Med understödet stöds genomförandet av de tre målen för samhälleligt genomslag som fastställts för statens idrottspolitik: att etablera en motionsinriktad livsstil, att främja lika tillgång till idrott och motion och öka deltagandet och delaktigheten genom idrott och motion. Särskilda målgrupper för den fria idrottsutbildningen är barn och unga, vars idrottsaktivitet skapar en grund för en motionsinriktad livsstil som pågår under hela livstiden och sådana målgrupper för vilka motion kan ha en speciellt stor betydelse för att upprätthålla funktionsförmågan och livskvaliteten.
Specialunderstöd för idrottsutbildningscentrens kvalitets-, utvecklings- och studiesedelsprojekt
AvustusUnderstödet är avsett för idrottsutbildningscentren för att utveckla utbildningen inom fritt bildningsarbete samt för att anordna utbildning inom fritt bildningsarbete för målgrupper som är underrepresenterade inom utbildningen:
- Kvalitetsunderstöd - för att utveckla kompetensen inom utbildningen, utvärderingen och responssystemet
- Studiesedelsunderstöd - för att aktivera invandrare och långtidsarbetslösa till motion och idrott
- Utvecklingsunderstöd - för att utveckla utbildningsformerna inom det fria bildningsarbetet
Understöd kan sökas av riksomfattande och regionala idrottsutbildningscenter.
Ansökningstiden börjar den 26 april 2023.
Ansökningstiden går ut den 31 maj 2023 kl. 16.15.
Undervisnings- och kulturministeriet kan använda sammanlagt högst 300 000 euro för understöden. Avsikten är att beslut om understöden fattas före utgången av juni 2022.
Lagen om fritt bildningsarbete (632/1998)
Statsunderstödslagen (688/2001)
Idrottslagen (390/2015)
Man ansöker om understöd i undervisnings- och kulturministeriets e-tjänst. Om detta inte är möjligt ska man kontakta den tjänsteman som ger mer information om understödet.
Sökanden ska beakta att ansökan inte kan sändas genom e-tjänsten efter den utsatta tiden. Sökanden ansvarar för att ansökan kommer fram inom utsatt tid.
Bruksanvisning för e-tjänsten
För att kunna använda e-tjänsten måste organisationer ha ett FO-nummer, identifiera sig med Suomi.fi och använda Suomi.fi-fullmakter. Inloggningen i tjänsten sker genom att man identifierar sig på Suomi.fi, som upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, med sin personliga bankkod, mobilcertifikat eller certifikatkort.
Sökanden ska fylla i ansökningsblanketten i ärendehanteringstjänsten, bifoga de bilagor som anges på blanketten och lämna in ansökan till ministeriet via ärendehanteringstjänsten. Ministeriet skickar beslutet till sökanden i tjänsten.
Via tjänsten kan sökanden göra eventuella kompletteringar i ansökan och söka ändring i beslutet. Även redovisningarna lämnas in via tjänsten.
Bruksanvisning för e-tjänsten till organisationer
E-tjänsten för statsunderstöd och anvisningar
Inloggning i e-tjänsten och fullmakter
Suomi.fi-anvisningar och -stöd
Understöden beviljas efter prövning. Bedömningen av ansökningarna och den inbördes jämförelsen av dem grundar sig på en helhetsbedömning där följande beaktas:
1. Ansökningsspecifika villkor för beviljande
För idrottsutbildningscentren kan statsunderstöd enligt prövning beviljas i tre olika kategorier, vilka är:
1.1. Kvalitetsunderstöd
Syftet med kvalitetsunderstödet är att stärka idrottsutbildningscentrens egen kompetens och expertis inom det fria bildningsarbetet. Avsikten med understödet är att inleda, öka eller utveckla sådana åtgärder vid idrottsutbildningscentren med vilka man kan utveckla kvaliteten, utbudet, genomförandet eller utvärderingen i fråga om utbildningen inom det fria bildningsarbetet.
