Avsikten med understödet är att minska negativa effekter på unga av de begränsningsåtgärder som vidtogs under coronapandemin. Med understödet stärks de ungas helhetsmässiga välbefinnande och förankring i skolan och läroanstalten genom att deras livskompetens stöds och utslagning förebyggs. Dessutom stöder det unga som på grund av kriget i Ukraina anlänt till Finland för att integreras i skolor och läroanstalter.
Specialunderstöd för stärkande av ungdomsarbetet i skolor och läroanstalter
AvustusUnderstödet är avsett för att stärka ungdomsarbetet i skolor och läroanstalter.
Understöd kan sökas av kommuner och sådana sammanslutningar som har rättsförmåga och ett gällande avtal med en kommun om bedrivande av ungdomsarbete inom kommunens område eller om genomförande av den verksamhet som får understöd.
Ansökningstiden börjar den 6 september 2022 och slutar den 11 oktober 2022 kl. 16.15.
För understöden kan användas högst 7 000 000 euro, vilket anvisas ur den andra tilläggsbudgeten för 2022. Avsikten är att besluten ska fattas före utgången av 2022. De sökande underrättas skriftligen om besluten.
Understödet söks från regionförvaltningsverken.
På understödet tillämpas ungdomslagen (1285/2016) och statsunderstödslagen (688/2001).
Statsunderstöd söks i regionförvaltningsverkets ärendehanteringstjänst med blanketten ”Statsunderstöd för stärkande och utvecklande av ungdomsarbetet i skolor och läroanstalter”.
Anvisning om ansökan om understöd: https://aviavustukset.fi/sv/
Ansökan sänds in via e-tjänsten. Ansökan ska lämnas in senast den 11 oktober 2022 kl. 16.15.
Sammanslutningar ska foga följande till ansökningsblanketten:
- ett aktuellt registerutdrag eller en ändringsanmälan som lämnats till Patent- och registerstyrelsen
- det senaste fastställda bokslutet (inkl. verksamhetsberättelse, resultaträkning och balansräkning).
- ett samarbetsavtal med en kommun om bedrivande av ungdomsarbete inom kommunens område eller om genomförande av den verksamhet som får understöd
Bruksanvisning för e-tjänsten:
För tjänsten behövs Suomi.fi-identifikation, som fungerar med bankkoder, ett mobilcertifikat eller ett chipförsett id-kort.
Sökanden ska fylla i ansökningsblanketten i e-tjänsten, bifoga de bilagor som anges på blanketten och lämna in ansökan via tjänsten.
På e-tjänsten
- görs också eventuella kompletteringar av ansökan
- sänds beslutet till sökanden
- söks eventuella ändringar i besluten
- rapporteras om användningen av understödet
Understöden behovsprövas. I bedömningen av ansökningarna och i den inbördes jämförelsen av dem utgår man från en helhetsbedömning där man beaktar följande:
Ansökningsspecifika grunder för beviljande
Understöd beviljas kommuner och sådana sammanslutningar som har rättsförmåga och ett gällande avtal med en kommun om bedrivande av ungdomsarbete inom kommunens område eller om genomförande av den verksamhet som får understöd.
Understödets användningstid kan vara högst två år. Understöd kan beviljas för att stärka och etablera verksamhetsmodeller för ungdomsarbete i skolor och läroanstalter.
Understödet kan riktas till personalkostnader, och andra kostnader som behövs med tanke på den verksamhet som understöds (t.ex. köpta tjänster, material, resor, kommunikation osv.). Understödet kan inte riktas till lönekostnader för ordinarie arbetstagare. Om en ordinarie eller visstidsanställd inom organisationen överförs till den verksamhet som understöds, ska en annan person anställas i stället för denne.
Verksamhetsplanen för ansökan ska innehålla följande uppgifter:
- Hur tydligt motiveras behovet av understöd? Hur har coronapandemin påverkat unga i kommunen? Har det kommit unga från Ukraina till kommunen?
- Har det tidigare bedrivits ungdomsarbete i skolor och läroanstalter i kommunen? Om svaret är ja, vilka resultat och effekter har det haft och hur har man samlat in information om dess resultat och effekter? Hur har det tidigare arbetet beaktats i planeringen av den understödda verksamheten?
- Hur anknyter den understödda verksamheten till det nuvarande ungdomsarbetet i skolor och läroanstalter? Hur beaktas redan utfört eller pågående arbete i den understödda verksamheten?
- Hur kopplas ungdomsarbetet till skolornas och läroanstalternas pedagogiska gemenskap? Hur har samarbetet med undervisningsväsendet planerats?
- Hur stöds konkret de ungas uppväxt, utveckling och kristålighet i den understödda verksamheten?
- Hur identifierar man stödbehovet hos unga som hör till olika grupper i den understödda verksamheten?
- Hur stärks gruppandan och integreringen av unga i skolan och läroanstalten i den understödda verksamheten?
- Hur beaktas ungas delaktighet och aktivitet i den understödda verksamheten?
- Hur beaktas varierande situationer i olika skeden av studierna i den understödda verksamheten?
- Hur avser man följa upp och utvärdera resultaten av den understödda verksamheten?
Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att stärka allas förmågor och kompetens, för att förnya samhället genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och för att trygga förutsättningarna för ett meningsfullt liv på lika villkor. Undervisnings- och kulturministeriets strategi finns på ministeriets webbplats
I bedömningen och jämförelsen av ansökningarna är det därmed till fördel om verksamheten eller projektet bidrar till att främja jämlikhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i undervisnings- och kulturministeriets strategi.
Dessa värden motsvarar också ungdomslagens syften och utgångspunkter, som ska beaktas i all verksamhet som understöds med anslag för ungdomsarbete.
