Med understödet stöds genomförandet av de tre målen för samhälleligt genomslag som fastställts för statens idrottspolitik: att etablera en motionsinriktad livsstil, att främja lika tillgång till idrott och motion och öka deltagandet och delaktigheten genom idrott och motion. Särskilda målgrupper för den fria idrottsutbildningen är barn och unga, vars idrottsaktivitet skapar en grund för en motionsinriktad livsstil som pågår under hela livstiden och sådana målgrupper för vilka motion kan ha en speciellt stor betydelse för att upprätthålla funktionsförmågan och livskvaliteten.
Understöd för idrottsutbildningscentrens studiesedelsprojekt
AvustusUnderstödet är avsett för idrottsutbildningscentren för att anordna utbildning inom fritt bildningsarbete för målgrupper som är underrepresenterade inom utbildningen - Studiesedelsunderstöd - för att aktivera invandrare och långtidsarbetslösa till motion och idrott.
Understöd kan sökas av riksomfattande och regionala idrottsutbildningscenter.
Ansökningstiden börjar den 25 april 2024.
Ansökningstiden går ut den 30 maj 2024 kl. 16.15.
Undervisnings- och kulturministeriet kan använda sammanlagt högst 300 000 euro för understöden. Avsikten är att beslut om understöden fattas före utgången av juni 2024.
Lagen om fritt bildningsarbete (632/1998)
Statsunderstödslagen (688/2001)
Idrottslagen (390/2015)
Du kan ansöka om understöd via undervisnings- och kulturministeriets e-tjänst. Om det inte är möjligt ska du kontakta tjänstemannen som ger mer information om understödet.
Sökanden ska beakta att ansökan inte kan sändas i e-tjänsten efter ansökningstiden. Sökanden ansvarar för att ansökan lämnas in inom utsatt tid.
Bruksanvisning för e-tjänsten
För att sammanslutningar ska kunna använda tjänsten måste de ha ett FO-nummer, använda Suomi.fi-identifiering samt Suomi.fi-fullmakter. Inloggning i tjänsten sker med Suomi.fi-identifiering via Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, och för det behövs personliga bankkoder, ett mobilcertifikat eller ett certifikatkort.
Sökanden ska fylla i ansökningsblanketten i e-tjänsten, bifoga de bilagor som anges på blanketten och lämna in ansökan till ministeriet via tjänsten. Ministeriet skickar beslutet till den sökande via tjänsten.
Eventuella kompletteringar till ansökan och begäranden om omprövning av beslutet lämnas också in via e-tjänsten. Även redovisningarna lämnas in via tjänsten.
- Bruksanvisning för e-tjänsten
- Mer information på UKM:s webbplats
- Inloggning till e-tjänsten och fullmakter
- Suomi.fi-anvisningar och stöd
Understöden beviljas efter prövning. Bedömningen av ansökningarna och den inbördes jämförelsen av dem grundar sig på en helhetsbedömning där följande beaktas:
1. Ansökningsspecifika villkor för beviljande
Syftet med studiesedelsunderstödet är att avsevärt sänka studerandeavgifterna i utbildning inom fritt bildningsarbete för valda målgrupper. Med understödet kan idrottsutbildningscentren sänka studerandeavgifterna eller låta bli att ta ut dem. Målet med understödet är att öka deltagandet i utbildningen inom det fria bildningsarbetet bland grupper som är underrepresenterade i utbildningen.
Målgrupperna för den utbildning inom det fria bildningsarbetet som stöds med studiesedelsunderstöd utgörs av invandrare eller personer med invandrarbakgrund samt arbetslösa eller arbetstagare som är permitterade för en längre tid.
Med invandrare och personer med invandrarbakgrund avses personer som har flyttat till Finland och som har en hemkommun i Finland enligt lagen om hemkommun (201/1994). Asylsökande anses inte höra till invandrare. Med arbetslösa avses arbetssökande som saknar arbetsplats och som är tillgängliga för heltidsarbete eller som väntar på att en avtalad anställning ska inledas. Även personer som permitterats för en längre tid kan höra till målgruppen för studiesedelsverksamheten.
Enligt 24 § i lagen om fritt bildningsarbete kan skäliga avgifter för undervisningen tas ut av de studerande.
Med studiesedelsunderstöd stöds sådan utbildning inom det fria bildningsarbetet vid idrottsutbildningscenter som omfattas av statsandelar. Utbildningen ska inledas 2024. Utgångspunkten är att utbildningsstödet beviljas för integrerad utbildning där personer som använder studiesedelsunderstöd deltar i idrottsutbildningscentrets allmänna utbud inom fritt bildningsarbete. Av särskilda, motiverade skäl kan utbildningen också ordnas för separat valda målgrupper.
När undervisnings- och kulturministeriet beviljar understöd för studiesedlar för 2024 fäster ministeriet uppmärksamhet på kvaliteten på ansökan, genomslaget, utbudet av utbildning som är lämplig för målgrupperna och utbudets innovationsrikedom, aktivering av målgrupperna, studiearrangemang som är anpassade efter målgrupperna samt tjänster inom uppsökande och stödjande verksamhet.
Ministeriet beaktar även antalet personer som ska utbildas med stöd av studiesedlarna och hur dessa fördelar sig mellan olika målgrupper. Varje huvudman för ett idrottsutbildningscenter kan lämna in högst två ansökningar avsedda för olika målgrupper i anslutning till studiesedelsverksamhet.