Syftet med kvalitetsunderstödet är att särskilt stödja utvecklandet av utbildningen inom det fria bildningsarbetet inom följande delområden:
- kvalitetssystemet för utbildningen
- systemet för studeranderespons samt praxis för att beakta responsen i utvecklingen av utbildningen
- behovet av fortbildning och kompletterande utbildning för personalen.
Kvalitetsunderstöd kan beviljas till högst 80 procent av de faktiska totalkostnaderna för projektet.
En högre nivå på den övriga finansieringen är till fördel för sökanden vid bedömningen av ansökningarna om kvalitetsunderstöd.
1.2. Studiesedelsunderstöd
Syftet med studiesedelsunderstödet är att avsevärt sänka studerandeavgifterna i utbildning inom fritt bildningsarbete för valda målgrupper. Med understödet kan idrottsutbildningscentren sänka studerandeavgifterna eller låta bli att ta ut dem. Målet med understödet är att öka deltagandet i utbildningen inom det fria bildningsarbetet bland grupper som är underrepresenterade i utbildningen.
Målgrupperna för den utbildning inom det fria bildningsarbetet som stöds med studiesedelsunderstöd utgörs av invandrare eller personer med invandrarbakgrund samt arbetslösa eller arbetstagare som är permitterade för en längre tid.
Med invandrare och personer med invandrarbakgrund avses personer som har flyttat till Finland och som har en hemkommun i Finland enligt lagen om hemkommun (201/1994). Asylsökande anses inte höra till invandrare. Med arbetslösa avses arbetssökande som saknar arbetsplats och som är tillgängliga för heltidsarbete eller som väntar på att en avtalad anställning ska inledas. Även personer som permitterats för en längre tid kan höra till målgruppen för studiesedelsverksamheten.
Enligt 24 § i lagen om fritt bildningsarbete kan skäliga avgifter för undervisningen tas ut av de studerande.
Med studiesedelsunderstöd stöds sådan utbildning inom det fria bildningsarbetet vid idrottsutbildningscenter som omfattas av statsandelar. Utbildningen ska inledas 2023. Utgångspunkten är att utbildningsstödet beviljas för integrerad utbildning där personer som använder studiesedelsunderstöd deltar i idrottsutbildningscentrets allmänna utbud inom fritt bildningsarbete. Av särskilda, motiverade skäl kan utbildningen också ordnas för separat valda målgrupper.
När undervisnings- och kulturministeriet beviljar understöd för studiesedlar för 2023 fäster ministeriet uppmärksamhet på kvaliteten på ansökan, genomslaget, utbudet av utbildning som är lämplig för målgrupperna och utbudets innovationsrikedom, aktivering av målgrupperna, studiearrangemang som är anpassade efter målgrupperna samt tjänster inom uppsökande och stödjande verksamhet.
Ministeriet beaktar även antalet personer som ska utbildas med stöd av studiesedlarna och hur dessa fördelar sig mellan olika målgrupper.
Varje huvudman för ett idrottsutbildningscenter kan lämna in högst en ansökan avsedda för olika målgrupper i anslutning till studiesedelsverksamhet.
Utbildning som stöds med studiesedlar kan genomföras som ett samarbete mellan flera idrottsutbildningscenter. Då utarbetar läroanstalterna en gemensam användningsplan och ansökan för studiesedlarna och i ansökan anges även hur kostnaderna fördelas mellan läroanstalterna. I gemensamma projekt fungerar en av läroanstalterna som administratör för studiesedelsunderstöden, och statsbidraget beviljas denna läroanstalt. Av en gemensam ansökan ska det framgå hur utgifterna och ansvaren fördelas mellan de olika läroanstalterna.
Avsikten är att studiesedelsunderstödet helt eller delvis ska täcka studieavgifterna för de grupper av studerande som nämns ovan. Understöd kan således beviljas till högst 100 procent av de faktiska totalkostnaderna för projektet. Det fria bildningsarbetets kalkylerade statsandel ska emellertid beaktas vid beräkning och rapportering av studiesedelsutbildningens totala kostnader.
Om projektet även har andra finansieringsformer räknas detta som en fördel. Av bidraget får högst 15 procent användas för aktivering av målgrupperna, studiearrangemang eller tjänster inom den uppsökande och stödjande verksamheten.
