Avustusta voi hakea kolmeen eri tarkoitukseen:
1. Parannetaan aliedustettujen ryhmien osallistumista jatkuvaan oppimiseen hakevalla toiminnalla ja koulutuksilla
Avustuksen tavoitteena on lisätä jatkuvassa oppimisessa aliedustettuna olevien ryhmien osallistumista, tukea henkilöiden työllistymis- ja opiskeluvalmiuksia ja opiskelumotivaatiota sekä parantaa henkilöiden työmarkkina-asemaa.
Jatkuvassa oppimisessa aliedustettuja ryhmiä ovat esimerkiksi henkilöt, joiden koulutus- ja osaamistaso on heikkoa tai riittämätöntä työelämän vaatimuksiin nähden, työvoiman ulkopuolella olevat, työttömät, pienemmissä yksityisen sektorin yrityksissä työskentelevät, itsensä työllistäjät, manuaalista rutiinityötä tekevät työntekijät, yli 55-vuotiaat ja maahanmuuttajat.
Avustusta voi käyttää:
- Ammatillisen koulutuksen järjestäjien järjestämisluvan mukaisen koulutuksen opiskelijarekrytoinnin kehittämiseen, hakevaan toimintaan ja ennen opintojen aloittamista tapahtuvan opiskelumotivaatiota kasvattavan toiminnan tukemiseen ja alavalinnan osuvuuden parantamiseen.
- Korkeakoulujen tutkinnon osista koostuviin lyhytkestoisiin koulutuksiin, koulutukseen ja työllistymiseen liittyviin ohjaus-, neuvonta- ja tukipalveluihin, koulutuksen aikaiseen tukeen, osaamiskartoituksiin ja koulutukseen hakevaan toimintaan sekä niiden kehittämiseen.
- Vapaan sivistystyön oppilaitosten lyhytkestoiseen, tutkintoon johtamattomaan koulutukseen ja sen kehittämiseen sekä perustaitojen vahvistamiseen, koulutukseen liittyviin tukitoimiin ja hakevaan toimintaan.
2. Toteutetaan lyhytkestoisia koulutuksia osaamistarpeisiin vastaamiseksi
Avustus on tarkoitettu koulutukseen, jolla uudistetaan työ- ja elinkeinoelämää ja vastataan yhteiskunnan ja talouden haasteisiin sekä koronakriisin nopeuttamasta murroksesta syntyviin uusiin osaamistarpeisiin. Koulutusten tavoitteena on työllisyysasteen nostaminen, ja/tai yhteiskunnan ja talouden murroksesta syntyviin uusiin osaamistarpeisiin vastaaminen. Lisäksi otetaan huomioon sellaiset rakennemuutostilanteet, joissa tarvitaan nopeasti eri aloja ja koulutusmuotoja yhdistävää osaamisen uusintamista. Tavoitteena on varmistaa, ettei osaamisen puute muodostu yhteiskunnan, talouden ja työelämän toipumisen ja uusiutumisen esteeksi.
Avustusta voidaan käyttää:
- Korkeakoulututkintojen osista muodostettujen nopeavaikutteisten koulutuskokonaisuuksien toteuttamiseen. Opetus- ja kulttuuriministeriö myöntää koulutuksen toteuttamiseksi avustusta korkeintaan 140 euroa opintopiste/aloittajaa kohti
- Ammattikorkeakoululaissa tai yliopistolaissa säädettyjen erikoistumiskoulutuksien kehittämiseen ja toteuttamiseen. Opetus- ja kulttuuriministeriö myöntää koulutuksen toteuttamiseksi avustusta korkeintaan 220 euroa opintopistettä ja aloittavaa opiskelijaa kohti. Jos avustusta haetaan erikoistumiskoulutuksen toteuttamiseen, hakemuksen liitteenä on toimitettava ammattikorkeakoululain tai yliopistolain mukainen erikoistumiskoulutusta koskeva sopimus. Rahoitusta myönnetään erikoistumiskoulutuksen kehittämiseen vain, mikäli koulutuksesta on tarkoitus sopia ja käynnistää viimeistään vuoden 2021 aikana. Tällöin hakemuksessa on osoitettava esimerkiksi aiesopimuksella korkeakoulujen sitoutuminen erikoistumiskoulutuksen sopimusvalmisteluun ja käynnistämiseen. Kehittämisrahoitusta myönnetään enintään 25 000 euroa/koulutus.
