Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:
1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
Avustus on tarkoitettu käytettäväksi lasten ja nuorten vapaa-aikoina tapahtuvaan toimintaan, jolla edistetään lasten ja nuorten tasapuolisia mahdollisuuksia osallistua säännöllisesti, pitkäjänteisesti ja laadukkaasti järjestettyyn harrastustoimintaan ja sekä ohjattuun loma-ajan päiväleiritoimintaan.
Avustuksella tuetaan 5.6.2023 -31.5.2024 välisenä aikana toteutettavaa
- koulujen lukuvuoden aikaan sijoittuvaa, lapsille ja nuorille järjestettävää säännöllistä ja tavoitteellista harrastustoimintaa sekä
- koulujen loma-aikoihin sijoittuvaa päiväleiritoimintaa
Harrastus- ja päiväleiritoiminnan ensisijainen kohderyhmä on 7–18-vuotiaat. Hakija voi tarpeen mukaan painottaa toiminnassaan esim. tyttöjen tai poikien toimintaa tai iän mukaan rajattua toimintaa.
Avustuksia myönnettäessä kiinnitetään erityistä huomiota toiminnan sisällön yleiseen laatuun ja monipuolisuuteen sekä rahoituspohjan realistisuuteen. Toiminnan sisältönä voivat olla esim. kulttuuriin, taide- ja mediakasvatukseen, ympäristöön, luontoon, käden taitoihin, ruoanlaittoon sekä liikunnalliseen harrastamiseen liittyvät teemat.
Avustettavalta toiminnalta edellytetään seuraavia asioita:
- Harrastustoiminnan tulee pääsääntöisesti kattaa koko lukuvuosi. Toimintaa tulee järjestää säännöllisesti, vähintään kerran kahdessa viikossa lasten ja nuorten vapaa-aikana. Toimintaan osallistuvilta lapsilta ja nuorilta ei tarvitse edellyttää osallistumista koko lukuvuoden ajaksi;
- Päiväleiritoimintaa on järjestettävä pääsääntöisesti viitenä peräkkäisenä päivänä tai loman arkipäivät kattaen (esim. syysloma). Toiminnan päivittäinen kesto on vähintään viisi (5) tuntia ja sen aikana tarjotaan ateria.
- Harrastus- ja päiväleiritoiminnan käytännön ohjaajilla tulee olla riittävä asiantuntemus lasten ja nuorten ohjaamisesta sekä ohjaajien tulee hallita toiminnan sisältö. Lisäksi on mahdollista käyttää ohjatusti vertaisohjaajia erityisesti vanhempien ikäryhmien toiminnan järjestämisessä.
- Avustettavassa toiminnassa tulee edistää nollatoleranssia eri perusteilla tapahtuvaa syrjintää kohtaan. Toiminnan järjestäjällä tulee olla suunnitelma kiusaamis- ja syrjintätapauksiin puuttumiselle.
- Avustettavaan toimintaan osallistuvilta lapsilta ja nuorilta ei saa edellyttää toimintaa järjestävän organisaation jäsenyyttä tai jäseneksi liittymistä.
- Yhdenvertaisuuden vuoksi on suotavaa, että toiminta olisi siihen osallistuville lapsille ja nuorille maksutonta. Järjestäjä voi rahoittaa osallistumisen kannalta tärkeät, tarvittavat materiaalit ja välineet avustuksella, jottei ketään tarvitse rajata toiminnasta pois osallistumismaksun vuoksi. Mikäli osallistumismaksu kuitenkin peritään, tulee sen olla kohtuullinen, ts. korkeintaan 100 €/osallistuja/kerho tai 100 €/osallistuja/päiväleiri. Mahdollisen osallistumismaksun tulee myös olla saman suuruinen kaikille, mutta yksittäistapauksissa se voidaan taloudellisista syistä alentaa tai jättää perimättä (positiivinen erityiskohtelu).
- Toiminnan järjestäjän tulee huolehtia kaikkien toimintaan osallistuvien vakuuttamisesta (ks. hyväksyttävät kustannukset).
- Tarjottavien välipalojen ja/tai aterioiden tulee edistää lasten ja nuorten terveitä ruokailutottumuksia.
- Myönnetty avustus voi kattaa enintään 90 % avustettavan harrastus- tai päiväleiritoiminnan toteutuneista kokonaiskustannuksista. Jäljelle jäävä osuus tulee kattaa muulla rahoituksella. Muu rahoitus voi olla yhtä tai useampaa seuraavista rahoitusmuodoista:
- omarahoitusta, kuten esimerkiksi osallistumismaksuja, jäsenmaksuja, lipunmyyntituottoa, vuokratuottoa jne., tai kuntien kohdalla valtionosuutta sekä vero- ja maksutuloja. Omarahoitusosuus tulee olla todennettavissa kirjanpidosta. Omarahoitusosuus ei voi olla laskennallista, esim. talkootyötä tai ”in kind-rahoitusta”, kun siihen ei liity kirjanpitoon kirjattavaa tuloa eikä menoa. (In kind-rahoituksella tarkoitetaan esim. avustuksen saajan saamaa alennusta, joka esitetään laskennallisena tuottona).
- yksityistä rahoitusta
- julkisia avustuksia
- EU-rahoitusta
2. Yleiset perusteet
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa kiinnitetään huomiota siihen, että avustettava toiminta vastaa nuorisolain tavoitteita ja arvolähtökohtia.
Nuorisolain tavoitteena on edistää nuorten osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia sekä kykyä ja edellytyksiä toimia yhteiskunnassa; tukea nuorten kasvua, itsenäistymistä, yhteisöllisyyttä sekä niihin liittyvää tietojen ja taitojen oppimista; tukea nuorten harrastamista ja toimintaa kansalaisyhteiskunnassa; edistää nuorten yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa sekä oikeuksien toteutumista; sekä parantaa nuorten kasvu- ja elinoloja. Tavoitteen toteuttamisessa lähtökohtina ovat yhteisvastuu, kulttuurien moninaisuus ja kansainvälisyys; kestävä kehitys, terveet elämäntavat sekä ympäristön ja elämän kunnioittaminen ja monialainen yhteistyö.
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Aluehallintovirasto voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Aluehallintovirasto ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom.):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia aluehallintovirastolta, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Aluehallintovirasto hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa aluehallintovirastolle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.