1.3. Utvecklingsunderstöd
Syftet med utvecklingsunderstöden är att stödja utvecklingen av utbildningen inom det fria bildningsarbetet vid idrottsutbildningscentren i riktning mot centrens egna prioritets- och kompetensområden (observera att detta inte gäller toppidrott). Målet med utvecklingsunderstödet är därtill att stärka nätverkssamarbetet mellan idrottsutbildningscentren samt att utveckla de av idrottsutbildningscentrens kompetensområden som institutet angett så att de får större genomslag på det riksomfattande planet.
Vid beslut om utvecklingsunderstödens fördelning fäster ministeriet uppmärksamhet vid i synnerhet utvecklingsprojektets betydelse för idrottsutbildningscentrets eget område för specialkompetens och nätverkssamarbetet i anknytning till det. Vid bedömning av understödets belopp bedömer ministeriet också projektens riksomfattande betydelse i nätverket för idrottsutbildningscentren.
Huvudmannen för varje idrottsutbildningscenter kan lämna högst en ansökan som gäller läroanstaltens utvecklingsverksamhet. Dessutom kan utvecklingsverksamhet genomföras som ett samarbete mellan flera idrottsutbildningscenter. I sådana fall ska dessa lämna en gemensam ansökan. Ett av centren fungerar då som administratör för utvecklingsprojektet, och statsunderstödet beviljas huvudmannen för denna läroanstalt. Av en gemensam ansökan ska det framgå hur utgifterna och ansvaren fördelas mellan de olika läroanstalterna.
Ansökan görs på ministeriets ansökningsblankett och till ansökan fogas en projektplan som ska innefatta en kostnadskalkyl för projektet. Projektplanen kan kompletteras senare, men klart bristfälliga projektansökningar behandlas inte.
Av projektplanen ska följande uppgifter framgå:
- Projektets syften och mål när det gäller att utveckla idrottsutbildningscentrets verksamhet i linje med det egna specialområdet och i nätverkssamarbetet mellan idrottsutbildningscentren.
- Hur projektet anknyter till utvecklingen av utbildningen inom det fria bildningsarbetet.
- En utredning av projektets effektmål och de mätare som används samt en plan för hur uppföljningen och utvärderingen av projektet ska genomföras.
- Samarbetsparterna inom projektet.
- Projektets förhållande till utbildningscentrets strategi/utvecklingsprogram.
- Projektets start- och slutdatum.
- Konkreta projektåtgärder och en tidsplan för dessa.
- En kostnadskalkyl för projektet av vilken följande uppgifter framgår: totalkostnaderna för projektet, de godtagbara kostnaderna för projektet, inkomsterna av projektet samt andra understöd som sökts eller beviljats för samma ändamål samt huvudmannens självfinansieringsandel. I fråga om gemensamma projekt ska av kostnadskalkylen även framgå hur kostnaderna fördelas mellan de olika parterna.
- Uppgifter om den person som ansvarar för genomförandet av projektet.
En förutsättning för beviljande av understöd är att läroanstalten själv står för en del av finansieringen. Understöd kan beviljas till högst 80 procent av de faktiska totalkostnaderna för utvecklingsprojektet. En större självfinansieringsandel är till fördel för sökanden när ansökningarna bedöms.
2. Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att stärka allas förmågor och kompetens, för att förnya samhället genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och för att trygga förutsättningarna för ett meningsfullt liv på lika villkor. Undervisnings- och kulturministeriets strategi finns på websidan.
I bedömningen och jämförelsen av ansökningarna är det därmed till fördel om verksamheten eller projektet bidrar till att främja jämlikhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i undervisnings- och kulturministeriets strategi.
3. Allmänna förutsättningar för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen
Undervisnings- och kulturministeriet kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Ministeriet beaktar de allmänna förutsättningarna också vid beslut om understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
- Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart.
- Beviljandet av statsunderstöd är motiverat med avseende på de mål som ställts upp för användningen av statsunderstödet.
- Beviljandet av statsunderstöd är nödvändigt när man beaktar annat offentligt stöd som sökanden erhållit samt arten och omfattningen av projektet eller verksamheten.