Utbildning som stöds med studiesedlar kan genomföras som ett samarbete mellan flera idrottsutbildningscenter. Då utarbetar läroanstalterna en gemensam användningsplan och ansökan för studiesedlarna och i ansökan anges även hur kostnaderna fördelas mellan läroanstalterna. I gemensamma projekt fungerar en av läroanstalterna som administratör för studiesedelsunderstöden, och statsbidraget beviljas denna läroanstalt. Av en gemensam ansökan ska det framgå hur utgifterna och ansvaren fördelas mellan de olika läroanstalterna.
Avsikten är att studiesedelsunderstödet helt eller delvis ska täcka studieavgifterna för de grupper av studerande som nämns ovan. Understöd kan således beviljas till högst 100 procent av de faktiska totalkostnaderna för projektet. Det fria bildningsarbetets kalkylerade statsandel ska emellertid beaktas vid beräkning och rapportering av studiesedelsutbildningens totala kostnader.
Om projektet även har andra finansieringsformer räknas detta som en fördel. Av bidraget får högst 15 procent användas för aktivering av målgrupperna, studiearrangemang eller tjänster inom den uppsökande och stödjande verksamheten.
2. Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att stärka allas förmågor och kompetens, för att förnya samhället genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och för att trygga förutsättningarna för ett meningsfullt liv på lika villkor. Undervisnings- och kulturministeriets strategi finns på websidan.
I bedömningen och jämförelsen av ansökningarna är det därmed till fördel om verksamheten eller projektet bidrar till att främja jämlikhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i undervisnings- och kulturministeriets strategi.
3. Allmänna förutsättningar för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen
Undervisnings- och kulturministeriet kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Ministeriet beaktar de allmänna förutsättningarna också vid beslut om understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
- Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart.
- Beviljandet av statsunderstöd är motiverat med avseende på de mål som ställts upp för användningen av statsunderstödet.
- Beviljandet av statsunderstöd är nödvändigt när man beaktar annat offentligt stöd som sökanden erhållit samt arten och omfattningen av projektet eller verksamheten.
- Beviljandet av statsunderstöd bedöms inte orsaka mer än ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Om understödet hänför sig till lönekostnader kan understöd beviljas endast av synnerligen vägande skäl om understödstagaren har dömts till straff för att ha anlitat utländsk arbetskraft som saknar tillstånd (7 § 2 mom. i statsunderstödslagen).
4. Hinder för beviljande av understöd
Sökande som tidigare har beviljats understöd av ministeriet ska se till att de redovisningar för användningen av understödet som förutsätts i understödsbesluten lämnas in inom utsatt tid. Ministeriet avslår ansökan, om sökanden väsentligt har försummat sin skyldighet att lämna ministeriet uppgifter för kontroll av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås om den inkommer i pappersform efter utsatt tid.
Understödet får användas endast för det ändamål som det har beviljats för.
Understöd som beviljats av undervisnings- och kulturministeriet får användas till högst den andel av de faktiska totala kostnaderna för verksamheten eller projektet som anges i understödsbeslutet. Vilka slags kostnader som är godtagbara med tanke på understödet anges i beslutet jämte bilagan till det.
Som godtagbara kostnader räknas löner eller arvoden som för varje löntagare utgör högst ett belopp som motsvarar en årslön på 80 000 euro jämte lagstadgade lönebikostnader. Lönen kan betalas ut antingen som penninglön eller naturaförmån.
Understödstagarens ekonomi och förvaltning ska ordnas på behörigt sätt.
En redovisning av användningen av understödet ska lämnas senast det datum som anges i beslutet. Understödstagaren förutsätts göra en ekonomisk redovisning enligt kostnadsställe, om understödet gäller specialunderstöd eller allmänt statsunderstöd för en del av verksamheten.
Undervisnings- och kulturministeriet har rätt att i samband med utbetalningen av statsunderstöd och övervakningen av dess användning utföra nödvändiga granskningar av statsunderstödstagarens ekonomi och verksamhet (statsunderstödslagen 16 §).
Understödstagaren ska reda ut sin eventuella skyldighet att iaktta upphandlingslagstiftningen och beakta detta i sin verksamhet. Även en understödstagare som inte hör till staten, kommunerna eller församlingarna kan vara skyldig att konkurrensutsätta sina upphandlingar enligt förfarandena i upphandlingslagen.
- Om understödets mottagare uppfyller kännetecknen för en offentligrättslig inrättning (t.ex. om över hälften av finansieringen är offentlig), ska mottagaren i all upphandling iaktta upphandlingslagen.
- Om understödets mottagare får understöd för en specifik upphandling till över 50 % av upphandlingens värde, bör mottagaren i den här upphandlingen iaktta upphandlingslagen.
(Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016)
Undervisnings- och kulturministeriet har fastställt att understödstagaren ska begära anbud från fler än en leverantör i sådana upphandlingar av varor och tjänster där upphandlingens värde underskrider det nationella tröskelvärdet, men där värdet utan mervärdesskatt överstiger 20 000 euro.
I användningen av understöder gäller också andra villkor och begränsningar. Se villkoren och begränsningarna för understöd i sin helhet.
En redovisning av användningen av understöden ska lämnas senast det datum som anges i beslutet. I redovisningen ingår både ekonomisk rapportering och resultatrapportering. Understödstagaren förutsätts göra en ekonomisk redovisning enligt kostnadsställe, om understödet gäller specialunderstöd eller allmänt statsunderstöd för en del av verksamheten.
Understöd som ansökts och beviljats i den ärendehanteringstjänsten redovisas i ärendehanteringstjänsten.
Redovisningar för understöd som ansökts om med pappersblankett ska lämnas till ministeriet på en separat blankett.
Ytterligare information
E-postadresser:
[email protected]
Samuli Rasila, specialsakkunnig
tfn 0295 330 057
Stöd i tekniska frågor som gäller e-tjänsten fås på adressen: asiointipalvelu.okm(at)gov.fi