. I redovisningen ingår både ekonomisk rapportering och resultatrapportering. Understödstagaren förutsätts göra en ekonomisk redovisning enligt kostnadsställe, om understödet gäller specialunderstöd eller allmänt statsunderstöd för en del av verksamheten.
Understöd som ansökts och beviljats i den ärendehanteringstjänsten redovisas i ärendehanteringstjänsten.
Redovisningar för understöd som ansökts om med pappersblankett ska lämnas till ministeriet på en separat blankett.
Ytterligare information
Tomi Kytölä, specialsakkunnig, tfn. 0295 3 30293, [email protected]
Stöd i tekniska frågor som gäller e-tjänsten: [email protected]
Se även undervisnings- och kulturministeriets guide för ansökan om, användning och tillsyn av användningen av statsunderstöd: http://minedu.fi/sv/understod