Understöd kan sökas för tre olika ändamål:
1. Att förbättra de underrepresenterade gruppernas deltagande i kontinuerligt lärande genom uppsökande verksamhet och utbildningar
Syftet med understödet är att öka de underrepresenterade gruppernas deltagande i kontinuerligt lärande, stödja deras sysselsättnings- och studiefärdigheter och studiemotivation samt förbättra deras ställning på arbetsmarknaden.
Underrepresenterade grupper inom det kontinuerliga lärandet är till exempel personer vars utbildnings- och kompetensnivå är svag eller otillräcklig i förhållande till arbetslivets krav, personer som står utanför arbetskraften, arbetslösa, personer som arbetar i mindre företag inom den privata sektorn, personer som sysselsätter sig själva, arbetstagare som utför manuellt rutinarbete, personer över 55 år och invandrare.
Understödet får användas
- För att utveckla studeranderekryteringen, för uppsökande verksamhet och att stöda verksamhet som syftar till att öka studiemotivationen redan innan studierna inleds samt för att förbättra träffsäkerheten i branchvalet gällande den utbildning som yrkesutbildningsanordnare ordnar i enlighet men sitt anordnartillstånd
- För kortvariga högskoleutbildningar som bygger på examensdelar, handlednings-, rådgivnings- och stödtjänster som hänför sig till utbildning och sysselsättning, stöd under utbildningen, för kompetenskartläggning och uppsökande verksamhet samt utvecklingen av dessa.
- För kortvariga icke till examen ledande utbildningar vid läroanstalter för fritt bildningsarbete och utveckling av dessa samt stärkande av basfärdigheter, stödåtgärder i anslutning till utbildningen och uppsökande verksamhet.
2. Kortvariga utbildningar med syfte att svara på kunskapsbehoven
Understödet är avsett för utbildning som bidrar till att förnya arbets- och näringslivet och svarar på utmaningarna i samhället och ekonomin samt de nya kompetensbehov som omvälvningarna i arbetslivet ger upphov till och som snabbats upp av coronakrisen. Syftet med utbildningarna är att höja sysselsättningsgradenoch/eller svara på de nya kompetensbehov som uppstår till följd av omvälvningen i samhället och ekonomin. Vidare beaktas sådana strukturomvandlingslägen där det snabbt krävs ny kompetens som sammanför olika branscher och utbildningsformer. Målet är att säkerställa att bristen på kunnande inte utgör ett hinder för samhällets, ekonomins och arbetslivets återhämtning och förnyelse.
Understöd får användas för:
- genomförande av snabbverkande utbildningshelheter uppbyggda av delar ur högskolexamina . För genomförande av utbildningen beviljar undervisnings- och kulturministeriet understöd till ett belopp av högst 140 euro per studiepoäng/studerande.
- utveckling och genomförande av specialiseringsutbildningar enligt yrkeshögskolelagen eller universitetslagen. För genomförande av utbildningen beviljar undervisnings- och kulturministeriet understöd på högst 220 euro per studiepoäng och studerande som inleder sin utbildning. Om understöd söks för genomförande av specialiseringsutbildning, ska till ansökan bifogas ett avtal om specialiseringsutbildning enligt yrkeshögskolelagen eller universitetslagen. Finansiering beviljas för utveckling av specialiseringsutbildningen endast om avsikten är att komma överens om utbildningen och inleda den senast under 2021. Då ska det t.ex. genom ett intentionsavtal framgå att högskolorna förbinder sig till avtalsberedningen och inledandet av specialiseringsutbildningen. Utvecklingsfinansiering beviljas till ett belopp av högst 25 000 euro/utbildning.
- genomförande av högskoleexamensutbildning som varar högst 2 år (högst 120 sp). För genomförande av utbildningen beviljar undervisnings- och kulturministeriet understöd på högst 7 200 euro per studieår för en studerande som inleder studierna.
- genomförande av s.k. behörighetsgivande utbildning för dem som avlagt en utländsk examen eller utbildning. Utbildningen ska stöda den behöriga myndighetens erkännande av examina. Utbildningarna baserar sig på det kunnande som de finländska högskoleexamina ger.
- Genomförande av kortvariga utbildningar inom fri bildning samt stödande åtgärder för dessa samt stödande åtgärder i anslutning till yrkesutbildningen
Högskolorna ska i sina ansökningar uppge antalet studerande som antas till utbildningarna och studiernas omfattning i studiepoäng. Om målet är att skapa ett studieutbud där den studerande kan bedriva studier i olika omfattning enligt behov, ska i ansökan uppges medeltalet för antalet avlagda studier per studerande.
3. Stöd till kommunförsöken med sysselsättning
Understödet är avsett för projekt som stöder kommunförsöken gällande främjande av sysselsättningen och till vilka undervisnings- och kulturministeriet inte tidigare har beviljat understöd. Understödet riktas i första hand till de nya försöksområdena som avses i regeringens proposition med förslag till komplettering av regeringens proposition med förslag till lag om ett kommunförsök som gäller främjande av sysselsättningen (RP 114/2020).
Understöd kan av särskilda skäl också beviljas de försöksområden för vilka undervisnings- och kulturministeriet beviljat understöd genom sitt beslut av den 12 juni 2020. Ett särskilt skäl kan vara att utvidga samarbetsnätverket till att omfatta nya utbildningsanordnare, huvudmän eller högskolor.
