Avustuksella pyritään vähentämään koronapandemian aikaisten rajoitustoimien kielteisiä vaikutuksia nuoriin. Avustuksella vahvistetaan nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia ja kiinnittymistä koulu- ja oppilaitosyhteisöön heidän elämäntaitoja tukien ja syrjäytymistä ehkäisten. Lisäksi sillä tuetaan Ukrainasta sodan vuoksi Suomeen saapuneita nuoria integroitumaan koulu- ja oppilaitosyhteisöön.
Erityisavustukset kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävän nuorisotyön vahvistamiseksi
AvustusAvustus on tarkoitettu kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävän nuorisotyön vahvistamiseen.
Avustusta voivat hakea kunnat ja sellaiset oikeuskelpoiset yhteisöt, joilla on voimassa oleva sopimus kunnan kanssa kunnan alueella toteutettavasta nuorisotyöstä tai avustettavan toiminnan toteuttamisesta.
Hakuaika alkaa 6.9.2022 ja päättyy 11.10.2022 klo 16:15.
Avustuksina voidaan myöntää enintään 7 000 000 euroa, joka osoitetaan vuoden 2022 toisesta lisätalousarviosta. Päätökset hakemuksiin pyritään tekemään vuoden 2022 loppuun mennessä. Hakijoille ilmoitetaan päätöksistä kirjallisesti.
Avustusta haetaan aluehallintovirastosta.
Avustuksiin sovelletaan nuorisolakia (1285/2016) ja valtionavustuslakia (688/2001).
Valtionavustusta haetaan aluehallintoviraston asiointipalvelussa lomakkeella ”Valtionavustus kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävän nuorisotyön vahvistamiseen ja kehittämiseen”.
Ohjeita avustuksen hakemiseen: https://aviavustukset.fi/
Hakemus toimitetaan sähköisen asiointipalvelun kautta. Hakemus tulee jättää viimeistään 11.10.2022 klo 16.15.
Yhteisöhakijoiden tulee liittää hakulomakkeelle tehtyyn hakemukseen:
- ajantasainen rekisteriote tai PRH:lle toimitettu muutosilmoitus
- viimeinen vahvistettu tilinpäätös (sis. toimintakertomus, tuloslaskelma ja tase).
- kunnan kanssa tehty yhteistyösopimus kunnan alueella toteutettavasta nuorisotyöstä tai avustettavan toiminnan toteuttamisesta
Asiointipalvelun käyttöohjeet:
Palvelun käyttämiseen tarvitaan Suomi.fi -tunnistusta, jossa käytetään hyväksi pankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai sirullista henkilökorttia.
Hakija täyttää asiointipalvelussa olevan hakulomakkeen, liittää siihen lomakkeen yhteydessä pyydetyt liitteet ja toimittaa hakemuksen asiointipalvelun kautta.
Tämän lisäksi asiointipalvelun kautta
- tehdään mahdolliset hakemuksen täydennykset
- toimitetaan päätös hakijalle
- tehdään mahdolliset päätöstä koskevat muutospyynnöt
- raportoidaan avustuksen käyttö
Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:
Hakukohtaiset myöntöperusteet
Avustus myönnetään kunnille tai sellaisille oikeuskelpoisille yhteisöille, joilla on voimassa oleva sopimus kunnan kanssa kunnan alueella toteutettavasta nuorisotyöstä tai avustettavan toiminnan toteuttamisesta.
Avustuksen käyttöaika voi olla enintään kaksi vuotta. Avustusta voidaan myöntää kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävän nuorisontyön toimintamallien vahvistamiseen ja vakinaistamiseen.
Avustus voi kohdistua henkilöstökustannuksiin ja muihin avustettavan toiminnan kannalta tarpeellisiin kustannuksiin (esim. ostopalvelut, materiaalit, matkat, viestintä tms.). Avustusta ei voi kohdentaa vakituisten työntekijöiden palkkakustannuksiin. Mikäli avustettavaan toimintaan siirretään organisaation vakituinen tai määräaikainen työntekijä, tulee tilalle palkata toinen henkilö.
Hakemuksen toimintasuunnitelmasta tulee käydä ilmi seuraavat asiat:
- Miten selkeästi avustuksen tarve on perusteltu? Miten koronapandemia on vaikuttanut kunnan alueen nuoriin? Onko kunnan alueelle saapunut nuoria Ukrainasta?
- Onko kunnan alueen kouluissa ja oppilaitoksissa tehty aiemmin nuorisotyötä? Jos on, niin mitä tuloksia ja vaikutuksia sillä on ollut ja miten tietoa sen tuloksista ja vaikutuksista on kerätty? Miten aiemmin tehty työ on otettu huomioon avustettavan toiminnan suunnittelussa?
- Miten avustettava toiminta kiinnittyy nykyiseen kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävään nuorisotyöhön? Miten avustettavassa toiminnassa otetaan huomioon jo tehty tai tekeillä oleva työ?
- Miten nuorisotyö kytkeytyy osaksi koulujen ja oppilaitosten kasvattajayhteisöä? Miten yhteistyö opetustoimen kanssa on suunniteltu?
- Miten avustettavassa toiminnassa konkreettisesti tuetaan nuorten kasvua, kehitystä ja kriisinkestokykyä?
- Miten avustettavassa toiminnassa tunnistetaan eri ryhmiin kuuluvien nuorten tuen tarve?
- Miten avustettavassa toiminnassa vahvistetaan nuorten ryhmähenkeä ja integroitumista koulu- ja oppilaitosyhteisöön?