- Enintään 2 vuotta kestävään (enintään 120 op) korkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen toteuttamiseen. Opetus- ja kulttuuriministeriö myöntää koulutuksen toteuttamiseksi avustusta korkeintaan 7 200 euroa aloittavan opiskelijan opintovuotta kohti.
- Ulkomaisen tutkinnon tai koulutuksen suorittaneille suunnatun nk. pätevöittävän koulutuksen toteuttamiseen. Koulutuksen tulee tukea toimivaltaisen viranomaisen tekemää tutkintojen tunnustamista. Koulutukset pohjautuvat suomalaisten korkeakoulututkintojen tuottamaan osaamiseen.
- Vapaan sivistystyön lyhytkestoisten koulutusten ja niihin ja ammatilliseen koulutukseen liittyvien tukitoimien toteuttamiseen
Korkeakoulujen on hakemuksissaan ilmoitettava koulutuksiin otettavien opiskelijoiden määrä ja opintojen laajuus opintopisteinä. Jos tavoitteena on tuottaa opintotarjonta, jossa opiskelija voi suorittaa opintoja tarpeen mukaan erilaajuisia määriä, on hakemuksessa ilmoitettava keskiarvo kunkin opiskelijan suorittamien opintojen määrästä.
3. Tuetaan työllisyyden edistämisen kuntakokeiluja
Avustus on tarkoitettu työllisyyden edistämisen kuntakokeiluja tukeviin hankkeisiin, joihin opetus- ja kulttuuriministeriö ei ole aiemmin myöntänyt erityisavustusta. Avustus kohdennetaan ensisijaisesti työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta annetun täydentävän hallituksen esityksen (HE 114/2020) mukaisille uusille kuntakokeilualueille. Avustusta voidaan erityisestä syystä myöntää myös niille kuntakokeilualueille, johon opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi avustusta 12.6.2020 annetuilla päätöksillä. Erityinen syy voi olla yhteistyöverkoston laajentaminen uusilla koulutuksen järjestäjillä, ylläpitäjillä tai korkeakouluilla.
Avustuksella tuetaan työllisyyden edistämisen kuntakokeilun kohderyhmän työllisyystavoitteita. Kohderyhmänä ovat kuntakokeilussa kuntien vastuulle ohjattavat työttömät ja työnhakijat (https://tem.fi/tyollisyyskokeilut) ts.
- Kelan työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa saavat tai siihen oikeutetut työttömät ja työvoimapalveluissa olevat työnhakijat,
- kaikki alle 30-vuotiaat työnhakijat ja
- kaikki maahanmuuttajat ja vieraskieliset työnhakijat, jotka ovat joko työttömänä tai työvoimapalveluissa hankealueiden TE-toimistoissa.
Työllisyyden edistämisen kuntakokeilujen tavoitteena on parantaa kokeilun piirissä olevien asiakkaiden työllistymisen edellytyksiä ja sujuvoittaa palveluun ohjausta. Työnhakijan palvelupolkua havaitusta osaamistarpeesta soveltuvan osaamisen kehittämisen kautta työhön halutaan sujuvoittaa oleellisesti. Tavoitteen toteutumiseksi jokaisella kuntakokeilualueella toivotaan olevan tai muodostettavan kuntien, koulutuksen järjestäjien ja ylläpitäjien, korkeakoulujen, opetus- ja kulttuuriministeriön, työhallinnon ja alueen työ- ja elinkeinoelämän yhteistyöverkosto.
Ammatillisessa koulutuksessa avustusta myönnetään ensisijaisesti hankkeisiin, joihin osallistuvalla ammatillisen koulutuksen järjestäjillä on järjestämisluvassaan työvoimakoulutuksen tehtävä. Myös muita ammatillisen koulutuksen järjestäjiä voidaan tukea, mikäli työttömien omaehtoiselle koulutukselle on alueella osoitettavissa tarvetta ottaen huomioon työllisyyden kuntakokeilun kohderyhmä.
