Understöden beviljas efter prövning. Bedömningen av ansökningarna och den inbördes jämförelsen av dem grundar sig på en helhetsbedömning där följande beaktas:
1. Ansökningsspecifika villkor
Understödet är avsett för verksamhet under barns och ungas ledigheter som främjar barnens och de ungas jämlika möjligheter att delta i regelbunden, långsiktig och högklassig fritidsverksamhet och handledd dagslägerverksamhet under skolornas ledigheter.
Med understödet stöds regelbunden och målinriktad hobbyverksamhet för barn och unga
- som ordnas under skolornas läsår under perioden 5.6.2023 -31.5.2024, samt
- dagslägerverksamhet som ordnas under skolornas lov.
Den primära målgruppen för hobby - och daglägerverksamheten är 7–18-åringar. I sin verksamhet kan sökanden efter behov betona t.ex. verksamhet för flickor eller pojkar eller verksamhet som är begränsad enligt ålder.
Vid beviljande av understöd fästs speciell uppmärksamhet vid verksamhetens allmänna kvalitet och mångsidighet samt finansieringsgrundens genomförbarhet. I verksamheten kan ingå t.ex. teman som hänför sig till kultur, konst- och mediefostran, miljö, natur, hantverk, matlagning samt idrott och motion.
Av den verksamhet som understöds förutsätts följande:
- Hobbyverksamheten ska i regel omfatta hela läsåret. Verksamheten ska ordnas regelbundet, minst en gång varannan vecka under barnens och de ungas fritid. Det behöver inte förutsättas att barn och unga som deltar i verksamheten ska delta under hela läsåret,
- Dagslägerverksamhet ska i regel ordnas under minst fem på varandra följande dagar eller så att de omfattar vardagarna under ledigheten (t.ex. höstlovet). Verksamheten pågår minst fem (5) timmar per dag och under den erbjuds en måltid,
- Ledarna för fritids- och dagslägerverksamheten ska i praktiken ha tillräcklig sakkunskap om att arbeta med barn och unga och därtill behärska verksamhetens innehåll. Dessutom är det möjligt att under handledning anlita kamrathandledare i synnerhet i fråga om anordnande av verksamheten för äldre åldersgrupper,
- Den verksamhet som understöds ska främja nolltolerans för diskriminering på olika grunder. Verksamhetsanordnaren ska ha en plan för hur man ingriper i olika former av mobbning och diskriminering.
- Av de barn och unga som deltar i den verksamhet som understöds får man inte förutsätta medlemskap i organisationen eller att de ska ansluta sig till den.
- Ur likställdhetssynpunkt är det önskvärt att verksamheten är avgiftsfri för de barn och unga som deltar i den. Arrangören kan med hjälp av understödet finansiera material och redskap som är viktiga med tanke på deltagandet, så att ingen behöver uteslutas från verksamheten på grund av deltagaravgiften. Om deltagaravgiften dock tas ut, ska avgiften vara skälig, dvs. högst 100 €/deltagare/klubb eller 100 €/deltagare/dagslägervecka. En eventuell deltagaravgift ska också vara lika stor för alla, men i enskilda fall kan avgiften sänkas eller inte tas ut av ekonomiska orsaker (positiv särbehandling).
- verksamhetsanordnaren ska säkerställa att alla som deltar i verksamheten är försäkrade (se godtagbara kostnader).
- Mellanmålen och/eller måltiderna ska främja hälsosamma kostvanor hos barnen och ungdomarna.
- Understödet får täcka högst 90 procent av de faktiska godtagbara utgifterna för hobby- eller dagslägerverksamheten som finansieras. Den resterande andelen ska täckas med annan finansiering. Den övriga finansieringen kan vara en eller flera av följande understödsformer:
- självfinansiering, som till exempel deltagaravgifter, medlemsavgifter, biljettintäkter, hyresintäkter osv., eller för kommunernas del statsandelar samt skatte- och avgiftsintäkter. Självfinansieringen ska kunna verifieras i bokföringen. Självfinansieringsandelen kan inte vara kalkylerad, t.ex. talkoarbete eller ”in kind-finansiering”, när den inte inbegriper inkomster eller utgifter som antecknas i bokföringen. (Med in kind-finansiering avses t.ex. rabatt som understödstagaren får och som antecknas som en kalkylerad intäkt.)
- privat finansiering
- offentlig finansiering
- EU-finansiering
2. Allmänna grunder
Vid bedömningen och jämförelsen av ansökningarna fästs uppmärksamhet vid att den verksamhet som understöds motsvarar syftena och värdegrunden i ungdomslagen.
Syftet med ungdomslagen är att främja de ungas delaktighet och möjligheter att påverka samt förmåga och förutsättningar att verka i samhället, stödja de ungas utveckling, självständighetsprocess och gemenskapskänsla samt inhämtandet av kunskaper och färdigheter i anknytning till detta, stödja de ungas fritidssysselsättningar och verksamhet i det civila samhället, främja de ungas likställdhet och jämlikhet samt tillgodoseendet av deras rättigheter och att förbättra de ungas uppväxt- och levnadsvillkor. Syftet ska uppnås med utgångspunkt i solidaritet, kulturell mångfald och internationalism, hållbar utveckling, sunda levnadsvanor, respekt för miljön och livet samt sektorsövergripande samarbete.
3. Allmänna förutsättningar enligt statsunderstödslagen
Regionförvaltningsverket kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Regionförvaltningsverket beaktar de allmänna förutsättningarna även vid beslut om understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
- Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart.
- Beviljandet av understöd är motiverat med avseende på de mål som ställts upp för användningen av statsunderstödet.
- Beviljandet av understöd ska anses vara nödvändigt med beaktande av annat offentligt stöd som sökanden fått samt arten och omfattningen av projektet eller verksamheten.
- Beviljandet av statsunderstöd orsakar endast obetydlig snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
4. Hinder för beviljande av understöd
Den som tidigare har fått understöd av regionförvaltningsverket ska se till att de redovisningar för användningen av understödet som förutsätts i stödbesluten har lämnats in inom utsatt tid. Regionförvaltningsverket avslår ansökan om sökanden väsentligt åsidosatt sin skyldighet att ge regionförvaltningsverket uppgifter för kontroll av användningen av tidigare beviljade understöd.