- Miten avustettavassa toiminnassa otetaan huomioon nuorten osallisuus ja toimijuus?
- Miten avustettavassa toiminnassa otetaan huomioon vaihtelevat tilanteet opintojen eri vaiheissa?
- Miten avustettavan toiminnan tuloksia on tarkoitus seurata ja arvioida?
Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. OKM:n strategia on luettavissa OKM:n verkkosivuilta.
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
Nämä arvot vastaavat myös nuorisolain tavoitteita ja lähtökohtia, jotka tulee ottaa huomioon kaikessa nuorisotyömäärärahoista avustettavassa toiminnassa.
Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Aluehallintovirasto voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Aluehallintovirasto ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia aluehallintovirastolta, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Aluehallintovirasto hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa aluehallintovirastolle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Avustusta saa käyttää vain siihen tarkoitukseen, johon se on myönnetty.
Avustus voi kattaa enintään 90% avustettavan hankkeen toteutuneista kokonaiskustannuksista.
Valtionavustuksella katetaan avustettavasta hankkeesta syntyvää alijäämää, joka muodostuu vähentämällä hyväksyttävistä kustannuksista muut avustukset ja hankkeesta saadut tuotot. Jos avustus on suurempi kuin toteutunut alijäämä, ylimenevä osuus tulee palauttaa.
Avustuksen hyväksyttävät kustannukset määritellään avustuspäätöksessä ja sen liitteessä.
Hyväksyttäviksi kustannuksiksi luetaan palkoista tai palkkioista kutakin palkansaajaa kohden enintään määrä, joka vastaa 80 000 euron vuosipalkkaa lakisääteisine sivukuluineen. Palkka voidaan maksaa rahapalkkana tai luontoisetuina.
Avustuksen saajan taloudenhoito ja hallinto on järjestettävä asianmukaisesti.
Avustuksen käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä.
Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia.
Aluehallintovirastolla on oikeus tehdä valtionavustuksen saajan talouteen ja toimintaan kohdistuvia tarkastuksia, jotka ovat tarpeellisia valtionavustuksen maksamisessa ja käytön valvonnassa (valtionavustuslain 16 §).
Avustuksen saajan tulee selvittää, onko sillä velvollisuus noudattaa hankintalainsäädäntöä, ja ottaa tämä toiminnassaan huomioon. Myös valtioon, kuntiin tai seurakuntiin kuulumaton avustuksen saaja voi olla velvollinen kilpailuttamaan hankintansa noudattaen hankintalain mukaisia menettelyitä
- Jos avustuksen saaja täyttää julkisoikeudellisen laitoksen tunnusmerkit (esim. rahoituksesta yli puolet on julkista rahoitusta), avustuksen saajan tulee noudattaa hankintalakia kaikissa hankinnoissaan.
- Jos avustuksen saaja saa avustusta tiettyyn hankintaan yli 50 % hankinnan arvosta, saajan on tässä hankinnassa noudatettava hankintalakia (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016)
Opetus- ja kulttuuriministeriö on linjannut, että avustuksen saajan tulee pyytää tarjous useammalta kuin yhdeltä toimittajalta sellaisissa tavara- ja palveluhankinnoissa, jotka alittavat kansallisen kynnysarvon mutta joiden arvo ilman arvonlisäveroa ylittää 20 000 euroa.
Avustuksen käyttöön liittyy myös muita ehtoja ja rajoituksia. Katso avustusten ehdot ja –rajoitukset kokonaisuudessaan avustuspäätöksestä.
Avustuksen saajan tulee tallentaa avustuksen käyttöä koskeva raportointi aluehallinnon asiointipalveluun heti hankkeen tai toiminnan päätyttyä, kuitenkin viimeistään kahden kuukauden kuluttua avustuksen käyttöajan päättymisestä. Selvitykseen sisältyy sekä talousraportointi että tuloksellisuusraportointi.
Lisätietoja
Etelä-Karjalan, Kanta-Hämeen, Kymenlaakson, Päijät-Hämeen ja Uudenmaan maakunnat
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Ylitarkastaja Kaija Blom, puh. 0295 016 265, kaija.blom(at)avi.fi
Ylitarkastaja Kati Myyryläinen, puh. 0295 016 446, kati.myyrylainen(at)avi.fi
Ylitarkastaja Liisa Sahi, puh. 0295 016 563, liisa.sahi(at)avi.fi
Satakunnan ja Varsinais-Suomen maakunnat
Lounais-Suomen aluehallintovirasto
Suunnittelija Elli-Noora Rinne, puh. 0295 018 085, elli-noora.rinne(at)avi.fi
Keski-Suomi, Pirkanmaa, Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa, Pohjanmaa
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto
Nuorisotoimen ylitarkastaja Päivi Pienmäki-Jylhä, puh. 0295 018 819, paivi.pienmaki-jylha(at)avi.fi
Ylitarkastaja Elsa Mantere, puh. 0295 018 813, elsa.mantere(at)avi.fi
Överinspektör för ungdomsväsendet Annika Palola, tfn. 0295 018 817, annika.palola(at)avi.fi (Svenskspråkiga ansökningar, Österbotten)
Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon maakunnat
Itä-Suomen aluehallintovirasto
Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi Kohonen, puh. 0295 016 514, kirsi.kohonen(at)avi.fi
Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan maakunnat
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto
Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, puh. 0295 017 652, kirsi-marja.stewart(at)avi.fi
Lapin maakunta
Lapin aluehallintovirasto
Nuorisotoimen ylitarkastaja Marja Hanni, puh. 0295 017 393, marja.hanni(at)avi.fi