Med understödet stöds sysselsättningsmålen för målgruppen för kommunförsöket med sysselsättning. Målgruppen är de arbetslösa och arbetssökande (https://tem.fi/tyollisyyskokeilut) som i kommunförsöket styrs till kommunerna, dvs.
- Arbetslösa och arbetssökande som deltar i arbetskraftsservice som får eller är berättigade till FPA:s arbetsmarknadsstöd eller grunddagpenning,
- alla arbetssökande under 30 år och
- alla invandrare och arbetssökande med ett främmande språk som modersmål som antingen är arbetslösa eller deltar i arbetskraftsservice vid arbets- och näringsbyråerna i projektområdena.
Syftet med kommunförsöken för främjande av sysselsättningen är att förbättra sysselsättningsförutsättningarna för de kunder som omfattas av försöket och göra vägledningen till service smidigare. Genom att utveckla den kompetens som lämpar sig för det kompetensbehov som upptäckts vill man i väsentlig grad göra den arbetssökandes serviceväg smidigare. För att målet ska nås hoppas man att det inom varje försöksområde finns eller bildas ett samarbetsnätverk för kommuner, utbildningsanordnare och huvudmän, högskolor, undervisnings- och kulturministeriet, arbetsförvaltningen samt arbets- och näringslivet i regionen.
Inom yrkesutbildningen beviljas understöd i första hand för projekt i fråga om vilka de anordnare av yrkesutbildning som deltar har arbetskraftsutbildning som en uppgift i sitt tillstånd att ordna utbildning. Även andra anordnare av yrkesutbildning kan stödas, om det i regionen kan påvisas ett behov av frivillig utbildning för arbetslösa med beaktande av målgruppen för kommunförsöket med sysselsättning.
Understödet kan användas för
- att skapa samarbetsstrukturer för försöksområdena för sysselsättning, utveckling av gemensamma verksamhetsmodeller och multiprofessionellt samarbete för att serviceprocessen för kunden ska vara smidig och resultatrik
- att utveckla verksamhetsmodeller för personlig tillämpning inom utbildning som genomförs i form av arbetskraftsutbildning och förbättring av utbildningens sysselsättande karaktär (t.ex. förbättring och diversifiering av kvaliteten på de processer som gäller personlig tillämpning, planering av utbildningsvägen, skapande av verksamhetsmodeller för multiprofessionellt samarbete, utveckling av arbetsgivarsamarbetet samt förbättring av andra åtgärder som främjar utbildningens sysselsättande karaktär). Det primära målet är att utveckla arbetskraftsutbildningen enligt tillståndet att ordna utbildning, men med finansieringen kan man också stöda utvecklingen av utbildningsprocesserna i frivilliga studier för dem som får arbetslöshetsförmån.
- kortvariga högskoleutbildningar som består av examensdelar, handlednings-, rådgivnings- och stödtjänster som hänför sig till utbildning och sysselsättning, stöd under utbildningen, för kompetenskartläggningar och uppsökande verksamhet samt utveckling av dessa.
- genomförande av utbildningar som stöder sysselsättningen vid läroanstalter för fritt bildningsarbete, stödåtgärder i anslutning till dessa utbildningar och för genomförande av den verksamhet som ansökan gäller samt för utveckling av dessa, med undantag för utbildning i läs- och skrivkunnighet för invandrare och annan integrationsfrämjande utbildning som godkänts i en integrationsplan.
***
I alla tre användningsändamål är syftet med understödet att särskilt stödja samarbetsprojekt mellan anordnare av yrkesutbildning, huvudmän inom det fria bildningsarbetet och högskolorna som ska svara på målgruppernas behov med hjälp av verksamhet som överskrider gränserna mellan de olika utbildningsformerna. Understöd kan beviljas aktörernas egna projekt.
Den verksamhet som finansieras med understödet ska vara nära kopplad till verksamheten enligt tillståndet för anordnare av yrkesutbildning, högskolornas utbildningsansvar och verksamheten enligt tillståndet att driva läroanstalter för fritt bildningsarbete. Den verksamhet som finansieras får inte påverka verksamhetsmöjligheterna för företagsekonomiskt genomförda tjänster. Den verksamhet som finansieras är avgiftsfri för deltagarna.
Anordnarna av yrkesutbildning kan inte bokföra vare sig verksamhet som genomförs med statsunderstöd som sådana studerandeår som avses i lagen om yrkesutbildning, och inte heller göra det t.ex. i fråga om förberedande utbildningar eller studier som stöder studiefärdigheterna enligt den lagen. Understödet ska riktas till sådana funktioner som anordnaren genomför utöver de funktioner som genomförs med statsandelsfinansiering.
Åtgärder som entydigt hör till ett annat utvecklingsprogram eller annan utvecklingskostnad finansieras inte heller.
Om stödtagaren vill överföra understödet vidare, ska stödtagaren och den som använder understödet upprätta ett avtal om användningen av det understöd som överförs enligt den mall som utarbetats vid undervisnings- och kulturministeriet.
Undervisnings- och kulturministeriets understöd kan täcka högst 90 % av de faktiska totala kostnaderna för den verksamhet eller det projekt som finansieras.
Högskolorna ska utgående från modellunderlaget presentera projektets budget i en separat bilaga. Se punkterna blanketter och bilagor.