Reformen av lagstiftningen om yrkesutbildningen på remiss
Undervisnings- och kulturministeriet ber om utlåtanden om de lagutkast som gäller finansieringssystemet för yrkesutbildningen, verksamhetsstyrningen inom yrkesutbildningen och stödet för lärande inom yrkesutbildningen. De föreslagna ändringarna har beretts utifrån föresatserna i regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering. Avsikten är att lagförslagen överlämnas till riksdagen under hösten 2024. Utlåtanden kan lämnas fram till den 16 juni 2024.
I september 2023 tillsatte undervisningsminister Anna-Maja Henriksson en arbetsgrupp för att bereda genomförandet av de föresatser som gäller finansieringen av och verksamhetsstyrningen inom yrkesutbildningen i regeringsprogrammet för statsminister Orpos regering. Dessutom tillsatte ministern en sepa-rat grupp för att bereda utvecklingen av stödet för lärande inom utbildningen på andra stadiet. Till stöd för beredningen tillsatte ministern även en uppföljningsgrupp med bred sammansättning.
- Genom denna helhet vill vi öka yrkesutbildningens genomslag och kvalitet samt göra de administrativa processerna smidigare. Finansieringen kommer att vara mer transparent och inom verksamhetsstyrningen är målsättningen att förstärka partnerskapet. I fråga om stödet för lärande betonas snabbt reagerande och ett stöd med låg tröskel, säger undervisningsminister Anna-Maja Henriksson.
Henriksson betonar samtidigt att den anpassning av anslaget för yrkesutbildningen som regeringen fattat beslut om inte inverkar på de reformer som föreslås nu.
När det gäller reformen av finansieringen av yrkesutbildningen är målet att förbättra genomslaget och förtydliga finansieringssystemet. Som grund för finansieringen betonas i högre grad avläggande av examensdelar, sysselsättning och övergång till fortsatta studier. Målet är att uppmuntra utbildningsanordnarna att fästa större vikt vid de effekter som eftersträvas med yrkesutbildningen. Genom att betona examensdelar främjar man ett ökat utbud av studieperioder som är kortare än hela examina för befolkningen i arbetsför ålder. Även i fortsättningen ska alla ha möjlighet att avlägga en hel examen.
Viktningsfaktorerna för finansieringen av yrkesutbildningen ska enligt förslaget minskas. I systemet finns faktorer som har en mycket liten inverkan på fördelningen av finansieringen mellan anordnarna eller som driver ett oändamålsenligt utbildningsutbud. Genom ändringen förenklar man den modell genom vilken finansieringen fördelas och balanserar man den finansiering som beviljas för olika typer av examen.
Verksamhetsstyrningen inom yrkesutbildningens ska enligt förslaget ses över genom ett försök. Syftet med försöket är att i likhet med finansieringsreformen förbättra utbildningens genomslag och kvalitet. Samtidigt avvecklas de normer som gäller tillståndsförfarandet inom yrkesutbildningen. Anordnartillstånden för de utbildningsanordnare som deltar i försöket ersätts med försökstillstånd för viss tid, där de examina som anordnaren kan erbjuda begränsas i så liten utsträckning som möjligt. Dessutom kan de anordnare som deltar i försöket erbjuda examina på engelska.
Till försöket väljs högst 40 anordnare av yrkesutbildning efter ansökan. Enligt förslaget ska undervisnings- och kulturministeriet föra förhandlingar med anordnarna där man kommer överens om de viktigaste gemensamma strategiska målen.
Partnerskapet ska stärkas i alla styrningsförfaranden inom yrkesutbildningen. Med de utbildningsanordnare som inte deltar i försöket ordnas regionala eller branschvisa diskussioner.
I lagutkastet föreslås att den studerande ska ha rätt till stöd för lärandet som en del av examensutbildningen. Stödet för lärandet är sådan stödundervisning som ges av läraren samt sådant stöd och sådan handledning som ges av undervisnings- och handledningspersonalen som den studerande behöver för att uppfylla kraven på yrkesskicklighet och nå målen för kunnandet enligt examens- eller utbildningsgrunderna. Vid fastställandet av stödet för lärande upphävs bestämmelsen om studier som stöder inlärningsfärdigheterna.
Stödet för lärande ska enligt förslaget genomföras i form av stödundervisning, stöd och handledning med låg tröskel. Stödet ska finnas tillgängligt för de studerande i tillräcklig hög grad och i rätt tid och det ska vara av sådan kvalitet att det främjar de studerandes kunskaper, påvisande av kunnande genom yrkesprov, utexaminering, sysselsättning och övergång till fortsatta studier samt välbefinnande.
Ytterligare information: överdirektör Petri Lempinen, tel 02953 30180