Avustusta voidaan käyttää:
- Työllisyyden kuntakokeilualueiden yhteistyörakenteiden muodostamiseen, yhteisten toimintamallien kehittämiseen ja moniammatilliseen yhteistyöhön, jotta asiakkaan palveluprosessi olisi sujuva ja tuloksellinen
- Ammatillisen koulutuksen järjestäjien työvoimakoulutuksena toteutettavan koulutuksen henkilökohtaistamisen toimintamallien kehittämiseen ja koulutuksen työllistävyyden parantamiseen (esimerkiksi henkilökohtaistamista koskevien prosessien laadun parantamiseen ja monipuolistamiseen, koulutuspolun suunnitteluun, moniammatillisen yhteistyön toimintatapojen luomiseen, työnantajayhteistyön kehittämiseen sekä muiden koulutuksen työllistävyyttä edistävien toimien parantamiseen). Ensisijaisena tavoitteena on kehittää järjestämisluvan mukaista työvoimakoulutusta, mutta rahoituksella voidaan tukea myös työttömyysetuudella tuettujen omaehtoisesti opiskelevien koulutusprosessien kehittämistä.
- Korkeakoulujen tutkinnon osista koostuviin lyhytkestoisiin koulutuksiin, koulutukseen ja työllistymiseen liittyviin ohjaus-, neuvonta- ja tukipalveluihin, osaamiskartoituksiin ja koulutukseen hakevaan toimintaan sekä niiden kehittämiseen sekä koulutuksen aikaiseen tukeen
- Vapaan sivistystyön oppilaitosten työllistymistä tukevien koulutusten, niihin liittyvien tukitoimien ja hakevan toiminnan toteuttamiseen sekä niiden kehittämiseen lukuun ottamatta kotoutumissuunnitelmaan hyväksytty maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon ja muu kotoututtava koulutus
* * *
Kaikissa kolmessa käyttötarkoituksessa avustuksen tavoitteena on tukea erityisesti ammatillisen koulutuksen järjestäjien, vapaan sivistystyön oppilaitosten ylläpitäjien ja korkeakoulujen yhteistyöhankkeita, joilla vastataan kohderyhmien tarpeisiin koulutusmuodot ylittävällä toiminnalla. Avustusta voidaan myöntää myös toimijoiden omiin hankkeisiin.
Avustuksella rahoitettava toiminta tulee kytkeytyä tiiviisti ammatillisen koulutuksen järjestäjien järjestämisluvan mukaiseen toimintaan, korkeakoulujen koulutusvastuisiin sekä vapaan sivistystyön oppilaitosten ylläpitämisluvan mukaiseen toimintaan. Rahoitettava toiminta ei saa vaikuttaa liiketaloudellisesti toteutettavien palvelujen toimintamahdollisuuksiin. Rahoitettava toiminta on osallistujille maksutonta.
Ammatillisen koulutuksen järjestäjät eivät voi kirjata valtionavustuksella toteutettavaa toimintaa ammatillisesta koulutuksesta annetussa laissa tarkoitettuihin opiskelijavuosiin, ei myöskään esimerkiksi ko. laissa säädettyihin valmentaviin koulutuksiin tai opiskeluvalmiuksia tukeviin opintoihin. Avustus on kohdennettava sellaisiin toimintoihin, joita järjestäjä toteuttaa valtionosuusrahoituksella toteutettavien toimintojen lisäksi.
Selkeästi jonkin muun toteutettavan kehittämisohjelman / -kulun piiriin kuuluvia toimia ei rahoiteta.
Mikäli avustuksen saaja haluaa siirtää avustusta eteenpäin, tulee avustuksen saajan ja käyttäjän laatia siirrettävän avustuksen käyttöä koskeva sopimus opetus- ja kulttuuriministeriössä laaditun mallipohjan mukaisesti.
Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa enintään 90 prosenttia avustettavan toiminnan tai hankkeen toteutuneista kokonaiskustannuksista.
Korkeakoulut esittävät hankkeen talousarvion mallipohjan mukaisella erillisellä liitteellä. Ks. kohta lomakkeet ja liitteet.