- Beviljandet av statsunderstöd bedöms inte orsaka mer än ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Om understödet hänför sig till lönekostnader kan understöd beviljas endast av synnerligen vägande skäl om understödstagaren har dömts till straff för att ha anlitat utländsk arbetskraft som saknar tillstånd (7 § 2 mom. i statsunderstödslagen).
4. Hinder för beviljande av understöd
Sökande som tidigare har beviljats understöd av ministeriet ska se till att de redovisningar för användningen av understödet som förutsätts i understödsbesluten lämnas in inom utsatt tid. Ministeriet avslår ansökan, om sökanden väsentligt har försummat sin skyldighet att lämna ministeriet uppgifter för kontroll av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås om den inkommer i pappersform efter utsatt tid.
Understödet får användas endast för det ändamål som det har beviljats för.
Understöd som beviljats av undervisnings- och kulturministeriet får användas till högst den andel av de faktiska totala kostnaderna för verksamheten eller projektet som anges i understödsbeslutet. Vilka slags kostnader som är godtagbara med tanke på understödet anges i beslutet jämte bilagan till det.
Som godtagbara kostnader räknas löner eller arvoden som för varje löntagare utgör högst ett belopp som motsvarar en årslön på 80 000 euro jämte lagstadgade lönebikostnader. Lönen kan betalas ut antingen som penninglön eller naturaförmån.
Understödstagarens ekonomi och förvaltning ska ordnas på behörigt sätt.
En redovisning av användningen av understödet ska lämnas senast det datum som anges i beslutet. Understödstagaren förutsätts göra en ekonomisk redovisning enligt kostnadsställe, om understödet gäller specialunderstöd eller allmänt statsunderstöd för en del av verksamheten.
Undervisnings- och kulturministeriet har rätt att i samband med utbetalningen av statsunderstöd och övervakningen av dess användning utföra nödvändiga granskningar av statsunderstödstagarens ekonomi och verksamhet (statsunderstödslagen 16 §).
Understödstagaren ska reda ut sin eventuella skyldighet att iaktta upphandlingslagstiftningen och beakta detta i sin verksamhet. Även en understödstagare som inte hör till staten, kommunerna eller församlingarna kan vara skyldig att konkurrensutsätta sina upphandlingar enligt förfarandena i upphandlingslagen.
- Om understödets mottagare uppfyller kännetecknen för en offentligrättslig inrättning (t.ex. om över hälften av finansieringen är offentlig), ska mottagaren i all upphandling iaktta upphandlingslagen.
- Om understödets mottagare får understöd för en specifik upphandling till över 50 % av upphandlingens värde, bör mottagaren i den här upphandlingen iaktta upphandlingslagen.
(Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016)
Undervisnings- och kulturministeriet har fastställt att understödstagaren ska begära anbud från fler än en leverantör i sådana upphandlingar av varor och tjänster där upphandlingens värde underskrider det nationella tröskelvärdet, men där värdet utan mervärdesskatt överstiger 20 000 euro.
I användningen av understöder gäller också andra villkor och begränsningar. Se villkoren och begränsningarna för understöd i sin helhet.
En redovisning av användningen av understöden ska lämnas senast det datum som anges i beslutet. I redovisningen ingår både ekonomisk rapportering och resultatrapportering. Understödstagaren förutsätts göra en ekonomisk redovisning enligt kostnadsställe, om understödet gäller specialunderstöd eller allmänt statsunderstöd för en del av verksamheten.
Understöd som ansökts och beviljats i den ärendehanteringstjänsten redovisas i ärendehanteringstjänsten.
Redovisningar för understöd som ansökts om med pappersblankett ska lämnas till ministeriet på en separat blankett.
Ytterligare information
Specialsakkunnig Samuli Rasila
tfn 0295 330057
[email protected]
För stöd i tekniska frågor som gäller e-tjänsten, vänligen kontakta [email protected]
Se även undervisnings- och kulturministeriets guide om ansökan om, användning av och tillsyn över användningen av statsunderstöd.