Allmänna förutsättningar enligt statsunderstödslagen
Regionförvaltningsverket kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Regionförvaltningsverket beaktar de allmänna förutsättningarna också vid prövningen av understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd är (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen)
- Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart.
- Beviljande av understödet är motiverat utifrån de mål som har ställts upp för användningen av statsunderstödet.
- Beviljandet av understöd är nödvändigt när man beaktar annat offentligt stöd som den sökande erhållit samt arten och omfattningen av projektet eller verksamheten.
- Beviljandet av statsunderstöd orsakar endast ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Hinder för beviljande av understöd
Den som tidigare har fått understöd av regionförvaltningsverket ska se till att de redovisningar för användningen av understödet som förutsätts i stödbesluten har lämnats in inom utsatt tid. Regionförvaltningsverket avslår ansökan om sökanden väsentligt åsidosatt sin skyldighet att ge regionförvaltningsverket uppgifter för kontroll av användningen av tidigare beviljade understöd.
Understödet får användas endast för det ändamål det har beviljats för.
Understödet kan täcka högst 90 procent av det understödda projektets faktiska totalkostnader.
Statsunderstödet är avsett att täcka det underskott för projektet som uppstår då man från de godtagbara kostnaderna drar av övriga understöd samt de intäkter projektet ger upphov till. Om understödet överstiger det realiserade underskottet, ska den överstigande delen återbetalas.
De godtagbara kostnaderna definieras i understödsbeslutet och dess bilagor.
Som godtagbara kostnader räknas löner eller arvoden som för varje löntagare utgör högst ett belopp som motsvarar en årslön på 80 000 euro jämte lagstadgade lönebikostnader. Lönen kan betalas ut som penninglön eller naturaförmån.
Understödstagarens ekonomi och förvaltning ska ordnas på behörigt sätt.
En redovisning av hur understödet använts ska lämnas in senast det datum som anges i beslutet. Av stödmottagaren förutsätts ekonomisk rapportering enligt kostnadsställe.
Regionförvaltningsverket har rätt att i samband med utbetalningen av statsunderstöd och övervakningen av dess användning utföra nödvändiga granskningar som gäller statsunderstödsmottagarens ekonomi och verksamhet (16 § i statsunderstödslagen).
Understödstagaren ska utreda sin eventuella skyldighet att iaktta upphandlingslagstiftningen och beakta den i sin verksamhet. Även en understödstagare som inte hör till staten, kommunerna eller församlingarna kan vara skyldig att konkurrensutsätta sina upphandlingar enligt förfarandena i upphandlingslagen
- Om understödstagaren uppfyller kännetecknen för en offentligrättslig inrättning (till exempel om över hälften av finansieringen är offentlig), ska understödstagaren i all upphandling iaktta upphandlingslagen.
- Om stödtagaren får understöd för en specifik upphandling till över 50 procent av upphandlingens värde, ska stödtagaren i den upphandlingen iaktta upphandlingslagen (Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016)
Undervisnings- och kulturministeriet har bestämt att understödsmottagaren ska begära anbud från fler än en leverantör i upphandlingar av varor och tjänster där upphandlingens värde underskrider det nationella tröskelvärdet, men där värdet utan mervärdesskatt överstiger 20 000 euro.
Det finns också andra villkor och begränsningar som gäller användningen av understödet. Se villkoren och begränsningarna för understöd i sin helhet i understödsbeslutet.
Stödmottagaren ska registrera redovisningen för användningen av understödet i regionförvaltningens e-tjänst omedelbart när projektet eller verksamheten avslutats, dock senast inom två månader efter att tiden för användningen av understödet har löpt ut. I redovisningen ska det ingå både en ekonomisk rapport och en resultatrapport.
Ytterligare information
Landskapen Södra Karelen, Egentliga Tavastland, Kymmenedalen, Päijänne-Tavastland och Nyland
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Kaija Blom, överinspektör, tfn 0295 016 265, kaija.blom(a)avi.fi
Kati Myyryläinen, överinspektör, tfn 0295 016 446, kati.myyrylainen(a)avi.fi
Liisa Sahi, överinspektör, tfn 0295 016 563, liisa.sahi(a)avi.fi
Landskapen Satakunta och Egentliga Finland Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland
Elli-Noora Rinne, planerare, tfn 0295 018 085, elli-noora.rinne(a)avi.fi
Mellersta Finland, Birkaland, Södra Österbotten, Mellersta Österbotten, Österbotten, Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland
Päivi Pienmäki-Jylhä, överinspektör för ungdomsväsendet, tfn 0295 018 819, paivi.pienmaki-jylha(a)avi.fi
Elsa Mantere, överinspektör, tfn 0295 018 813, elsa.mantere(a)avi.fi
Annika Palola, överinspektör för ungdomsväsendet, tfn 0295 018 817, annika.palola(a)avi.fi (Svenskspråkiga ansökningar, Österbotten)
Landskapen Södra Savolax, Norra Karelen och Norra Savolax
Regionförvaltningsverket i Östra Finland
Kirsi Kohonen, överinspektör för ungdomsväsendet, tfn 0295 016 514, kirsi.kohonen(a)avi.fi
Landskapen Kajanaland och Norra Österbotten
Regionsförvaltningsverket i Norra Finland
Kirsi-Marja Stewart, överinspektör för ungdomsväsendet, tfn 0295 017 652, kirsi-marja.stewart(a)avi.fi
Landskapet Lappland
Regionförvaltningsverket i Lappland
Marja Hanni, överinspektör för ungdomsväsendet, tfn 0295 017 393, marja.hanni(a)avi.fi